• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Zbiornikowiec rzeczny na Sekwanie i Rodanie to standard. Wisła i Odra wciąż niewykorzystane

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Zbiornikowiec rzeczny na Sekwanie i Rodanie to standard. Wisła i Odra wciąż niewykorzystane

Partnerzy portalu

Fot. CFT

Do floty Compagnie Fluviale de Transport (CFT), spółki zależnej Sogestran Group, włączono kolejną barkę do przewozu ładunków płynnych. Ceremonia chrztu odbyła się w środę 11 września w siedzibie CFT Mahieu w Hawrze, w obecności matki chrzestnej i ojca chrzestnego statku z Shell: Aliny Bolocan i Wahib Bensadia. Na chrzest podobnej jednostki w Gdańsku lub Szczecinie trudno liczyć.  

Barka zbiornikowiec Aurisse dołączyła do floty Compagnie Fluviale de Transport. Statek ma pływać po Sekwanie i transportować produkty rafineryjne między Hawrem a Nanterre, na zlecenie Shell. To kolejna jednostka, wcześniej podobne trzy statki otrzymały nazwy w maju br. Uroczystości odbyły się na Rodanie i na rzekę wypłynęły Albe, Lombarde i Vésine. Podczas gdy na rzekach Europy zachodniej żegluga utrzymuje się na całkiem dobrym poziomie, w Polsce wciąż się zwija. Raport GUS prezentowaliśmy tutaj [https://www.gospodarkamorska.pl/gus-o-186-proc-spadla-ilosc-ladunkow-transportowanych-zegluga-srodladowa-w-2023-r-79536]. 

Aurisse to projekt innowacyjny, który odzwierciedla ewolucję floty CFT. Strategia zmian polega na wymianie przestarzałego modelu opartego na wykorzystaniu pchaczy na statki z własnym napędem. Podkreśla się, że nowy projekt jest bardziej wydajny pod względem oszczędności w zużyciu energii. Istotne znaczenie ma mniejszy negatywny wpływ na środowisko rzeczne barki z nowego typu napędem niż pchacza starego typu.

- Wprowadzenie Aurisse do basenu Sekwany było możliwe dzięki silnemu partnerstwu z naszym klientem, zbudowanemu na wzajemnym zaufaniu i zdolności naszych zespołów do oferowania konkurencyjnego rozwiązania logistycznego, które spełnia ich oczekiwania operacyjne i środowiskowe – powiedział Sébastien Somers, Dyrektor CFT Seine et Matieu, w czasie ceremonii chrztu. 

Barka współpracy

Podkreślił on, że nowa barka zbiornikowiec jest efektem współpracy zespołów obu firm ds. statków i instalacji lądowych. Dzięki temu doprowadzono do opracowania „wydajnej samobieżnej barki, która ściśle odpowiada konkretnym potrzebom kontrahenta, w tym załadunku do pięciu różnych gatunków produktów rafineryjnych”.

Shell i CFT są partnerami biznesowymi od ponad 10 lat. Do tej pory barki CFT głównie transportowały produkty rafineryjne między Le Havre i Nanterre za pomocą zestawów pchaczy/barek, uzupełnianego przez inne jednostki z floty w okresach szczytowego zapotrzebowania – informuje operator. Lata współpracy i konieczność modernizacji floty sprawiła, że obaj partnerzy postanowili wspólnie rozwinąć kooperację. 

Zdecydowano się zmienić technologię transportu produktów rafineryjnych i wprowadzić do eksploatacji innowacyjną jednostkę. Postawiono na barkę z napędem z kilku powodów. -  Prędkość: samojezdna barka jest szybsza niż konwój pchaczy/barek (45 godzin w porównaniu do 60 godzin na podróż), co pozwala Aurisse na wykonanie trzech rotacji w ciągu dwóch tygodni (zamiast dwóch) – wyjaśnia armator. 

Nowa barka pozwoli na optymalizację łańcucha dostaw Shell. To konsekwencja zwiększenia częstotliwości rotacji. A to pozwala na lepsze zarządzanie pojemnością magazynową w depozycie w Nanterre i znacznie zwiększa roczną zdolność dostaw.

Wzrasta dostępność i dyspozycyjność barki. Ponieważ barka będzie do dyspozycji rafinerii i sieci dystrybucyjnej Shell, może dostosować się do harmonogramu produkcji i potrzeb klienta. Przewiduje się, że możliwy będzie załadunek z portu na statek w porcie Le Havre lub z różnych zbiorników magazynowych usytuowanych w regionie. Operator dał sobie kilka miesięcy na dostosowanie działalności operacyjnej barki zbiornikowca do standardów CFT i Shell

Barka Aurisse wcześniej działała w strefie ARA. Została zakupiona przez CFT, a następnie poddana konserwacji, czyszczeniu i modernizacji, aby spełniać standardy Compagnie i Sogestran Group. Wprowadzono ulepszenia, aby ściśle spełniać wymagania QHSE klienta i poprawić warunki życia załogi na pokładzie. 

- Sektor zbiornikowców operujących na wodach śródlądowych w regionie Antwerpia-Rotterdam-Amsterdam (ARA)-Ren ma najnowsze i najnowocześniejsze zbiornikowce barki operujące w żegludze śródlądowej – informują Edwin van Hassel, Yasmine Rashed w artykule „Analyzing the tank barge market in the ARA - Rhine region” zamieszczonym w „Case Studies on Transport Policy”. 

Sektor ten charakteryzuje się dynamicznym i zmiennym rynkiem zarówno po stronie popytu, jak i podaży. Po stronie podaży rynek jest dynamiczny z wieloma nowymi i dużymi barkami zbiornikowymi. Ponadto cały rynek barek zbiornikowców charakteryzuje się dużą zmiennością po stronie podaży (z powodu wahań poziomu wody w rzece Ren). Po stronie popytu pochodzi z dwóch głównych podsektorów. Pierwszym z nich jest sektor rafineryjny (ropa naftowa, paliwa i pochodne paliw), a drugim sektor chemiczny – wyjaśniają Hassel i Rashed.

Flota w modelu biznesowym

Nowa załoga weszła na pokład Aurisse zaraz po przybyciu do Le Havre 9 stycznia 2024 r., aby zapoznać się ze statkiem. Przeprowadzili konserwację i ulepszenia, tłumacząc wszystkie panele sterowania w sterówce, na pokładzie i w maszynowni. We współpracy z zespołami lądowymi CFT Mahieu sformalizowali procedury operacyjne i QHSE. Dzięki zaangażowaniu w dostosowanie barki do działania, pierwsza operacja komercyjna miała miejsce 15 marca 2024 r. i okazała się wielkim sukcesem we wszystkich oczekiwanych wymiarach. 

Aurisse, podobnie jak trzy samobieżne barki, które dołączyły do floty CFT na Rodanie w maju, odzwierciedla konsekwentną reorientację działalności operacyjnej Compagnie Fluviale de Transport.Szczególnie podkreśla się modyfikację modelu biznesowego pod potrzeby klienta oraz dostosowanie floty do działania zgodnie z wymogami środowiskowymi.

Podkreśla się, że barka z własnym napędem jest z natury bardziej energooszczędna. Kształt jej kadłuba i zastosowanie optymalnego silnika znacznie zmniejszają zużycie paliwa. Zbiornikowiec śródlądowy ma 110 m długości i 11,40 m szerokości. Zbiorniki barki mają pojemność 3 600 m3. Statek ma 10 zbiorników, co pozwala na przewożenie 5 różnych rodzajów produktów ropopochodnych. 

Statek został nazwany zgodnie z tradycją CFT polegającą na nazywaniu samobieżnych barek do transportu płynnych ładunków masowych na cześć wiatrów. Compagnie Fluviale de Transport jest wiodącą francuską firmą zajmującą się śródlądowym transportem towarów przemysłowych. Działa na Sekwanie, Rodanie, Loarze, Renie i Dunaju. CFT, to spółka zależna rodzinnej Grupy Sogestran. Operator zatrudnia około 300 pracowników. Są to zarówno załogi, jak i pracownicy obsługujący statki w biurach lądowych.


Fot. CFT

Były sobie barki trzy

Już od pewnego czasu we flocie CFT pływają zbiornikowce skierowane do żeglugi po Rodanie między Lyonem a Marsylią. Są one przystosowane do transportu biopaliw, paliw, baz benzynowych i metanolu. Barki zabukowano dla klientów lub produktów na podstawie długoterminowych kontraktów.

Chrzest odbył się w siedzibie CFT Rhône-Saône w Loire-Sur-Rhône, w strefie portu przemysłowego Compagnie Nationale du Rhône, w obecności trzech matek chrzestnych: Frédérique Bourgeois z Voies Navigables de France, Irène Heric z Adisseo i Elise Thomazo z Total Energies. Barki uzyskały nazwy zgodnie z tradycją firmy: nadawanie nazw wiatrów statkom samobieżnym do transportu płynnych ładunków masowych.

 - Te trzy inwestycje doskonale ilustrują rację bytu grupy Sogestran. Jest to bezpieczne transportowanie towarów naszych klientów – podkreśla Matthieu Blanc, dyrektor ds. operacji rzecznych w Grupie Sogestran zaznaczając, że firma może rozwijać rzeczny biznes, bo funkcjonuje „jako francuski lider w transporcie rzecznym towarów przemysłowych i ma silną pozycję w transporcie rzecznym we Francji i za granicą”.

Blanc wyjaśnia, że „Inwestycje w trzy samobieżne statki są wynikiem opartych na zaufaniu relacji, jakie mamy z naszymi klientami, zaufaniu, które budowaliśmy dzień po dniu dzięki wysokiej jakości pracy naszych zespołów”.

- Chcielibyśmy podziękować naszym partnerom, Voies Navigables de France i Compagnie Nationale du Rhône, za ich wsparcie: otrzymaliśmy pomoc w ramach programu PAMI VNF i planu 5Rhône CNR – mówił Blanc.

Operator poświęcił kilka miesięcy na dostosowanie każdego zbiornikowca do standardów firmy i jej klientów. Każdy statek został zakupiony w Europie Północnej i przetransportowany półzanurzalnym statkiem do Fos-Sur-Mer. W Loire-Sur-Rhône zostały one poddane modernizacji, wyczyszczone, odnowione i dostosowane do standardów firmy, klientów i wymagań pływania w regionie Rodanu (pod względem HSE, aspektów technicznych, a także komfortu załogi na pokładzie i ergonomii).

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.