W październiku w Szczecinie wręczono „Zachodniopomorskie Noble” – nagrody dla naukowców z regionu. Jednym z laureatów jest prof. dr hab. inż. Leszek Chybowski ze szczecińskiej Akademii Morskiej, który otrzymał nagrodę za badania i wdrożenie technologii z zakresu bezpieczeństwa i niezawodności urządzeń i silników okrętowych.
– Przyznanie mi tej nagrody było dla mnie miłym zaskoczeniem i bardzo dużym wyróżnieniem – mówi Chybowski. – nagrodę tę przyznaje Zachodniopomorski Klub Liderów Nauki i ma ona na celu promocję najwybitniejszych osiągnięć naukowych uzyskanych w województwie. Promocja wyników moich badań pośród dotychczasowych, znakomitych wyników, jest więc dla mnie wielkim zaszczytem. Nagrody są przyznawane w ośmiu kategoriach, w tym w kategorii „nauki o morzu”, która mimo, iż z nazwy brzmi bardzo ściśle, jest bardzo wieloaspektowa – może dotyczyć zagadnień związanych mechaniką okrętową, oceanotechniką, oceanologią, biologią morza i wieloma innymi obszarami badawczymi. Mając na uwadze tę specyfikę „nauk o morzu”, przyznana mi nagroda jest dla mnie podwójnym wyróżnieniem – tłumaczy prof. Chybowski.
Jak wyjaśnia prof. dr hab. inż. Leszek Chybowski, nagroda jest
przyznawana za osiągnięcia w poprzedzającym roku, co oznacza, że
tegoroczna dotyczyła wyników prac badawczych uzyskanych w 2020 roku. Jak
bywa zazwyczaj, uzyskane wyniki są efektem procesu badawczego, który
trwa latami. – Tak było i w moim przypadku – potwierdza naukowiec.
Efekty
prowadzonych przez Chybowskiego badań nad bezpieczeństwem i
niezawodnością urządzeń i silników okrętowych już znalazły zastosowanie w
pracach dla przemysłu okrętowego, które prowadziła spółka celowa
Centrum Innowacji Akademii Morskiej Sp. z o.o. Badania naukowca Akademii
Morskiej przydały się podczas opracowywania i testowania systemu
pomiaru zużycia paliwa dla okrętowych spalinowych silników
wielopaliwowych oraz przy opracowywaniu technologii oczyszczania i
nanoszenia powłok elementów wentylatorów okrętowych.
W ramach
realizacji badań statutowych w Akademii Morskiej Szczecin prof.
Chybowski uzyskał też wartościowe wyniki związane z opracowaniem i
przetestowaniem systemu diagnozowania procesu spalania w cylindrach
silników okrętowych w oparciu o analizę zmian chwilowej prędkości
obrotowej oraz opracowaniem i rozwinięciem autorskiej metodyki
modelowania i analizy niezawodności wielostanowych złożonych systemów
technicznych, takich jak systemy napędowe statków.
W artykule,
który profesor Chybowski opublikował razem z Damianem Kazienko, autorzy
zaproponowali poszerzenie metod diagnozowania stanu technicznego
tłokowych silników spalinowych . Pomóc w tym ma opracowany przez nich
nowatorski algorytm, który dokonuje analizy zmian chwilowej prędkości
obrotowej wału korbowego silnika. Algorytm został zaimplementowany w
prototypowym systemie diagnostycznym o roboczej nazwie SpeedMA. Za jego
pomocą autorzy testowali dwa różne silniki – przeprowadzili i opisali
analizę dla różnych obciążeń i na poszczególnych cylindrach, w których
zakłócony został proces spalania. Wyniki, jakie uzyskali, pokazały
związek między zanikiem procesu spalania a zmianami chwilowej prędkości
obrotowej. Dlatego też proponowana przez naukowców metoda może podnieść
skuteczność diagnozowania stanu technicznego okrętowych silników
spalinowych i tym samym znaleźć zastosowanie w praktyce eksploatacyjnej.
–
W związku z rosnącymi obostrzeniami związanymi z ochroną środowiska i
poprawą bezpieczeństwa można przyjąć, że niniejsze badania wpisują się w
te trendy i stanowią krok w rozwoju okrętowych układów napędowych –
tłumaczy naukowiec. Dodaje, że w 2020 roku wyniki badań, w których
współuczestniczył, stanowiły podstawę do złożenia dwóch zgłoszeń
patentowych i zostały opublikowane w jedenastu publikacjach naukowych, z
których sześć stanowiły artykuły w czasopismach indeksowanych w tzw.
„Liście Filadelfijskiej” – liście czasopism naukowych, która zawiera
również wskaźniki charakteryzujące znaczenie danego periodyku. – W
oparciu o wymienione wskaźniki naukometryczne oraz opinię Kapituły
Konkursu można więc przyjąć, że wyniki tych badań mają wartość zarówno
poznawczą jak i utylitarną. Z mojej perspektywy bowiem, nauk
inżynieryjno-technicznych, powinniśmy mówić raczej o aplikacyjności i
utylitarności wyników niźli o ich przełomowości – mówi Leszek Chybowski.
Jaki
wpływ mogą mieć badania profesora Chybowskiego na bezpieczeństwo
operacji na morzu? Biorąc pod uwagę, że silniki spalinowe wciąż stanowią
podstawowy napęd jednostek pływających, a jednocześnie postępującą
autonomiczność statków i związaną z tym redukcję liczebności załóg, może
się okazać, że praca szczecińskiego naukowca będzie miała duże
znaczenie. – Okrętowe silniki wolnoobrotowe są najbardziej sprawnymi
maszynami cieplnymi, jakie dotychczas zbudował człowiek i doskonale
spisują się w roli silników napędu głównego statków. Szacuje się, że
80-90% światowego transportu ładunków przewożonych jest drogą morską.
Mając więc na uwadze wymagania dotyczące ochrony środowiska i
bezpieczeństwa eksploatacyjnego oraz potencjalne zmniejszenie
liczebności załóg na statkach morskich, np. w związku z wdrożeniem do
użytkowania statków autonomicznych, można postawić tezę, że nowe
rozwiązania techniczne w budowie silników okrętowych i ich mechanizmów
pomocniczych mają bezpośredni wpływ na poprawę bezpieczeństwa
eksploatacji statków i obiektów oceanotechnicznych – potwierdza prof.
Chybowski.
Publikacja wyników badań dotyczących bezpieczeństwa
stosowanych na jednostkach pływających urządzeń i silników oraz
wdrażanie związanych z tym technologii nie oznacza, że naukowiec
zamierza osiąść na laurach. Leszek Chybowski kontynuuje prace nad
szeroko rozumianą poprawą efektywności eksploatacyjnych maszyn. –
Realizuję jeden projekt krajowy finansowany w konkursie Inkubator
Innowacyjności 4.0, jeden międzynarodowy projekt w ramach akcji COST
oraz kierowany przeze mnie temat badań statutowych. W planie zaś jest
realizacja kolejnego projektu B+R pod moim kierownictwem, który właśnie
uzyskał dofinansowanie – mówi prof. Chybowski.
Prof. dr hab. inż. Leszek Chybowski potwierdza, że otrzymanie „Zachodniopomorskiego Nobla” go motywuje, ale jednocześnie cel jego pracy jest zupełnie inny. – Sądzę, że każda nagroda jest i powinna być motywacją do dalszej pracy, gdyż podkreśla ona to, że nasze wysiłki nie idą na marne, a że ktoś je dostrzega i docenia – mówi naukowiec. – Nagrody powinny być elementem pobocznym działalności, a nie celem samym w sobie. Postaram się zrobić jeszcze coś wartościowego, utylitarnego w życiu. Nadrzędnym celem pozostaje dla mnie rozwijanie stanu wiedzy w interesujących mnie obszarach badawczych – kończy Leszek Chybowski.
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi
Szkolenia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej. Trwa akcja "Trenuj z wojskiem"
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta
NATO na Politechnice Gdańskiej. Uczelnia jako „Living Lab” sojuszu