• <

XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim

Strona główna Prawo Morskie, Finanse Morskie, Ekonomia Morska XII Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego na Uniwersytecie Gdańskim

Partnerzy portalu

Fot. GospodarkaMorska.pl

W czwartek na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się dwunasta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było styku prawa i nowych technologii w gospodarce morskiej.

Ogólnopolska Konferencja Prawa Morskiego organizowana jest przez Katedrę Prawa Morskiego Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego, Centrum Badań nad Gospodarką Morską Uniwersytetu Gdańskiego oraz Europejskie Stowarzyszenie Studentów Prawa ELSA Gdańsk. Tegoroczna, dwunasta już edycja, została zatytułowana „Prawo nowych technologii w gospodarce morskiej”.

– Przez tych dwanaście lat poruszyliśmy bardzo dużo niezwykle istotnych problemów prawa morskiego, gospodarki morskiej, planowania przestrzennego, od bezpieczeństwa, przez zapobieganie zanieczyszczaniu morza przez statki, łącznie z kwestiami dotyczącymi ryzyk, które dotyczą żeglugi morskiej i wypadków morskich. Tej konferencji nie byłoby, gdyby nie Stowarzyszenie Studentów ELSA Poland, które od samego początku razem z Katedrą Prawa Morskiego organizuje ją z sukcesem. ELSA i Katedra Prawa Morskiego, od niedawna jeszcze Centrum Badań nad Gospodarką Morską mają taki know-how na świetny event morski, który został zaprojektowany w taki sposób, żeby łączyć teoretyków i praktyków prawa z ludźmi biznesu gospodarczo-morskiego, z różnych administracji publicznych i NGO-sy – tłumaczy dr hab. Dorota Pyć, prof. UG, Kierownik Katedry Prawa Morskiego WPiA UG, a zarazem prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.


Program tegorocznego wydarzenia podzielony został na trzy sekcje. Pierwsza z nich była poświęcona cyfryzacji w administracji morskiej. Swoją prezentację przedstawił Paweł Krężel, dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Infrastruktury, który omówił w dużej mierze podstawy prawne do wprowadzania elektronicznych rozwiązań w administracji. O tym, jak wygląda to w praktyce, na przykładzie zastosowań wdrażanych przez Urząd Morski w Gdyni i Polski Rejestr Statków, opowiedzieli odpowiednio Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego, oraz dr inż. Krzysztof Kołwzan reprezentujący PRS. Z kolei dr Dominik Wałkowski z kancelarii Wolf Theiss skupił się na unijnych instrumentach cyfrowych, mających wspierać dekarbonizację żeglugi.

Drugi blok tematyczny pozwolił na bardziej szczegółowe spojrzenie w kwestie rozwiązań cyfrowych mających wpłynąć na tworzenie zrównoważonego przemysłu żeglugowego. Dr hab. Sylwia Majkowska-Szulc omówiła zasady elektronicznego przekazywania informacji dotyczących statków zawijających do unijnych portów, ale prezentacje dr Zuzanny Pepłowskiej-Dąbrowskiej z UMK w Toruniu oraz Marka Lewandowskiego z TUiR Warta SA dotyczyły już rozwijającego się sektora statków bezzałogowych i kontrowersji prawnych związanych z odpowiedzialnością cywilną ich operatorów oraz kwestii ubezpieczeniowych. Dr Dominika Wetoszka z Uniwersytetu Gdańskiego pochyliła się z kolei nad aspektami prawnymi AI w żegludze.

Ostatni panel tegorocznej konferencji dotyczył portów. Prelegenci skupiali się na rozwiązaniach, które w założeniu mają prowadzić do bardziej ekologicznych operacji portowych i większej automatyzacji procesów. I tak dr hab. Monika Adamczak-Retecka, prof. UG, oraz Agnieszka Górka ze Szkoły Doktorskiej UG dokonały omówienia zagadnienia „green ports” w prawodawstwie unijnym. Po tym wprowadzeniu o bardziej ogólnym charakterze głos przejęli prelegenci przedstawiający już konkretne rozwiązania. Robert Florczyk ze spółki Polski PCS, odpowiedzialnej za opracowanie i wdrożenie polskiego systemu Port Community System przybliżył nieco idee cyfrowego zarządzania portem morskim, o praktycznym zastosowaniu nowych technologii i zrównoważonym rozwoju w terminalu morskim opowiedziały odpowiednio Katarzyna Denc z terminalu BCT w Gdyni oraz Dominika Milion z gdańskiego Baltic Hubu. Z kolei o innowacyjności portu morskiego, na podstawie doświadczeń Portu Gdynia, rozmawiali dr Beata Szymanowska z Zarządu Morskiego Portu Gdynia oraz dr hab. Hanna Klimek i dr Janusz Dąbrowski z Uniwersytetu Gdańskiego.

Pośród uczestników wydarzenia pojawiło się nie tylko spore grono ludzi morza, w tym m.in. dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie Wojciech Zdanowicz czy Andrzej Zelek, prezes spółki Polski PCS, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, ale także spore grono studentów.

Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, podkreślała, że tego typu wydarzenia poświęcone prawu w gospodarce morskiej pozwalają odbiorcom odnaleźć się w gąszczu regulacji.

– Odbiorcom, ale nawet nam samym pozwalają uświadomić sobie, jak wiele jeszcze jest przed nami do realizacji. Nawet z pytań, które padły z sali, uświadamiam sobie, że wydawało mi się, że jesteśmy już bardzo daleko, ale okazuje się, że jest jeszcze sporo do zrobienia – podkreśla dyrektor Urzędu Morskiego. – Rzeczywiście ujednolicanie tych procedur, przepisów i zasad w Urzędach Morskich, w administracji morskiej jest na tyle specyficzne, że winno być zgodne z tym, co się dzieje w Europie i na świecie, żeby to było dla klientów administracji użyteczne. I tak też staramy się to robić. Oprócz tego działamy też w innych kwestiach, które są również związane z tym, żeby ułatwić klientom korzystanie z naszych zasobów, żeby nie musieli za każdym razem o to prosić, tylko żeby przy pewnej wiedzy i obeznaniu się byli w stanie sami te informacje z naszych zasobów wyciągnąć.

Partnerzy portalu

legal_marine_mateusz_romowicz_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.