Towarzystwo klasyfikacyjne American Bureau of Shipping (ABS) zatwierdziło projekt statku do instalacji turbin wiatrowych firmy NED Project, której jedna z siedzib znajduje się w Polsce. Statek będzie przeznaczony na rynek amerykański.
Projekt NP20000X ULAM otrzymał akceptację w postaci Approval in Principle (AIP). W przekonaniu instytucji certyfikacyjnej projekt jednostki jest zgodny z wymaganiami i przepisami. Projekt statku musi być zgodni z regulacjami (Jones Act) oraz powinien sprostać przyszłym wymaganiom rynku morskiej energetyki wiatrowej, a w szczególności operacjom związanym z instalacjami turbin wiatrowych o mocy 15-20 MW.
Czym się wyróżnia projekt WTIV (Wind turbine installation vessel)? Innowacyjne rozwiązanie polega na pionowym rozłożeniu monopali na pokładzie o powierzchni 8 tys. m2, co eliminuje konieczność obracania ich do pozycji pionowej na morzu. W ten sposób zwiększona jest wydajność procesu instalacji oraz jego bezpieczeństwo. Konstrukcja jest wyposażona w dźwig do skomplikowanych ładunków o udźwigu do 3 500 ton. System może obsługiwać turbiny o średnicy wirnika 240 metrów i wysokości wieży 150 metrów.
– Nasza rozległa wiedza na temat przepisów obowiązujących w USA w połączeniu z wiodącą pozycją w globalnej branży offshore oznacza, że jesteśmy wyjątkowo dobrze przygotowani do obsługi tego projektu oraz szeregu innych innowacyjnych statków, które są obecnie oddawane do użytku w odpowiedzi na rosnące międzynarodowe zapotrzebowanie na OZE. ABS pragnie odegrać znaczącą rolę w bezpiecznym rozwoju amerykańskiej branży morskiej energetyki wiatrowej – powiedział Greg Lennon, wiceprezes ABS ds. offshore wind.
Ned Project Inc. współpracuje z GPZ Energy nad rozwojem projektów ULAM WTIV na rynek amerykański.
WTIV będzie zasilany wodorem
Projekt jest przystosowany do zasilania wodorem, a maszynownie można przekształcić w przedziały, w których można zamontować ogniwa paliwowe, dzięki czemu statek może być zasilany wyłącznie skroplonym wodorem (LH2).
Obecnie w budowie znajduje się jednostka Charybdis, pierwszy statek WTIV zgodny z Jones Act. Jest to najnowsza jednostka dla amerykańskiej branży morskiej energetyki wiatrowej wspierana przez ABS.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy