Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Świnoujściu, Piotr Ostrowski, zastępca dyrektora projektu Baltic Power, opowiedział o postępach w realizacji najbardziej zaawansowanego projektu offshore wind w Polsce. Prace przebiegają bez zakłóceń, a już w przyszłym roku możemy spodziewać się pierwszych widocznych efektów na morzu.
Ponad 600 gości i blisko 450 członków załogi przypłynęło właśnie do Portu Gdynia na pokładzie luksusowego wycieczkowca Seven Seas Mariner.
Straż pożarna opanowała pożar hali w Nowym Porcie w Gdańsku. Trwa dogaszanie i sprawdzanie pogorzeliska. Władze miasta zamknęły kąpieliska w Gdańsku-Brzeźnie i wprowadziło zakaz kąpieli.
14 lipca 2024 na terenie Portu Gdańsk w ogniu stanęła jedna z hal magazynowych. Nagranie czytelnika.
Na terenie Portu Gdańsk wybuchł pożar hali magazynowej. Sytuacja na ten moment nie jest opanowana. Do akcji ruszyło 11 zastępów straży pożarnej i statek Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa
Już w ubiegłym roku Baltic Power, joint venture Orlenu i Northland Power, jako pierwszy projekt offshore wind w Polsce, osiągnął finalną decyzję inwestycyjną i zamknął finansowanie. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Świnoujściu, Jarosław Broda, prezes zarządu Baltic Power, opowiada o kluczowych czynnikach sukcesu i dalszych planach dotyczących tej potężnej inwestycji
W Porcie Gdańskim Eksploatacji nie ustają przeładunki. W piątek przy Nabrzeżu Dworzec Drzewny rozpoczął się rozładunek 33 tys. ton węgla zamówionego przez firmę Energo sp. z o.o. z Bielska Podlaskiego.
Podczas konferencji PSEW w Świnoujściu, Katarzyna Suchcicka, prezes OX2 Polska, opowiedziała o planach firmy na rozwój w polskim sektorze morskiej energetyki wiatrowej. Jakie strategie i innowacje ma do zaoferowania OX2?
Sezon na zawinięcia wycieczkowców do Portu Gdynia w pełni. Dziś przy Nabrzeżu Francuskim można było podziwiać największą jednostkę, jaka tego lata pojawi się w Gdyni – Celebrity Silhouette.
W piątek na terenie gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie kolejnego w tym roku statku. Tym razem wydarzenie było otwarte dla publiczności, co stanowiło wyjątkową okazję, by zobaczyć z bliska imponujący statek rybacki podczas jego pierwszego testu na wodzie. Statek zjechał do wody z użyciem pochylni wzdłużnej, co było niezwykle efektowne.
Dräger Fire Dragon 7000 to nie nazwa smoka z serialu fantasy, a specjalnego kontenera, symulującego warunki panujące podczas pożarów wewnętrznych w pomieszczeniach. Prawdopodobnie jedyny taki trenażer przyjechał do stoczni CRIST. Ćwiczyli na nim strażacy OSP CRIST oraz innych jednostek.
Orlen pochwalił się zaawansowaniem prac na terenie największej inwestycji grupy w Gdańsku – Projektu HBO, czyli Hydrokrakingowego Bloku Olejowego. Wytwarzane w nim produkty będą eksportowane do klientów bezpośrednio z terenu rafinerii za pomocą statków dzięki budowanemu równolegle terminalowi na Martwej Wiśle.
Początek lipca to kolejne wodowanie w Karstensen Shipyard Poland. Od czasu przeniesienia stoczni z Gdyni do Gdańska stocznia realizuje kolejne zlecenia na kadłuby statków. Tym razem jest to Vigilant, niewielkia jednostka przeznaczona do połowu ryb głębinowych.
W dniach 29 i 30 czerwca odbyły się obchody Święta Marynarki Wojennej. Najpierw w Świnoujściu i potem w Gdyni morski rodzaj sił zbrojnych przygotował szereg wydarzeń i atrakcji skierowanych do mieszkańców i turystów, przybliżając tematy związane z obronnością morską. Była to także okazja do podkreślenia znaczenia sił morskich w aparacie bezpieczeństwa państwa.
Krzysztof Stopierzyński znowu to zrobił. Prezes Baltic Diving Solutions (BDS) po raz kolejny wykazał się biznesową dalekowzrocznością, powiększając swoją flotę o wielozadaniową jednostkę Baltic Constructor. Statek dotarł już do Polski, wzmacniając możliwości operacyjne BDS-u i potencjał rozwoju krajowego sektora offshore.
Rzadki widok w Porcie Gdańsk: przy nabrzeżach jednocześnie cumują dwa luksusowe wycieczkowce. Do Gdańska zawitały Europa i Borealis. Oba jeszcze dziś pożeglują dalej.
Perspektywy dalszej ewolucji polskiego sektora offshore wind, wyzwania w łańcuchu dostaw oraz koncepcja zrównoważonego rozwoju – to główne wątki, które wybrzmiały w naszej rozmowie z Grzegorzem Chodkowskim, wiceprezesem Offshore Development Poland w RWE, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Świnoujściu.
Przez Gdańsk przetoczyła się 28 czerwca gwałtowna ulewa połączona z silnym wiatrem i opadem gradu. Krótkie oberwanie chmury zostawiło po sobie ślady w postaci uszkodzeń czy zwalonych gałęzi drzew. Wśród najpoważniejszych skutków zdarzenia jest m.in. przewrócenie dźwigu na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej, który nie wytrzymał naporu wiatru i wpadł do kanału portowego. Wideo nadesłane przez Czytelnika.
Po miesiącu od wodowania statek Havfisk, wybudowany w gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland, odbił od stoczniowego nabrzeża i pożeglował do Danii.
Vigilant, niewielki statek do połowu ryb głębinowych, zbudowany w gdańskiej stoczni Karstensen, wyruszył w swoją pierwszą podróż. Nie pożeglował jednak, a... pojechał.
Wraz z nadejściem lata, sezon wycieczkowy w Gdyni rozpoczął się na dobre. Do portu zawijają kolejne jednostki o ogromnych rozmiarach. W tym tygodniu przy Nabrzeżu Francuskim zacumował po raz kolejny w tym roku Mein Shiff 1.
Druga edycja Kongresu Polskie Porty 2030 uwydatniła znaczenie kompleksowego podejścia do kwestii bezpieczeństwa. Od wyzwań geopolitycznych, przez zagadnienia ubezpieczeniowe, po nowoczesne technologie i inwestycje infrastrukturalne – kluczowe jest strategiczne planowanie i współpraca. Tylko poprzez zintegrowane działania można zapewnić stabilność operacyjną portów i bezpieczeństwo gospodarcze kraju.
Podczas drugiej edycji Kongresu Polskie Porty 2030, Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, w rozmowie z Mateuszem Kowalewskim, wydawcą portalu GospodarkaMorska.pl, przedstawia strategiczne plany inwestycyjne dla polskich portów, omawia konieczność rozwoju infrastruktury kolejowej i drogowej oraz podkreśla znaczenie żeglugi śródlądowej i morskiej energetyki wiatrowej dla przyszłości polskiej gospodarki.
Podczas konferencji PSEW w Świnoujściu, Szymon Kowalski, wiceprezes RE-source Poland Hub, wyjaśnia, jak fundacja pomaga firmom i samorządom w przejściu na zieloną energię, łącząc wytwórców z odbiorcami.
Gdańska stocznia Remontowa Shipbuilding S.A. była 26 czerwca miejscem wyjątkowej ceremonii chrztu i wodowania. Pierwszy raz od czterech lat dotyczyło to okrętu dla polskiej Marynarki Wojennej. Przyszły ORP Jaskółka (604) to czwarty niszczyciel min typu Kormoran II, który wejdzie w skład morskiego rodzaju sił zbrojnych.
Na wietrzność na Bałtyku nie musimy narzekać – to widać wyraźnie po okolicznościach rozmowy z Michałem Jerzym Kołodziejczykiem, prezesem zarządu Equinor w Polsce, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Świnoujściu. Co należy zrobić, żeby w pełni wykorzystać ten potencjał i zapewnić ciągłość rozwoju sektora offshore wind w Polsce?
Przyszłość sektora offshore wind w Polsce zależy od adekwatnego rozwoju infrastruktury portowej – to jedna z głównych konkluzji, które wyraźnie wybrzmiały podczas Kongresu Polskie Porty 203. Rozmawialiśmy z uczestnikami o kluczowych projektach inwestycyjnych oraz wyzwaniach, które należy zaadresować, aby stworzyć optymalne warunki dla budowy i utrzymania morskich farm wiatrowych na Bałtyku.
Po raz czwarty odbyła się impreza biegowa ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia. 23 czerwca uczestnicy zmierzyli się na wyjątkowej trasie, poprowadzonej na terenie terminalu kontenerowego GCT, należącego do grupy Hutchison. Obok promowania aktywności fizycznej wydarzenie łączyło się także z działalnością charytatywną.
Podczas konferencji PSEW w Świnoujściu, Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podzielił się swoimi spostrzeżeniami na temat wyzwań i postępów w rozwoju morskich farm wiatrowych w Polsce.
Przy nabrzeżu Kanału Kaszubskiego w Gdańsku trwa złomowanie dawnego okrętu podwodnego typu Kobben, który jako ORP Kondor w latach 2004-2017 służył pod biało-czerwoną banderą. To zawsze jest smutny moment dla miłośników tematyki okrętowej, a szczególnie byłych marynarzy przed laty tworzących jego załogę. Wiele elementów dawnego "podwodniaka" pójdzie na złom bądź recyklingu, choć niektóre mają zostać zachowane jako pamiątki.
Przyszłość, i to wcale nieodległa, przyniesie polskim portom zmiany. Zmienią się struktury przeładunkowe, zmieni się sposób myślenia o łańcuchach dostaw, zmienią się potrzeby samych terminali, a nowe technologie usprawnią procesy, ale i wniosą nowe ryzyka. Uczestnicy II Kongresu Polskie Porty 2030 byli zgodni – polska branża portowa nie może osiąść na laurach.
Przez kilka pracowitych miesięcy zespół AN-ELEC pracował nad wykonaniem specjalnego zamówienia na trzy specjalistyczne kontenery z łącznie piętnastoma rozdzielnicami średniego napięcia, które mają za zadanie przejmować tymczasowo sterowanie systemami elektrycznymi podczas prac nad siecią energetyczną w Holandii.
Ponad tydzień w Grecji obywało się prawdziwe święto branży morskiej z mocnym polskim akcentem. 5 dni targów Posidonia z polskim pawilonem narodowym, polskie seminarium podczas drugiego dnia targów oraz szereg imprez towarzyszących z polskim udziałem, w tym regaty Posidonia Cup oraz bieg Posidonia Running Event. Z rekordową liczbą wystawców i bogatym programem konferencyjnym 28. edycja tego wydarzenia skupiła branżę morską z całego świata oraz po raz kolejny potwierdziła mocną pozycję Posidonii w kalendarzu imprez o globalnym zasięgu oraz potęgę greckiej żeglugi. Posidonia 2024 jest największym wydarzeniem w ciągu sześciu dekad istnienia tej odbywającej się co dwa lata imprezy, z ponad 2000 wystawcami z 82 krajów i 23 pawilonami narodowymi, gotowymi do zaprezentowania swojej oferty na parkiecie wystawienniczym, który okazał się zbyt mały, aby zaspokoić tegoroczne zapotrzebowanie na przestrzeń. Ponadto zaplanowano łącznie 68 konferencji, paneli dyskusyjnych i seminariów poświęconych tematyce morskiej. Organizatorzy przekazali, że targi odwiedziło ponad 40 000 uczestników. Twierdzą też, że Posidonia 2024 wygenerowała około 80 milionów euro przychodów dla greckiej gospodarki, głównie w sektorach hotelarskim, MICE, transportowym i F&B.
Międzynarodowym targom Posidonia w Grecji towarzyszyło szereg sportowych imprez integracyjnych. Jedną z najważniejszych były regaty, które rozpoczęły się w historycznej Zatoce Pireus - Munichia. Team w barwach Polish Register of Shipping Hellas dzielnie rywalizował z wsparciem partnerów ze Stoczni. Partnerami polskiej załogi była również Stocznia Nauta oraz Polska Żegluga Morska. Napędzane wiatrami Morza Egejskiego, flagowe wydarzenie sportowe Posidonia po raz kolejny zaprezentowało zaangażowanie społeczności żeglugowej w tworzenie zrównoważonej przyszłości i podkreśliło jak dobrze branża morska zakorzeniona jest w żeglarskiej tradycji.
Inwestycje w przyszłość energetyki wiatrowej, nowoczesne technologie, edukacja kadry oraz rozbudowa infrastruktury sieciowej – to główne nurty dyskusji podczas 19. edycji Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW), która właśnie zakończyła się w Świnoujściu.
W środę 29 maja w obecności wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki oficjalnie otwarto port rybacki we Fromborku po modernizacji, która trwała blisko 2,5 roku. Za inwestycję odpowiada Urząd Morski w Gdyni.
Z udziałem publiczności odbyło się kolejne wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Statek rybacki NB 477 Havfisk zjechał z pochylni B3.
W Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym odbył się Dzień Przemysłu, w trakcie którego pochodząca z Korei Południowej stocznia Hanwha Ocean wraz z partnerami omówiła możliwości współpracy z polską branżą morską w ramach transferu technologii. Zaprezentowała również swoją ofertę dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”.
Trzy generatory wyprodukowane we Wrocławiu wyruszyły z Portu Gdańsk do Tajwanu. Ich transport nad morze i załadunek na statek były skomplikowaną operacją logistyczną.
W dniach 19-20 maja 2024 roku w sopockiej marinie odbyły się regaty PIMEW Offshore Wind Energy Cup 2024, zorganizowane przez Polską Izbę Morskiej Energetyki Wiatrowej (PIMEW) oraz firmę Vulcan Training & Consultancy, przy wsparciu Polskiej Ligi Żeglarskiej. Wydarzenie stało się doskonałą platformą do integracji środowiska, wymiany doświadczeń i promocji sektora energetyki wiatrowej na morzu. Regaty cieszyły się ogromnym zainteresowaniem i zgromadziły przedstawicieli branży offshore wind z całej Polski.
Artur Woźniak, mieszkaniec Gdyni, już od ponad roku podejmuje niezwykłe wyzwanie - codziennie pokonuje dystans półmaratonu. Jego ambitnym celem jest ustanowienie rekordu Guinnessa, przebiegając 888 półmaratonów z rzędu. Jednocześnie, poprzez swój wysiłek, wspiera charytatywną zbiórkę na rzecz chłopca o imieniu Olaf.
PGE Baltica, spółka z Grupy PGE, kontynuuje przygotowania do budowy swojej infrastruktury energetycznej na Bałtyku. Ok. 80 km od polskiego wybrzeża, na wysokości Łeby, tempa nabiera wstępna kampania geotechniczna mająca na celu rozpoznanie struktury morskiego dna dla realizacji projektu morskiej elektrowni Baltica 1, która będzie przekształcać wiatr w megawatogodziny czystej energii elektrycznej.
Polski Rejestr Statków S.A. pogłębia współpracę ze światem nauki. Kolejnym krokiem w tym kierunku jest podpisane właśnie porozumienie o współpracy z Uniwersytetem Gdańskim w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, ale również przy projektach dotyczących morskiej energetyki wiatrowej i polskich elektrowni jądrowych.
Podczas ostatniego spotkania Polskiego Forum Technologii Morskich podsumowany został ostatni rok działalności. Doszło także do wyborów 1/3 rady organizacji oraz podpisania listu intencyjnego o współpracy z PIMEW.
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongresu Polskie Porty 2030. Baltic Hub jest Partnerem Gospodarczym wydarzenia. Rejestracja: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja Więcej: https://gospodarkamorska.pl/charles-baker-dyrektor-generalny-baltic-hub-zaprasza-na-kongres-polskie-porty-2030-77951 Kongres Polskie Porty 2030 10-11 czerwca Radisson Blu Sopot ul. Bitwy pod Płowcami 54 58 732 12 60 | [email protected] kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl
8 maja Gdański Park Naukowo-Technologiczny stał się miejscem ożywionej dyskusji, kreatywnych pomysłów i inspirujących spotkań - wszystko to za sprawą Dnia Otwartego Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE).
Firma BLG AutoTerminal uruchomiła w Porcie Gdańsk terminal dedykowany stricte do przeładunków sprzętu wojskowego. Korzystać z niego będą armie krajów NATO.
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongresu Polskie Porty 2030. Partnerem strategicznym wydarzenia jest Zarząd Morskiego Portu Gdańsk.
W gdyńskim porcie rozpoczął się sezon statków wycieczkowych. 2 maja w godzinach porannych, przy akompaniamencie orkiestry, wpłynął pierwszy w 2024 roku wycieczkowiec, AIDAdiva.
W Marina Yacht Park w Gdyni 2 maja odbyło się oficjalne Żeglarskie Otwarcie Sezonu 2024, którego elementem była I edycja Memoriału Jerzego Jałoszewskiego - regat na jachtach 2020.
W dniach 24 i 25 kwietnia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyło się Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych H2POLAND. Wydarzenie było w całości poświęcone dekarbonizacji oraz technologiom wodorowym.
Nowy, potężny magazyn Morskiej Agencji Gdynia zlokalizowany w CTPark Gdańsk, został wczoraj oficjalnie otwarty. Przestrzeń wprowadza szereg nowoczesnych rozwiązań logistycznych i okazję do nietypowej integracji załogi. Uroczystość nie ograniczyła się do tradycyjnego przecięcia wstęgi – zamiast tego gospodarz zaskoczył gości dynamicznym pokazem sportowym.
Pokaźny żuraw offshorowy wyprodukowany przez polską firmę Protea popłynął już na platformę HVAC BorWin5 u wybrzeży Niemiec, gdzie zostanie zainstalowany.
Dziś w terminalu Baltic Hub w Porcie Gdańsk miała miejsce widowiskowa chwila – pierwsze zawinięcie nowoczesnego kontenerowca CMA CGM Mermaid.
Najnowszy superjacht ze stoczni Conrad został oficjalnie ochrzczony w Gdańsku jako EXTRA TIME. Subtelna okazałość jego ponadczasowej formy zaskakuje, tak jak obecność goryla na pokładzie.
W marcu 700 pojazdów brytyjskiej armii oraz 650 żołnierzy wracających z NATO-wskich manewrów stacjonowało na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk.
Dziś przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte zacumował luksusowy statek Le Bellot, inaugurując tym samym sezon wycieczkowy w Gdańsku. Ten elegancki cruiser przyciąga pasażerów nie tylko komfortem, ale także bogatą ofertą kulturalną. Jego wizyta podkreśla istotną pozycję Gdańska w sieci popularnych kierunków turystycznych.
W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyła się, 18 kwietnia br., 6. edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, w której wzięli udział przedstawiciele instytucji i firm z branży morskiej. W tym roku uczestnicy konferencji poświęcili szczególnie wiele miejsca rozwojowi technologii cyfrowych, w tym AI, a także perspektywom wykorzystania ich na statkach i jednostkach offshore.
W czwartek na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się dwunasta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było styku prawa i nowych technologii w gospodarce morskiej.
Przy Nabrzeżu Przemysłowym w Porcie Gdańsk powstaje nowy terminal przeładunkowy – Fast Track Terminal. Na obejmującym 3,5 hektara terenie odbywać się będą przeładunki i magazynowanie m.in. zbóż, drewna, stali czy materiałów sypkich.
Podczas konferencji „Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” rozmawialiśmy z Ewą Kruchelską, wiceprzewodniczącą Rady Nadzorczej CRIST, o otoczeniu ekonomicznym i kryteriach bankowalności projektów morskich elektrowni wiatrowych.
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Patronem honorowym wydarzenia jest Ministerstwo Infrastruktury. Pierwsza edycja Kongresu okazała się wielkim sukcesem i jedną z największych imprez gospodarczych w regionie. Zgromadziła ponad 500 uczestników oraz ponad 70 prelegentów. W tym roku zainteresowanie konferencją jest jeszcze większe. Spotkajmy się w Sopocie !
W dniach 4-6 kwietnia 2024 w Seaside Park Hotel w Kołobrzegu odbyło się XI Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego. W trakcie wydarzenia odbyły się debata z udziałem ekspertów oraz wykłady prelegentów. Była to okazja do wymiany wiedzy i doświadczeń oraz rozwijania współpracy w branży morskiej. Rejestracja online
W Porcie Gdańsk, na Nabrzeżu Przemysłowym, od niedawna pracuje nowy dźwig. Olbrzymi Mantsinen 160 należący do firmy Polcopper to największa maszyna tego producenta w Polsce.
„Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” to wydarzenie poświęcone często pomijanemu aspektowi rozwoju morskiej energetyki wiatrowej – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym. Podczas konferencji rozmawialiśmy z Tomaszem Librontem, prezesem zarządu Smartt Re, o roli instytucji ubezpieczających w budowaniu nowego sektora polskiego przemysłu.
Należący do Chipolbroku statek Chipol Changjiang zawinął 29 marca do Portu Gdańsk. Statek dostarczył elementy elektrowni gazowo-parowej w Grudziądzu.
Realizacja Baltic Hub T3 wchodzi w kolejną fazę. Cały obszar jest już zalądowiony, co oznacza, że Polska zyskała 36 hektarów lądu.
Kolejny sezon wycieczkowy zbliża się wielkimi krokami. Do Portu Gdynia pierwszy cruiser zawinie już 2 maja. Będzie to mierząca 251,89 metry AIDAdiva. Przy 41 zawinięciach, Gdynię odwiedzi 11 różnych statków. Tegoroczny sezon potrwa aż do października.
Na terenie stoczni Karstensen Shipyard Poland na pochylni B3 odbyło się wodowanie statku rybackiego NB 476 Høgaberg dla armatora z Wysp Owczych.
Mostostal Pomorze S.A. zakończył prace nad kolejnym projektem dla branży subsea. Dostarczone konstrukcje zostaną wykorzystane na potrzeby trzech złóż gazowych zlokalizowanych w północnej części Morza Norweskiego.
15 marca do gdańskiego Baltic Hubu zawinął kontenerowiec OOCL Valencia. To jedna z najnowszych jednostek linii OOCL.
Podczas tegorocznych targów Edu Offshore Wind mieliśmy okazję porozmawiać z Hubertem Krukowskim, wiceprezesem zarządu Hitachi Energy w Polsce. Udzielił on interesującego wglądu w strategie firmy mające na celu dynamizację polskiego sektora morskiej energetyki wiatrowej, podkreślając inwestycje w innowacje i edukacyjne partnerstwa.
Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży - Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
Żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wyruszył w kolejny rejs szkolny. W jego ramach studenci odbędą praktykę morską i zdobędą ważne doświadczenie w zakresie życia i działalności na pełnych wodach. Statek powróci do macierzystego portu 19 maja.
W gdańskiej stoczni odbyło się uroczyste położenie stępki pod nowoczesny niszczyciel min proj. 258, przyszłego ORP Rybitwa (605). To drugi, jaki znajdzie się w wyposażeniu 12. Dywizjonu Trałowców i zarazem piąty okręt typu Kormoran II, który trafi do polskiej Marynarki Wojennej. Wydarzenie ma miejsce zaledwie dwa miesiące po ceremonii cięcia blach rozpoczynającej budowę.
Tegoroczna konferencja Transport Week poruszała trzy ważne zagadnienia dla całej branży portowej – kierunek jej rozwoju, zmieniany ostatnio co chwilę przez sytuację rynkową i geopolityczną, kwestie bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery cyfrowej oraz offshore wind, który stał się na Bałtyku jednym z podstawowych kół zamachowych dla całej branży morskiej.
254 metry długości, 43 metry szerokości, a co najważniejsze – rekordowe 88 tys. ton śruty sojowej w ładowniach – masowiec CSSC Le Havre pobił rekord ładunku w terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia.
W poniedziałek w Sopocie rozpoczęła się konferencja Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie. Wydarzenie poświęcone jest w dużej mierze często pomijanemu aspektowi rozwoju branży – ubezpieczeniom i ryzykom finansowym.
O najważniejszych z punktu widzenia gospodarki morskiej inwestycjach infrastrukturalnych w portach Gdańsk, Gdynia i Elbląg, ale także mniejszych portach i utrzymaniu pasa technicznego wzdłuż wybrzeża, oraz o problemach kadrowych rozmawiamy z nową dyrektorką Urzędu Morskiego w Gdyni Anną Stelmaszyk-Świerczyńską.
Jedną z wymagających części procesu instalacji wiatraków na morzu jest dostarczenie na odpowiednie miejsce ich elementów. Pomysł, nad którym pracuje Fairplay Towage Polska, może znacznie ułatwić to zadanie.
Podczas targów Edu Offshore Wind 2024 eksperci przedstawili młodzieży potencjalne ścieżki kariery mogące prowadzić do pracy w branży morskiej energetyki wiatrowej.
Na Skwerze Kościuszki w Gdyni odbyły się 12 marca miejskie uroczystości upamiętniającą 25, rocznicę wstąpienia Polski, Czech i Węgier do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Z tej okazji odbyły się uroczystości z udziałem przedstawicieli rządu, władz miejskich, administracji, jak też sił zbrojnych. Z tej okazji zostały udostępnione do zwiedzania okręty polskiej Marynarki Wojennej.
Moce przeładunkowe spółki Port Gdański Eksploatacja zwiększyły się. W Gdańsku wyładowane zostały właśnie dwa nowe żurawie, które zwiększa ratę przeładunkową PGE.
Jedyny polski okręt podwodny pierwszy raz od dawna pokazał się "w zanurzeniu". Oznacza to, że wkrótce wróci do wykonywania zadań zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Źródło: Służby Prasowe 3. Flotylli Okrętów
5 i 6 marca młodzież szkół średnich i studenci mieli okazję spotkać się ze 120 wystawcami w czasie 2. Edukacyjnych Targów Kariery EDU OFFSHORE WIND.
4 marca na terenie terminalu Baltic Hub miało miejsce uroczyste przekazanie samochodu dla hospicjum Pomorze Dzieciom. Klucze do pojazdu odebrała z rąk przedstawicieli Baltic Hub prezes zarządu hospicjum, Ewa Liegman.
W Porcie Gdańsk przy Nabrzeżu Rudowym wyładowane zostało 21 wojskowych ambulansów z Singapuru. Pojazdy powędrują na Ukrainę.
Podczas trwającego od 29 lutego ćwiczenia 3. Flotylli okrętów, jej siły morskie okręty brały udział w epizodzie polegającym na manewrowaniu w szykach i strzelaniu do celu. Wraz z nimi swoje zadania wykonywała włoska fregata ITS Luigi Rizzo (F595), wspierająca wschodnią flankę NATO. Ćwiczenie było okazją do pokazania możliwości okrętów polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy raz od dawna działania sił morskich mogli obserwować na żywo także zaproszeni dziennikarze.
W Porcie Gdańsk doszło do niebezpiecznego wypadku - pojazd ciężarowy częściowo spadł z nabrzeża do wody. Nikomu nic się nie stało.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 na Stogach otwarto Eko-pracownię. To miejsce, gdzie odbywać się będą rozmaite aktywności proekologiczne. Projekt został sfinansowany przez terminal kontenerowy Baltic Hub w ramach II edycji Grantu Dzielnicowego Busole.
Ostatniego dnia lutego 2024 oficjalnie przecięto wstęgę na jednej z ważniejszych inwestycji na mapie polskiego offshore – Centrum Offshore Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, które funkcjonuje już w Gdańsku.
W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
W ostatnią środę, około południa, na wystawę Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku wszedł 3-milionowy gość. Otrzymał on m.in. voucher na podróż promem Polferries z Gdańska do Nynashamn i z powrotem. Świętowanie 3-milionowych odwiedzin było także okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy między muzeum i Polferries.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, wodną i żeglugę śródlądową, w rozmowie z Mateuszem Kowalewskim, wydawcą portalu GospodarkaMorska.pl, opowiada o największych szansach i wyzwaniach dla sektora morskiego w najbliższych latach oraz roli resortu we wspieraniu branży morskiej.
Firma przeładunkowa Bulk Cargo – Port Szczecin, operująca w portach Szczecin i Świnoujście, ma za sobą niezły rok. Ze względu na nowe inwestycje wkrótce jednak wyniki firmy mogą być jeszcze lepsze.
Na Terminalu Cukrowym przy Nabrzeżu Wiślanym w Porcie Gdańsk trwa załadunek masowca AK Halima. Na jednostkę ładowany jest wyprodukowany w Polsce cukier.
Suwnice Konecranes montowane w Gdańsku popłyną z Portu Gdańsk prosto do portu w amerykańskim Houston, gdzie będą pracować.
Król Danii, Fryderyk X, uczestniczył w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod zakład montażowy gondoli i piast morskich turbin wiatrowych Vestas Assembly Poland w Szczecinie.
Dziś w siedzibie Uniwersytetu Morskiego w Gdyni oficjalnie podpisano porozumienie o współpracy między uczelnią i Polskim Rejestrem Statków. Zacieśnia ono współpracę obu instytucji, która trwa od lat.
To było wyczekiwane przez wielu wydarzenie, wskazujące na kolejny etap największego przedsięwzięcia zbrojeniowego w Polsce. W gdyńskiej stoczni, z udziałem przedstawicieli władz, kadry dowódczej sił zbrojnych oraz branży stoczniowej odbyła się ceremonia położenia stępki pod prototypową, wielozadaniową fregatę programu „Miecznik”. Przyszły Wicher oraz bliźniacze Burza i Huragan będą służyć w Dywizjonie Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia.
Polski Rejestr Statków podpisał dziś umowę o współpracy z Rejestrem Żeglugi Ukrainy. To pokłosie zawartego w ubiegłym roku Memorandum of Agreement (MOA), w ramach którego Polskie Forum Technologii Morskich oraz Ukraiński Klaster Morski podjęły ambitną inicjatywę modernizacji przemysłu stoczniowego pogrążonego w wojnie kraju.
Blok rufowy, podzielony na dwie części o łącznej masie 780 ton, opuścił gdańską stocznię Marine Projects Ltd. na pokładzie statku Meri i niebawem wyruszy do klienta, czyli fińskiej stoczni Meyer Turku, gdzie zostanie zintegrowany z kadłubem Star of the Seas – drugiego cruisera klasy Icon zamówionego przez Royal Carribean.
Z udziałem przedstawicieli krajowej branży stoczniowej, zaangażowanych podmiotów oraz kadry dowódczej Marynarki Wojennej RP odbyła się uroczystość rozpoczęcia budowy piątego niszczyciela min proj. 258. Jednostka ta wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.
Na terenie PGZ Stocznia Wojenna trwają intensywne prace związane z budową prototypowej, wielozadaniowej fregaty programu "Miecznik". Ceremonia położenia stępki pod przyszły ORP Wicher odbędzie się 31 stycznia. Mieliśmy okazję zapoznać się z aktualnym stanem budowy zarówno okrętu, jak i związanej z tym infrastruktury w gdyńskiej stoczni.
2023 rok w gospodarce morskiej w Polsce obfitował w wydarzenia warte odnotowania, a nie brakowało również momentów, które są najzwyczajniej w świecie ważne. Zapraszamy do przeglądu najważniejszych i najciekawszych wydarzeń, jakie miały miejsce w 2023 roku w kraju.
W obliczu nadchodzącej rewolucji energetycznej związanej z rozwojem sektora offshore wind, Polska staje przed szeregiem wyzwań technologicznych i regulacyjnych. Kwestią o szczególnej wadze jest cyberbezpieczeństwo – element, który Mateusz Romowicz, radca prawny z Kancelarii Legal Marine, wskazuje jako kamień węgielny ochrony krytycznej infrastruktury państwa. Jednocześnie zaznacza, że skuteczna transformacja wymaga zasilenia lokalnej branży stosownie wykwalifikowanymi pracownikami.
W obliczu ekspansywnego rozwoju polskiego sektora offshore wind, kluczowym elementem stają się innowacyjne rozwiązania i strategiczne partnerstwa. Te aspekty odgrywają fundamentalną rolę w kształtowaniu przyszłości odnawialnych źródeł energii. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, , director Baltics w N-Sea Poland, opowiedział o konieczności synergii pomiędzy globalnymi trendami a lokalnymi potrzebami.
Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim żyje obecnie 30 tys. osobników foki szarej. To ok. 30% naturalnego stanu sprzed 100 lat. Mimo że populacja tego gatunku wykazuje trend wzrostowy, nie jest to poziom, który gwarantuje jego naturalne odrodzenie. W celu zabezpieczenia zagrożonych gatunków powstają różne instytucje zajmujące się ochroną ssaków morskich, takie jak Stacja Morska im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii w Helu, którą ostatnio mieliśmy okazję odwiedzić.
Polski sektor energetyki morskiej jest aktualnie w fazie dynamicznej ekspansji, kształtowanej przez nowe strategie i innowacyjne podejścia przedsiębiorstw działających w tym biznesie. W rozmowie przeprowadzonej podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Paweł Weiner, prezes zarządu MAG Offshore, podzielił się z nami długoterminową wizją firmy, która ma potencjał zaistnieć jako jeden z czołowych graczy branży.
Czego polska branża stoczniowa oczekuje od nowego rządu? Jakie działania pomogłyby sektorowi rozwijać się i przezwyciężyć obecne problemy? O tym dyskutowali podczas ostatniego w tym roku zjazdu członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich.
Ewolucja krajowego sektora MEW to nie tylko potężne wyzwanie infrastrukturalne, ale przede wszystkim wyjątkowa szansa na zdobycie strategicznej przewagi i ugruntowanie pozycji Polski w europejskim krajobrazie energetycznym. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, rozmawialiśmy z Michałem Kołodziejczykiem, prezesem zarządu Equinor w Polsce, o kluczowych czynnikach efektywnej transformacji.
Każdego dnia wiaduktem nad przystankiem SKM Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski przechodzą tysiące osób. 53 lata temu to właśnie tutaj rozpoczęły się tragiczne wydarzenia, które później nazwano mianem „Czarnego Czwartku”, a które na stałe wpisały się w annały polskiej historii.
RWE osiąga kolejne kamienie milowe w realizacji swojej inwestycji F.E.W. Baltic II u wybrzeży Polski. O zaawansowaniu projektu oraz strategii rozwoju RWE w sektorze energetyki morskiej rozmawialiśmy z Grzegorzem Chodkowskim, wiceprezesem Offshore Development Poland w RWE, podczas tegorocznej konferencji Offshore Wind Poland 2023.
Z udziałem przedstawicieli stoczni, władz, wykonawców oraz wojskowej kadry miał miejsce symboliczny moment, świadczący o zakończeniu ważnego etapu budowy. Nowa infrastruktura jest kluczowa dla budowy i modernizacji okrętów, w tym przyszłych, wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".
W niedzielę 10 grudnia zabłysły świąteczne światła na Darze Młodzieży. Przybranie „Białej Fregaty” w światełka w kształcie choinki jest już tradycją Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Polski rynek offshore wind, aktualnie w epoce dynamicznego rozwoju, odzwierciedla wyjątkowe szanse w zakresie nowych technologii i zrównoważonego rozwoju. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Łukasz Piotrowicz, Offshore Development Manager w Iberdrola Renewables Polska, udzielił eksperckiego wglądu w perspektywy przyszłości sektora.
Orlen Neptun, kierując się wizją nowoczesnej i zrównoważonej przyszłości, realizuje swoją flagową inwestycję, czyli terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. To nie tylko zmienia krajobraz energetyczny Polski, ale także stawia nasz kraj w centrum europejskiej rewolucji OZE. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Robert Nowicki, prezes zarządu Orlen Neptun, ujawnił szczegóły postępu prac, planów na przyszłość oraz kluczowych elementów, które sprawią, że Polska stanie się centrum nowoczesnych technologii w sektorze offshore.
Dziesiąta edycja Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, która odbyła się w zeszłym tygodniu w Kołobrzegu, stanowiła dobrą okazję do sprawdzenia, na jakim etapie rozwoju offshore wind jesteśmy, jak odnajduje się w rodzącym sektorze rynek stoczniowy i czego w związku z nim oczekują przedsiębiorcy.
Na starcie byli ostatni, do mety zbliżają się jako pierwsi. Zakończenie etapu dewelopmentu i rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power to nie tylko przełomowy moment dla inwestora, ale również dla całego sektora odnawialnych źródeł energii w Polsce. Podczas tegorocznej edycji organizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland, Piotr Ostrowski, Deputy Project Director Baltic Power, opowiedział nam o czynnikach, dzięki którym spółka wyszła na prowadzenie.
Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
Baltic Power jako pierwszy projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w kraju zamknął etap pozyskiwania finansowania i przystąpił do fazy budowy. Otwiera to nowy rozdział w historii polskiej energetyki, wyznaczając kurs ku zrównoważonej przyszłości. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, Jarosław Broda, członek zarządu Baltic Power, odsłonił kulisy sukcesu, który nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w kontekście wyzwań, jakie niesie ze sobą globalny kryzys branży związany z niestabilną rzeczywistością geopolityczną.
W Sali Koncertowej budynku Zarządu Morskiego Portu Gdynia miała miejsce niezwykła premiera filmowa. Zaprezentowano tam publicznie po raz pierwszy obraz dokumentalny „Obecne – kobiety w Armii Krajowej”, wyprodukowany przez Muzeum Miasta Gdyni. Honorowymi gośćmi pokazu były dwie bohaterki filmu – żołnierki AK Krystyna Cembrzyńska-Piłat i Krystyna Kodymowska.
Do gdańskiego terminalu przybył, ochrzczony w październiku, jeden z największych statków na świecie, wyposażony w nowoczesne rozwiązania w zakresie redukcji emisji CO2. Wizyta jest o tyle wyjątkowa, że jest to statek armatora z Hong Kongu nazwany na cześć miasta Gdynia, gdzie znajduje się filia OOCL.
Mostostal Pomorze utrzymuje stabilny kurs dzięki solidnym kontraktom na horyzoncie i załodze utalentowanych specjalistów. Arkadiusz Aszyk, prezes zarządu, opowiada o strategii firmy wobec dynamicznego rozwoju branży morskiej i związanych z tym wyzwań.
Decyzja o zaangażowaniu się w polski sektor energetyki morskiej zapadła w CRIST Offshore już 2 lata temu. Firma utrzymuje spójność swojej strategii skupionej na budowie kompletnych stacji transformatorowych. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Andrzej Czech, członek zarządu spółki, podzielił się z nami wglądem w zamiary dotyczące zaspokojenia rosnącego popytu na infrastrukturę wspierającą rozwój branży MEW.
Port Gdynia zamyka rok 2023 z sukcesem, osiągając rekordowe przeładunki i kontynuując ambitny plan inwestycyjny. Sztandarowym elementem tych działań jest modernizacja Nabrzeża Helskiego, która zwiększy efektywność obsługi statków oraz umożliwi przyjęcie większych jednostek morskich, wzmacniając pozycję portu jako strategicznego punktu na mapie światowego handlu morskiego. Wartość kontraktu wynosi blisko 300 mln zł brutto, a prace planowane są na okres 26 miesięcy.
Aż trzy statki armatora Songa Shipmanagement obsługiwane są jednocześnie w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni.
W kontekście intensywnego rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, TELE-FONIKA Kable utrzymuje swoją aktywną rolę, konsekwentnie dążąc do innowacji i zachowania konkurencyjności. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Zuzanna Telep, Deputy Sales Director w Grupie TFKable (JDR Cables i TELE-FONIKA Kable), podzieliła się z nami strategiami, jakie firma wdraża, aby skutecznie sprostać dynamicznie zmieniającej się strukturze rynku.
Na terenie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja prasowa w związku z umieszczeniem w niecce ekspozycyjnej byłego ORP Sokół, który 17 listopada wyruszył w swój "ostatni rejs" z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A. Przez ponad tydzień trwał jego transport, realizowany zarówno drogą morską, jak i lądową, będąc największą tego rodzaju przedsięwzięciem w historii miasta.
Dzięki dalekowzrocznemu podejściu i zaawansowanym innowacjom, Vestas, lider branży energetyki wiatrowej, osiągnął sukces z wprowadzeniem na rynek 15-megawatowej turbiny wiatrowej V236 o średnicy wirnika 236 metrów. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Sławomir Michaluk, dyrektor ds. realizacji projektów offshore w Vestas, udzielił interesującego wglądu w historię tego produktu oraz planów z nim związanych.
W pierwsze naprawdę mroźne listopadowe popołudnie tego roku w Muzeum Miasta Gdyni miało miejsce niecodzienne wydarzenie – wodowanie puzzli Portu Gdynia, których sprzedaż wspiera szczytny cel.
W zeszłym tygodniu Port Gdynia ogłosił przetarg na wykonawcę niemal 2,5 kilometra zupełnie nowych falochronów. To duża i ważna inwestycja, która jest jednocześnie pierwszym krokiem do budowy Portu Zewnętrznego, ale i bez niego znacznie podniesie możliwości portu i bezpieczeństwo na akwenach portowych.
Po efektownym transporcie drogą lądową rozpoczęła się procedura mająca przygotować były okręt podwodny do umieszczenia w niecce ekspozycyjnej obok gdyńskiej placówki muzealnej. W następnym tygodniu jest zaplanowane zakończenie trwającej od tygodnia podróży Sokoła do jego nowej lokalizacji.
W świetle dynamicznego rozwoju różnych sektorów gospodarki morskiej, zabezpieczenia finansowe stają się centralnym punktem dyskusji. W rozmowie z Markiem Lewandowskim z Warty pytamy o udział firmy w ubezpieczaniu przedsięwzięć branży.
21 i 22 listopada w Warszawie spotkali się kluczowi gracze sektora offshore wind. Zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) Konferencja Offshore Wind Poland, już po raz czwarty, zgromadziła inwestorów, wykonawców, usługodawców, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych oraz decydentów politycznych. Podczas wydarzenia przedstawiono konkretne kroki, jakie należy podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał wiatru na Bałtyku.
Sektor morskiej energii wiatrowej doświadcza dynamicznego wzrostu, napotykając przy tym wyzwania związane z rosnącą skalą projektów. Podczas konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies mieliśmy okazję porozmawiać z Piotrem Żeglarskim, Business Development Managerem w Seaway7, na temat kluczowych problemów w łańcuchu dostaw i innowacyjnych rozwiązań, jakie firma wdraża w odpowiedzi na nie.
W obliczu dynamicznego rozwoju sektora morskiej energetyki odnawialnej, Konrad Wróbel, członek zarządu Orlen Neptun, przedstawia kluczowe założenia inwestycyjne spółki. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies rozmawialiśmy o postępie prac związanych z najważniejszymi projektami oraz o ambicjach w zakresie budowy polskiego łańcucha dostaw i zaangażowania w lokalny rozwój gospodarczy.
Były okręt polskiej Marynarki Wojennej typu Kobben wyruszył w swój rejs związany z umiejscowieniem w nowej lokalizacji w Gdyni, nieopodal Muzeum Marynarki Wojennej.
Offshore wind staje się kluczowym nurtem polskiej transformacji energetycznej, a Mostostal Pomorze ma określony plan na zaistnienie w tym obszarze. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies zapytaliśmy Arkadiusza Aszyka, prezesa zarządu, o strategię zaangażowania w morską energetykę wiatrową.
Jedna z grafik przygotowanych przez Jana Rutkę na okoliczność zeszłorocznego jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia znajdzie się na specjalnych puzzlach, wyprodukowanych wspólnie przez port, firmę Trefl i Fundację Trefl. Część dochodów z ich sprzedaży powędruje na cele charytatywne.
Operator portowy Speed otworzył w Porcie Gdańsk magazyn do przeładunku zbóż o powierzchni 4 tys. m kw. wraz z placami składowymi i manewrowymi.
Dynamiczna ekspansja sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce przyciąga zainteresowanie największych, międzynarodowych graczy. Wśród prelegentów tegorocznej konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies znalazł się Bas Nekeman, Business Unit Director for Offshore Wind in Northern Europe w DEME Offshore, który podzielił się z nami wglądem w potencjał rozwoju na krajowym rynku.
Wobec nieustannego rozwoju sektora morskiego, zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę staje się jednym z najpilniejszych wyzwań. Podczas Konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl, Tomasz Lisiecki, dyrektor LKK, opowiedział o swojej innowacyjnej strategii szkoleniowej.
Karstensen Shipyard Poland od pięciu lat buduje swoją markę na polskim rynku. W tym czasie wybudowali 28 statków, co budzi żywe zainteresowanie całej branży. O tym, jak udało się osiągnąć tak imponujące wyniki, rozmawialiśmy z dyrektorem Tomaszem Mulicą, podczas tegorocznego Rejsu z GospodarkaMorska.pl.
Podczas październikowych targów Baltexpo na stoisku Damen można było spotkać reprezentantów Niderlandzko-Polskiej Izby Gospodarczej.
Podczas Baltexpo 2023 mieliśmy okazję rozmawiać z Angeliką Cieślowską, prezes zarządu korporacji budowlanej Doraco, o korzyściach z udziału w przedsięwzięciu.
Bezpieczeństwo przeciwpożarowe na morzu wymaga regularnej kontroli i serwisu wyposażenia gaśniczego. To obowiązek, do którego są zobowiązani wszyscy użytkownicy jednostek morskich. Kontrole tego rodzaju wykonują wyspecjalizowane firmy i instytucje, wśród nich Portowa Straż Pożarna „Florian” zlokalizowana w Porcie Gdańsk.