• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

Złodzieje części do silników okrętowych plagą w Azji. Nie ma przypadków porwań

01.08.2024 21:00
Strona główna Marynarka Wojenna, Bezpieczeństwo Morskie, Ratownictwo Złodzieje części do silników okrętowych plagą w Azji. Nie ma przypadków porwań

Partnerzy portalu

Do 1 sierpnia 2024 r. stwierdzono w Azji 58 napaści na statki w celu kradzieży, z czego w kategorii 2 – 9 przypadków, w kategorii 3 – 19 zdarzeń oraz w kategorii 4. – 23 incydentów. Łącznie 51 incydentów, w tym jeden incydent piractwa i 50 incydentów zbrojnego napadu na statki, zgłoszono w Azji w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. – informuje Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia (ReCAAP) 

Spośród 51 incydentów 44 były faktycznymi incydentami, a siedem próbami incydentów. Liczba incydentów w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. zmniejszyła się o 16% w porównaniu z 61 incydentami (wszystkie faktyczne incydenty) zgłoszonymi w okresie styczeń-czerwiec 2023 r.

Liczba incydentów zgłoszonych w okresie styczeń-czerwiec 2024 zmniejszyła się w porównaniu ze styczniem-czerwcem 2023 r. Dominujące liczba zdarzeń  miała miejsce w na akwenach położonych w Indiach, na Filipinach, w SOMS (cieśnina Malakka i Singapur - Straits of Malacca and Singapore), Tajlandii i Wietnamie.

- Większość incydentów to zazwyczaj kradzieże dokonywane przez sprawców, którzy nie są nastawieni na konfrontację [z załogą – MG i przyjmują taktykę „uderz i uciekaj” – wyjaśniają autorzy raportu Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia (ReCAAP). 

W większości incydentów przestępcy okradają  statki, które są źle przygotowane do ochrony [mienia i ludzi – MG], mają niską wolną burtę i manewrują z małą prędkością w strefach zamkniętych Cieśniny Malakka i na akwenach Singapuru. Stwierdza się, że „Najczęściej kradzionymi przedmiotami są części zamienne do silników”.

Dyrektor wykonawczy ReCAAP ISC, Krishnaswamy Natarajan, stwierdził w czasie prezentacji reportu: „Ogólnie rzecz biorąc, sytuacja piractwa i rozboju morskiego w Azji [stworzyła mniej incydentów – MG] w pierwszej połowie 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem w zeszłym roku. Chciałbym pochwalić państwa nadbrzeżne Cieśniny Malakka i Singapur za nasilenie egzekwowania prawa i dokonywanie aresztowań, ponieważ wysiłki te przyczyniły się do 50% zmniejszenia liczby incydentów w Cieśninie w pierwszej połowie 2024 r.”

Spośród 51 zgłoszonych incydentów, 44 to faktyczne zabory mienia. Siedem przypadków skończyło się na próbach kradzieży. W ośmiu incydentach (kategoria 2) sprawcy byli uzbrojeni w noże, a załoga była zagrożona lub związana. W 16 incydentach (kategoria 3) załoga nie została ranna, a sprawcy ukradli z pokładu niezabezpieczone przedmioty. W pozostałych 20 incydentach (kategoria 4) sprawcy nie byli uzbrojeni i żaden członek załogi nie został ranny. W siedmiu przypadkach złodzieje zostali spłoszeni i nic nie zostało ukradzione.

Niebezpieczne akweny Bangladesz 


Bangladesz, Indonezja i Morze Południowochińskie (SCS) były w 2024 r. regionami, w których odnotowano wzrost liczby incydentów w okresie styczeń-czerwiec 2024 r. w porównaniu z tym samym okresem w 2023 r. Łącznie zgłoszono 10 incydentów w portach i na kotwicowiskach Bangladeszu, podczas gdy w 2023 r. zgłoszono jeden incydent. Łącznie w portach i na kotwicowiskach Indonezji od stycznia do czerwca 2024 r. miało miejsce 14 incydentów, podczas gdy w pierwszej połowie 2023 r. zanotowano sześć incydentów.

Ponad połowa zgłoszonych incydentów kradzieży w portach i w rejonie Bangladeszu była dokonana przez pojedynczych sprawców lub dotyczyła grupy do 6 złodziei. To około 60% zarejestrowanych przypadków. Były również trzy incydenty z udziałem większych grup sprawców, od ośmiu do dziesięciu mężczyzn.

W przypadku dwóch napadów, sprawcy uzbrojeni byli w noże. Mimo to nikt z załóg napadniętych statków nie został ranny. Siedem z pozostałych ośmiu incydentów nie zawierało informacji, aby sprawcy byli uzbrojeni. W jednym przypadku stwierdzono na pewno, że  sprawcy nie byli uzbrojeni.

Raporty z połowy incydentów zawierają informacje, że ​​sprawcy nie skrzywdzili załogi. W czasie dwóch napadów sprawcy związali część załogantów, dokonali kradzieży i uciekli nie kalecząc członków załogi. ReCAAP sugeruje, że sprawcy związali załogantów, by uniemożliwić zaalarmowanie innych członków załogi. 

Obok części silników, ukradziono inne części i wyposażenie okrętowe. liny, farba, mosiężne kapturki hydrantów przeciwpożarowych, węże strażackie i liny cumownicze padły łupem w ponad połowie incydentów.  W pozostałych czterech incydentach załogom udało się spłoszyć złodziei i nic nie zostało skradzione.

Złodzieje na swój cel wybierali głównie zbiornikowce (40%). Złodzieje pojawili się również na 3  kontenerowcach (30%) i dwóch masowcach. Abordażu dokonano na jeden drobnicowiec. Stwierdza się, że sprawcy wchodząc na statek kierowali się jego słabym zabezpieczeniem przez wejściem niepożądanych osób.

Mogło to również wynikać z faktu, że większość incydentów (90%) miała miejsce w godzinach nocnych. Najście złodziei w ciągu dnia miał miejsce jednorazowo na pokład statku kontenerowego, w czasie gdy był na kotwicowisku w Chittagong Inner Anchorage.

Oczko w (SOMS)


Łącznie 21 incydentów zgłoszono w Cieśninie Malakka i Singapurze (SOMS) od stycznia do czerwca 2024 r. To stanowi istotny spadek o 49% w porównaniu do 41 incydentów zgłoszonych w okresie od stycznia do czerwca 2023 r. 

Spośród 21 incydentów zgłoszonych w regionie, dwanaście przypadków kradzieży miało miejsce na wschodnim akwenie Cieśniny Singapurskiej, sześć incydentów miało miejsce na akwenach w rejonach podejścia, a trzy incydenty miały miejsce na zachodnim akwenie Cieśniny Singapurskiej.

Załoga prawie każdego statku zaatakowanego w tym regionie wyszła bezpiecznie z większości zdarzeń. W konfrontacji ze złodziejami nie został ranny marynarz  w ponad 80% przypadków. 17 incydentów miało miejsce na pokładzie masowców w trakcie manewrów lub w trakcie żeglugi. W 38% incydentów na akwenach  SOMS sprawcy uciekli bez łupów. Przedmioty takie jak części zamienne do silników zostały zabrane w 48% przypadkach, podczas gdy inne przedmioty zmagazynowane i niezabezpieczone zostały zabrane w czsie14% napadów złodziejskich. 86% najść na statek  miało miejsce w godzinach nocnych, między 18:00 a 05:59.

- Pomimo mniejszej liczby incydentów, odnotowano większą liczbę przypadków drobnych kradzieży w niektórych portach i kotwicowiskach w Azji. Władze portowe muszą zidentyfikować luki w systemach i stosowanych środkach bezpieczeństwa i ściślej egzekwować Międzynarodowy Kodeks Bezpieczeństwa Statków i Obiektów Portowych – zaznaczył Krishnaswamy Natarajan i podkreślił „Załoga statku musi być również bardziej czujna, gdy ich statki są zakotwiczone lub cumowane”. 

Siła bezpieczeństwa w straży przybrzeżnej i smartfonie

- Straż przybrzeżna musi wypatrywać podejrzanych małych łodzi kręcących się wokół obszarów portowych i podejmować działania w celu zakazania handlu wymiennego zapasami i wyposażeniem okrętowym – doradza dyrektor ReCAAP”.

W ostatnim okresie  ReCAAP ISC wprowadziło kilka rozwiązań, które mają pomóc operatorom statków i całej branży transportu morskiego i rybołówstwa w terminowym i dokładnym zgłaszaniu incydentów i udostępnianiu informacji. 

Wprowadzono ulepszoną aplikację mobilną „ReCAAP”, plakat z zaktualizowanymi danymi kontaktowymi centrów koordynacji ratownictwa morskiego w Azji, plakat z danymi kontaktowymi organów ścigania państw nadbrzeżnych SOMS oraz nową wersję przewodnika ReCAAP ISC dotyczącego identyfikacji łodzi rybackich na wodach azjatyckich.

Centrum dowodzenia wprowadziło również interaktywny panel, ReCAAP Data Visualisation Map & Panel (Re-VAMP), który ułatwia operatorom statków i kapitanom dostęp do najnowszych danych i analiz dotyczących piractwa i rozbojów morskich w Azji w celu oceny ryzyka i badań naukowych. 

Warto korzystać z narzędzi opracowanych przez ReCAAP ISC, boiwem np. Morza Sulu-Celebes, to wciąż akweny w których występuje zagrożenie porwaniem załogi dla okupu utrzymuje się. Choć w okresie od stycznia do czerwca 2024 r. nie zgłoszono żadnego incydentu, jednak zagrożenie porwaniem załogi dla okupu nadal utrzymuje się ze względu na obecność resztek Grupy Abu Sayyaf (ASG) w rejonie Sulu i Tawi Tawi.

Właśnie na podstawie tych danych wiemy, że na dzień 1 sierpnia 2024 r. stwierdzono 58 zdarzeń, z czego w kategorii 2 – 9 przypadków, w kategorii 3 – 19 zdarzeń oraz w kategorii 4. – 23 incydentów. 7 przypadków zaboru mienia ze statku było nieudanych. Aplikację na smartfon i bieżące informacje o zagrożeniach i sytuacji na najbardziej niebezpiecznych akwenach Azji są dostępne tutaj: recaap.org

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.