Przebudowa islandzkiego statku do połowu ryb nabiera tempa. W gdańskiej stoczni ALKOR jednostka została już m.in. przedłużona, a teraz przechodzi gruntowny remont wnętrza. Z naszą kamerą sprawdziliśmy, jak przebiegają prace.
Remont statku m/v Saevik GK 257, który po przebudowie zmieni nazwę, wykonywany jest na zlecenie islandzkiego armatora VISIR Ehf – tego samego, dla którego w przyszłym roku ALKOR rozpocznie budowę zupełnie nowej jednostki. Longliner został już m.in. przedłużony o ponad 5 m dzięki zamontowaniu specjalnej wstawki śródokręcia o długości 4,635 m oraz przedłużeniu rufy. Na dziobie i rufie dobudowano nadbudówki, a pokłady ochronne statku podwyższono.
Po przedłużeniu longliner ma 48,2 m długości oraz 8 m szerokości. Na jego pokładzie zmieści się 400 skrzyń na świeżą rybę o pojemności 460 l każda, które w ładowni będą ustawiane w cztery warstwy. Dzięki specjalnym zabezpieczeniom ładunek nie będzie się przesuwał podczas rejsu. Statek zostanie także wyposażony w linę o długości aż 36 km. Na niej co półtora metra zawieszonych będzie łącznie 24 000 haczyków na przynętę.
Zakończenie remontu longlinera planowane jest w kwietniu przyszłego roku.
ALKOR wykonuje wszelkiego rodzaju prace remontowe, zarówno bieżące, jak i klasowe, a także przebudowuje i przedłuża statki. To jedna z nielicznych w kraju stoczni remontowych wyposażona we własny pływający dok. Ma on 155 m długości i 24,7 m szerokości pomiędzy basztami, a jego udźwig wynosi 8 000 t.
Od momentu założenia firmy w 1989 r. wyremontowała ona i przebudowała prawie 800 statków różnych typów i bander, w tym m.in. polskie, norweskie, brytyjskie, holenderskie, niemieckie i greckie.