Projekt TECoNaut to europejska inicjatywa związana z branżą budowy jachtów. Jej celem jest wsparcie zielonej transformacji tej gałęzi przemysłu. Partnerem projektu została Politechnika Gdańska.
Europejski przemysł jachtowy znajduje się na drodze do zrównoważonego rozwoju. Jest to proces, w którym budowa łodzi rekreacyjnych stoi przed dwoma głównymi wyzwaniami: stosowaniem bardziej zrównoważonych materiałów oraz koniecznością rekrutacji i szkolenia wykwalifikowanych specjalistów w celu wdrożenia przez nich właściwych działań prowadzących do ekologicznej transformacji branży. Większość obecnej floty zbudowana jest z kompozytów z włókna szklanego. Oprócz wdrożenia rozwiązań w zakresie recyklingu od 30 do 40 tysięcy ton odpadów kompozytowych z łodzi wycofanych z eksploatacji konieczne jest wykorzystanie i wdrożenie nowych, zrównoważonych włókien i żywic do budowy łodzi.
Aby sprostać tym wyzwaniom i zapewnić odpowiedzi, pomagające wprowadzić niezbędne zmiany w dostawach, wykorzystaniu i zastosowaniu tych materiałów, powstał projekt TECoNaut – stworzony i koordynowany przez Sea Tech, finansowany przez Unię Europejską i zarządzany przez konsorcjum partnerów z siedmiu krajów europejskich. Politechnika Gdańska jest właśnie jednym z partnerów. Z ramienia uczelni bierze w nim udział Wydział Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa, a ściślej pracownicy naukowi Instytutu Budowy Okrętów: dr inż. Artur Karczewski (kierownik projektu), dr hab. inż. Beata Zima prof. PG, dr hab. inż. Wojciech Litwin prof. PG, mgr inż. Jacek Frost.
– Przystąpienie do projektu przez Politechnikę Gdańską wpisuje się w realizację Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ. – mówi dr inż. Artur Karczewski, kierownik projektu z Instytutu Budowy Okrętów WIMiO PG. – Nasz instytut ma wieloletnie tradycje w przygotowywaniu nowych programów studiów dla kierunków związanych z branżą jachtową. Od wielu lat współpracuje z POLBOAT, aby jak najlepiej przygotować kadry dla branży. Transformacja ekologiczna jest faktem i bardzo cieszymy się z udziału w tym projekcie.
Program będzie realizować strategię opartą na celach odpowiadającym czterem kierunkom prac:
Projekt, finansowany przez Unię Europejską, będzie realizowany przez trzy lata przez konsorcjum składające się z europejskich organizacji branżowych, instytucji, placówek naukowych i stoczni z siedmiu krajów: Hiszpanii, Francji, Belgii, Niemiec, Grecji, Turcji oraz Polski.
Nowy Sztynort wygrywa 3 rundę Ekstraklasy
Miliarderzy Bezos, Gates i Arnault przypłynęli superjachtami na Sardynię
Nowe miejsca postojowe dla skuterów w marinie Centrum Żeglarskiego w Szczecinie
Turyści z Niemiec i Czech dominują nad polskim morzem
Wielkie zainteresowanie regatami na Zatoce Gdańskiej. Podsumowanie Energa Nord Cup Gdańsk 2024
W Gdyni rozegra się rywalizacja o awans do żeglarskiej Ekstraklasy