W niedzielę w Porcie Gdańsk pojawił się dobry znajomy – przystosowany do transportu ładunków ponadgabarytowych statek Meri. Tym razem na jego pokładzie znalazły się dwa dźwigi przeładunkowe dla jednego z operatorów terminali w Gdańsku – firmy Speed.
Na terenie Portu Gdańsk wybuchł pożar hali magazynowej. Sytuacja na ten moment nie jest opanowana. Do akcji ruszyło 11 zastępów straży pożarnej i statek Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa
W piątek na terenie gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland odbyło się wodowanie kolejnego w tym roku statku. Tym razem wydarzenie było otwarte dla publiczności, co stanowiło wyjątkową okazję, by zobaczyć z bliska imponujący statek rybacki podczas jego pierwszego testu na wodzie. Statek zjechał do wody z użyciem pochylni wzdłużnej, co było niezwykle efektowne.
Początek lipca to kolejne wodowanie w Karstensen Shipyard Poland. Od czasu przeniesienia stoczni z Gdyni do Gdańska stocznia realizuje kolejne zlecenia na kadłuby statków. Tym razem jest to Vigilant, niewielkia jednostka przeznaczona do połowu ryb głębinowych.
Krzysztof Stopierzyński znowu to zrobił. Prezes Baltic Diving Solutions (BDS) po raz kolejny wykazał się biznesową dalekowzrocznością, powiększając swoją flotę o wielozadaniową jednostkę Baltic Constructor. Statek dotarł już do Polski, wzmacniając możliwości operacyjne BDS-u i potencjał rozwoju krajowego sektora offshore.
Po miesiącu od wodowania statek Havfisk, wybudowany w gdańskiej stoczni Karstensen Shipyard Poland, odbił od stoczniowego nabrzeża i pożeglował do Danii.
Vigilant, niewielki statek do połowu ryb głębinowych, zbudowany w gdańskiej stoczni Karstensen, wyruszył w swoją pierwszą podróż. Nie pożeglował jednak, a... pojechał.
Z udziałem publiczności odbyło się kolejne wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland. Statek rybacki NB 477 Havfisk zjechał z pochylni B3.
Trzy generatory wyprodukowane we Wrocławiu wyruszyły z Portu Gdańsk do Tajwanu. Ich transport nad morze i załadunek na statek były skomplikowaną operacją logistyczną.
Dziś przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte zacumował luksusowy statek Le Bellot, inaugurując tym samym sezon wycieczkowy w Gdańsku. Ten elegancki cruiser przyciąga pasażerów nie tylko komfortem, ale także bogatą ofertą kulturalną. Jego wizyta podkreśla istotną pozycję Gdańska w sieci popularnych kierunków turystycznych.
Należący do Chipolbroku statek Chipol Changjiang zawinął 29 marca do Portu Gdańsk. Statek dostarczył elementy elektrowni gazowo-parowej w Grudziądzu.
Na terenie stoczni Karstensen Shipyard Poland na pochylni B3 odbyło się wodowanie statku rybackiego NB 476 Høgaberg dla armatora z Wysp Owczych.
Żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wyruszył w kolejny rejs szkolny. W jego ramach studenci odbędą praktykę morską i zdobędą ważne doświadczenie w zakresie życia i działalności na pełnych wodach. Statek powróci do macierzystego portu 19 maja.
254 metry długości, 43 metry szerokości, a co najważniejsze – rekordowe 88 tys. ton śruty sojowej w ładowniach – masowiec CSSC Le Havre pobił rekord ładunku w terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia.
Do gdańskiego terminalu przybył, ochrzczony w październiku, jeden z największych statków na świecie, wyposażony w nowoczesne rozwiązania w zakresie redukcji emisji CO2. Wizyta jest o tyle wyjątkowa, że jest to statek armatora z Hong Kongu nazwany na cześć miasta Gdynia, gdzie znajduje się filia OOCL.
Chwilę po godzinie 14:00 w piątek 20 października zgromadzona licznie publiczność na kultowych terenach stoczniowych z zielonymi dźwigami w Gdańsku stała się świadkiem ważnego wydarzenia – z pochylni znów, po latach zwodowano statek. Tym razem zrobiła to stocznia Karstensen Shipyard Poland, która od kilku miesięcy jest właścicielem terenu i buduje tam statki rybackie.
W środę do terminala Baltic Hub w Porcie Gdańsk zawinął największy kontenerowiec zasilany skroplonym gazem ziemnym (LNG). Gigantyczne rozmiary CMA CGM Concorde czynią tę wizytę iście spektakularnym zjawiskiem.
Taki widok na Nabrzeżu Indyjskim w Gdyni odchodzi do przeszłości. Stocznia Karstensen po raz ostatni zwodowała kadłub w lokalizacji, którą zajmowała od przeszło pięciu lat. Wszystkie kolejne statki będą powstawały na historycznym terenie Stoczni Gdańskiej.
Dziś rano w Gdańsku zakołysały się fale. Przy nabrzeżu Westerplatte zacumował majestatyczny wycieczkowiec Viking Jupiter. Potężny statek przyciąga spojrzenia swoimi wyjątkowymi parametrami i luksusowym wyposażeniem.
Na Nabrzeżu Oliwskim w Gdańsku zacumowała Amanda C. To największy statek jaki dotychczas obsługiwała spółka Magrol Przeładunek, właściciel jednego z terminali zbożowych zlokalizowanych w Porcie Gdańsk. Masowiec przypłynął do Portu Gdańsk z Pori (Finlandia) po kukurydzę. Załadunek odbywa się w relacji bezpośredniej z samochodów, wagonów i magazynu.
W gdyńskim porcie rozpoczął się już sezon wycieczkowców. We wtorek, 2 maja przy Nabrzeżu Francuskim zacumował MSC Fantasia. Dzisiaj rano, 4 maja do portu zawinął kolejny statek - Aidadiva. Można go zobaczyć do godziny 18:00.
144-metrowy wycieczkowiec Hamburg z 330 turystami na pokładzie jako pierwszy statek tego typu zawitał w tym roku do Portu Gdańsk. Tym samym sezon wycieczkowy w porcie został oficjalnie otwarty.
Lotos Petrobaltic ma nowe możliwości. Należący do firmy statek Sylur został wyposażony w supernowoczesną wiertnię, która poszerza perspektywy wykorzystania jednostki i zwiększa wachlarz operacji, w jakie spółka może się angażować.
Specjalistyczny statek Fairmaster przypłynął do Gdańska wieczorem, w środę 22 marca. Nocą zacumował przy Pirsie Węglowym w Porcie Północnym. Na jego pokładzie przetransportowano z Hiszpanii elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku, w tym potężną, ważącą ponad 800 ton kolumnę wash tower.
W niedzielę 12 lutego do Portu Gdańsk przypłynął z Chin statek Grietje, który przetransportował z Szanghaju elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku.
W weekend 20-22 stycznia w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni zwodowano kolejny statek rybacki – tym razem jest to 77-metrowy trawler pelagiczny Christina S.
Kolejny transport łopat na potrzeby farm wiatrowych dostarczył do Gdyni statek Chipolbroku – Paderewski.
Stocznia Karstensen zwodowała kolejny statek rybacki. Zamawiającym jednostkę Sille Marie o numerze budowy 471 jest firma Sille Marie AS z siedzibą w Søgne, niedaleko Kristiansand w Norwegii i jest własnością trzech braci Aamodta: Carla, Toma Arne i Yngvara z jednej strony oraz rodziny Salthaug z Bastianem, Tobiasem, Yngvarem i Bentem z drugiej.
Kolejne wodowanie odbyło się w stoczni Karstensen w Gdyni w weekend 17-18 września. Tym razem był to trawler pelagiczny o długości 79, 95 m o nazwie Altaire. Statek został zbudowany dla Altaire Fishing Compalny Limited.
W sobotę (3 września) odbyła się ceremonia nadania nazwy nowej jednostce na linii Gdynia-Karlskrona. Szampana na burcie promu Stena Estelle rozbiła wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, matka chrzestna statku.
Pod koniec maja Port Gdański Eksploatacja S.A., największy uniwersalny operator przeładunkowy w Porcie Gdańsk obsłużył pierwszy statek m/v Sarocha Naree, który zabrał w swoich ładowniach ok. 30 tys. ton w/w "gąsek" z Ukrainy.
Dziesięć jachtów załadowano w weekend 16-17 lipca na statek amerykańskiego serwisu Spliethoff/Sevenstar przy Nabrzeżu Oliwskim w Porcie Gdańsk. Do Ameryki popłynęły głównie luksusowe jednostki polskiego Galeona.
Tolten to najdłuższy statek i z największą ilością ruchów (ok. 1000 wyładunek, 2000 załadunek), jaki kiedykolwiek pojawił się na terminalu GCT w Gdyni, który jest częścią Grupy Hutchison Ports. Jednostka niemieckiego Hapag-Lloyda ma długość 300 metrów, aktualnie pływa pod banderą Liberii. Od niedzieli 10 lipca trwa operacja przeładunku przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia.
Bazalt II to kolejna jednostka we flocie LOTOS Petrobaltic. Przypłynęła do Polski w kwietniu z Wybrzeża Kości Słoniowej, gdzie pracowała przy projektach offshore. Mieliśmy okazję wejść na pokład statku.
Wycieczkowiec MSC Poesia jako pierwszy w tym roku statek tego typu zawitał do Portu Gdynia. Jednostka zawinęła do Gdyni w niedzielę 15 maja.
Oceanograf, czyli statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego ma wiele do zaoferowania, jeśli chodzi o rozwój polskiego offshore. Przy okazji rejsu tą wyspecjalizowaną jednostką zapytaliśmy naukowców uczelni, w jaki sposób może się przydać przy budowie polskich morskich farm wiatrowych.
MSC Gaia, kontenerowiec linii żeglugowych MSC, przypłynął do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w Porcie Gdynia we wtorek i wzbudził spore zainteresowanie. Statek okazał się być najdłuższą jednostką, jaka zawinęła kiedykolwiek do Gdyni, a także odznaczającą się największą pojemnością.
W zaledwie tydzień po ostatnim wodowaniu, Karstensen Shipyard Poland w Gdyni dokonał kolejnego - tym samym ostatniego - wodowania w tym roku. Tym razem stocznia zwodowała trawler pelagiczny o długości 75 metrów i szerokości 15,6 metra, który będzie się nazywał "Artemis". Portem macierzystym tej jednostki będzie Banff w Szkocji.
Zwodowany 15 listopada statek rybacki Myggenes to 36-metrowy trawler o pojemności 700 GT. Jednostka, której portem macierzystym będzie duński Hanstholm, wyposażona została w silnik Yanmar 6EY22AW (885 – 1370 kW) i dwa silniki pomocnicze John Deere (po 130 kWe) pozwalające na rozwinięcie prędkości do 13 węzłów. Na pokładzie zmieści się 9 osób. Myggenes powstał według projektu autorstwa biura Karstensens Skibsvaerft A/S.
10 października w Gdyni zakończyła się operacja wodowania dużej jednostki rybackiej dla armatora Astrid Fiskeri A/S. Portem macierzystym jednostki będzie duńskie Skagen. Gotowy statek zostanie przekazany klientowi w maju 2022.
Do BCT Bałtyckiego Terminala Kontenerowego w Porcie Gdynia zawinął statek MSC Ellen. Mający prawie 347 metrów długości olbrzym wyrównuje rekord największego statku, jaki kiedykolwiek pojawił się w gdyńskim porcie.
W poniedziałek 23 sierpnia, przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia zacumowała Hella, największy pod względem pojemności statek bandery portugalskiej.
We wtorek rano do Portu w Gdyni przybył 230-metrowy wycieczkowiec Artania. Statek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim. To pierwsze zawinięcie cruisera do Gdyni w tym roku.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej "ORCA YKA" dla armatora z Chile, Naviera Orca Chile SA.
POL Stella o długości 193 metrów to drugi bliźniaczy statek ro-ro, który Polskie Linie Oceaniczne kupiły w lipcu od tureckiego armatora. – Świętujemy sukces chcąc rozszerzać kierunki rozwoju, między innymi na offshore. Gospodarka morska powinna grać dużą rolę w naszym regionie – powiedziała prezes Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
W Porcie Gdańsk trwa załadunek statku Chipol Boan. Wypłynie on z Polski do Australii, a następnie dalej, na Daleki Wschód, jako pierwszy statek realizujący trasę na południe dla Chipolbroku.
24 czerwca w Gdyni zakończyła się operacja wodowania dużej jednostki rybackiej dla armatora Kristian Martin Rasmussen & family z Wysp Owczych. Portem macierzystym jednostki będzie Klaksvík. Gotowy statek zostanie przekazany klientowi w styczniu 2022.
Statek rybacki został zbudowany w stoczni Safe dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Operował będzie na Morzu Północnym, Morzu Barentsa oraz w okolicach Svalbardu.
W gdańskiej stoczni Safe zwodowano częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego dla stoczni Damen Maaskant. W pierwszym tygodniu maja statek zostanie przeholowany do Holandii w celu wykonania końcowego wyposażenia i przekazania ostatecznemu klientowi.
Jako Cemet Ltd. już od 30 lat rozwijamy nasze umiejętności oraz nasz park maszynowy, by sprostać zmiennym, lecz zawsze wysokim, wymaganiom Klientów i dostarczać im złożone urządzenia metalowe – niezależnie czy są one przeznaczone na statek, platformę, do fabryki, do montażu samolotów, czy może do huty Aluminium.
W sobotę w pełni wyposażona jednostka zbudowana w stoczni Safe w Gdańsku odbyła przy morskie. W maju po wykonaniu dodatkowych prac zostanie przekazana klientowi. Jednostka o numerze budowy NB001 to statek rybacki zbudowany dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS.
W piątek do Portu Gdańsk, wpłynał jeden z najnowszej generacji statków instalacyjnych offshore Orion I, którego właścicielem jest belgijska grupa Deme. Po ubiegłorocznym wypadku podczas próby przeciążeniowej żurawia w Rostocku, statek wstępnie musi przejść renowację poszycia i płyty fundamentowej pod żurawiem.
5 suwnic kontenerowych RMP, o wadze 18 ton każda, to kolejna partia urządzeń zbudowanych w PZT w Gdyni dla Portu Ashdod w Izraelu. Łącznie wysłano tam już 18 suwnic. Będą przeznaczone do pracy automatycznej.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni odbyło się wodowanie statku rybackiego "Antarctic" dla irlandzkiego armatora Antarctic Fishing Company.
Produktywny tydzień w stoczni Safe w Gdańsku. Mimo obostrzeń związanych z koronawirusem, prace odbywają się zgodnie z harmonogramem. W poniedziałek zwodowano częściowo wyposażony kadłub jednostki Multicat 3013, natomiast w środę ze stoczni wypłynął statek rybacki dla Stadyard.
Mimo trudności i obostrzeń związanych z koronawirusem, prace przy budowie kadłubów statków rybackich w stoczni Safe w Gdańsku odbywają się zgodnie z harmonogramem. W ubiegłym tygodniu, została zwodowana kolejna jednostka. Tym razem był to statek rybacki dla norweskiej stoczni Stadyard.
Kolejny wielofunkcyjny, polarny statek ekspedycyjny z innowacyjnym kadłubem X-BOW, opuścił stocznię CRIST. "National Geographic Resolution" płynie do norweskiej stoczni Ulstein Verft, gdzie zostaną wykonane prace wykończeniowe. Ostatecznym odbiorcą statku jest Lindblad Expeditions.
Polskie Linie Oceaniczne pierwszy raz od 30 lat powiększyły swoją flotę o nowy statek. Zakupiona 24 września jednostka, nazwana POL Maris, to 10-letni statek typu ro-ro, który zastąpi wysłużony M/V Żerań.
Dzisiaj (11 września) do Portu Gdynia zawinął pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Europa 2 linii Hapag Lloyd to jeden z najbardziej widowiskowych, luksusowych wycieczkowców pływających po naszych wodach.
Rankiem 10 września 2020 r. do Portu Gdańsk zawitał pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Standardowo sezon wycieczkowców w porcie trwa od kwietnia do października, a po bieżącym roku spodziewano się rekordowej liczby zawinięć. Pandemia koronawirusa jednak zmieniła nieco plany. Z planowanych 84 jednostek, dziś wpłynęła pierwsza.
Aż 139 elementów turbin wiatrowych przywiózł do Gdyni z Chin statek Liberty Harvest . To rekordowa liczba w historii Portu Gdynia. Rozładunek jednostki rozpoczął się w ostatnią sobotę w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Za obsługę agencyjną statku odpowiedzialna jest Morska Agencja Gdynia.
Osiem potężnych suwnic typu ASC przeznaczonych do Portu Ashdod w Izraelu ładowanych jest w Porcie Gdynia. Niektóre z nich zostały specjalnie zmodyfikowane, aby umożliwić załadunek aż ośmiu sztuk na jeden statek.
Ponad 4000 t drobnicy w postaci płyt wiórowych załadowano wczoraj na pokład dobrze znanej w trójmiejskich portach jednostki Slotergracht. Statek wyposażony w boczne furty zacumował przy nabrzeżu WOC II w Porcie Gdańsk.
Kompaktowy, wielozadaniowy, zapewniający imponujący uciąg na palu rzędu 70 T. Wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania holownik Ajax dołączył właśnie do floty przedsiębiorstwa WUŻ Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. Do Gdańska przypłynął we wtorek (1 lipca) rano.
Kolejne wodowanie w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni. Zwodowana jednostka to statek rybacki dla duńskiego armatora Astrid Fiske AB.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni obyło się kolejne wodowanie kadłuba statku rybackiego. Zwodowana jednostka była największą spośród dotychczas wybudowanych w gdyńskim zakładzie
Do Portu Gdańsk zawinął dziś jeden z najdłuższych kontenerowców świata. COSCO Shipping Pisces, bo o nim mowa, zacumował przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk.
W dniach 25-27 maja, na statek Drawsko należący do największego polskiego armatora - PŻM, załadowano 27500 ton granulowanej siarki. Z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej obsługiwanego przez Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Usługowe Siark-Port, masowiec popłynął do Maroka. O szeregu inwestycji we współpracy z Portem Gdańsk i planach rozwoju spółki opowiedział nam prezes firmy, Henryk Groth.
W środę, 27 maja w OT Port Gdynia przy głębokowodnym stanowisku o max. zanurzeniu 13 m, przy Nabrzeżu Rumuńskim, miał miejsce załadunek 19 szpul wraz z osprzętem. Ze względu na łączną masę ładunku wynoszącą 915 ton, do operacji użyto zarówno ciężkich dźwigów portowych, jak i dźwigów statkowych.
20 maja, w gdańskiej stoczni Safe, odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego holownika z serii Shoalbuster. Powstał na zamówienie holenderskiej stoczni Damen Hardinxveld.
Brzozowy Kąt, wieś na Podlasiu. Grzebiąc na strychu, mały Zygmunt znajduje w kufrach egzemplarze miesięcznika „Morze”. Postępując według instrukcji, składa statki z papieru. Nieco później udoskonala projekty konstruując statki ze świńskiego koryta a następnie budując z kolegą drewniany kajak. Dziś, nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż on, ale Zygmunt Choreń ani myśli przejść na emeryturę. Na desce kreślarskiej jego biura powstał właśnie godny następca legendarnej Pogorii.
Polska stocznia dokończy budowę największej samobieżnej pogłębiarki ssącej na świecie - Willem van Rubroeck. Zleceniodawcą jest belgijski armator Jan De Nul.
W czwartek, 30 kwietnia, w gdańskim porcie odbył się załadunek nietypowej drobnicy. Były to trzy luksusowe jachty zbudowane w polskiej stoczni Galeon. Niezwykle sprawna operacja została przeprowadzona przez Sevenstar Yacht Transport z Grupy Spliethoff.
Mimo epidemii koronawirusa, intensywne prace w stoczni remontowej Baltic Engineering odbywają się bez zakłóceń. W czwartek (23.04), odbyło się wydokowanie statku badawczego r/v Baltica należącego do Morskiego Instytutu Rybackiego. W ramach remontu, na jednostce wykonano pełen zakres konserwacji.
W gdańskiej stoczni Safe, w dwuetapowej operacji rozpoczętej w środę, 18 marca, zwodowano statek rybacki dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Jednostka o numerze budowy NB001 będzie teraz wyposażana pod klucz i przygotowywana do prób morskich.
Poważny pożar w Porcie Gdynia. W czwartek, przed godziną 9:00 zapalił się duży, zadaszony magazyn płaskiego składowania eksploatowany przez Bałtycki Terminal Zbożowy. Na miejscu pracowało łącznie 29 zastępów straży pożarnej i 70 strażaków. Do pomocy został zaangażowany też statek ratowniczy M/s kpt. Poinc.
Dziś rano, na pokładzie jednego z najnowocześniejszych statków naukowo-badawczych, r/v Oceanograf podpisane zostało porozumienie pomiędzy Uniwersytetem Gdańskim a Uniwersytetem Islandzkim. Zakłada ono m.in. wymianę pracowników naukowych i studentów oraz współpracę w zakresie wspólnych przedsięwzięć badawczych i organizacyjnych. Porozumienie o współpracy (Memorandum of Understanding) zostało podpisane w ramach wizyty Prezydenta Islandii w Gdańsku.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. istnieje od 1995 roku. Stocznia działa aktywnie i ekspansywnie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami (posiada przedstawicielstwa we Francji i Niemczech). Jest spółką całkowicie prywatną, stworzoną przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore, a także w budowie konstrukcji stalowych mostów, w konstrukcjach dla przemysłu chemicznego, petrochemicznego oraz instalacji w elektrowniach. Ostatni rok, stocznia zaczęła z pełnym portfelem zamówień. Prezentujemy najważniejsze projekty, które w 2019 r. dołączyły do jej portfolio.
Stocznia Marine Projects Ltd. powstała w 1989 roku. Specjalizuje się w budowaniu gotowych jednostek: masowców, kontenerowców, promów typu ro-ro, holowników portowych oraz pontonów do transportowania ładunków wielkogabarytowych. Jest też kooperantem stoczni dostarczającym częściowo wyposażone kadłuby statków, sekcje i bloki kadłubów oraz kompletne nadbudówki. W 2019 postawiła na statki rybackie, z naciskiem na jednostki LFC o najwyższym poziomie innowacyjności na rynku. Jej technologie i wykonanie docenili armatorzy na całym świecie...
Stocznia CRIST zakończyła rok 2019 z wieloma rozpoczętymi i zakończonymi projektami dla zagranicznych armatorów. Reprezentuje najwyższy poziom usług wpisując się w międzynarodowe trendy, które funkcjonują na rynku żeglugowym. Prezentujemy podsumowanie działalności stoczni za rok 2019 i i stworzone lub współtworzone przez nią pływające cuda technologii morskich.
W czerwcu 2018 r., gdańska stocznia ALKOR rozpoczęła budowę statku rybackiego dla islandzkiego armatora. Longliner otrzymał imię Páll Jónsson a proces jego powstawania został zarejestrowany przez naszych reporterów.
Przeładunek blisko 26 tys. ton koksu naftowego wyprodukowanego w Lotosie to efekt projektu inwestycyjnego EFRA, który zwiększył efektywność przerobu ropy, co pozwala na wytworzenie dodatkowo rocznie ok. 900 tys. ton wysokomarżowych paliw i 300 tys. ton koksu. Operacje ekspedycji koksu z rafinerii oraz załadunku na statek wykonała firma Speed Sp. z o.o.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
19 grudnia, w Karstensen Shipyard Poland rozpoczęto dwuetapową operację wodowania trawlera Kristin o numerze budowy 446. Częściowo wyposażona jednostka trafi teraz do stoczni Karstensens Skibsværft A/S w Danii, gdzie zostanie wykończona i doposażona a także przejdzie rozruchy oraz próby morskie.
20 grudnia w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej „Nauta” S.A. w Gdańsku odbyło się wodowanie statku rybackiego zbudowanego na zlecenie duńskiej stoczni Karstensens Skibsvaerft AS. Jednostka m/v Tor-ön jest ostatnią, którą zbudowano w gdańskim Zakładzie Nauty.
Na Darze Młodzieży rozbłysła największa choinka na Pomorzu. Uniwersytet Morski uruchomił iluminacje zamocowane na masztach swojej szkoleniowej fregaty. Choinka ma prawie 50 metrów wysokości.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju wyłonił doradcę transakcyjnego, który dokona na rzecz Spółki świadczeń consultingowych w obszarach projektowych uwzględniając przede wszystkim zagadnienia ekonomiczno-finansowe, prawne oraz techniczne.
Dziś w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano drugi wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/2. Jednostka o nazwie Planeta I zastąpi 35-letnią szczecińską Planetę.
Stocznia Marine Projects Ltd. przekazała klientowi częściowo wyposażony trawler m/v Cap Arkona. To nowatorska uniwersalna jednostka typu haczykowiec/trawler/poławiacz skorupiaków (longliner/trawler/potter) dla australijskiego armatora Austral Fisheries Pty Ltd.
Port Gdański Eksploatacja S.A. jest największym i najbardziej uniwersalnym operatorem przeładunkowym w polskich portach morskich, świadczącym usługi w zakresie przeładunków towarów w obrocie międzynarodowym, pomiędzy morskimi i śródlądowymi (statek, barka) a lądowymi środkami transportu (samochody, wagony kolejowe).
W momentach kiedy historia tworzy się na naszych oczach, szczególne znaczenie mają symbole, zwłaszcza te, które wprost stanowią o naszej tożsamości. Podczas uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Publicznego Terminala Promowego w Porcie Gdynia, Zarząd Morskiego Portu Gdynia wraz zaproszonymi gośćmi przypominał o jednym z najsłynniejszych polskich transatlantyków MS Piłsudski.
54 zawinięcia, w tym cztery nieplanowane, ponad 42 tysiące członków załóg statków pasażerskich i 17% wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Takimi wynikami Zarząd Morskiego Portu Gdynia zamknął sezon statków pasażerskich 2019. Ostatnim wycieczkowcem, jaki w tym roku mogliśmy zobaczyć przy Nabrzeżu Francuskim, była AIDAmar. Ta ponad 250-metrowa jednostka w tym roku cumowała w Porcie Gdynia aż 16 razy.
Stocznia Karstensen Shipyard Poland, spółka zależna duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S, rozpoczęła działalność w Gdyni w czerwcu ubiegłego roku. Pierwszą zbudowaną tam jednostką był częściowo wyposażony statek rybacki Lunar Bow (NB 450). Na tym nie koniec, bo portfel zamówień gdyńskiego zakładu wypełniony jest co najmniej na kilka najbliższych lat. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak powstają statki w Karstensen Shipyard Poland.
Páll Jónsson wyruszył na próby morskie. To longliner dla Islandczyków budowany od podstaw w gdańskiej stoczni ALKOR. Jednostka ma być gotowa do końca tego roku.
Aż 115 elementów turbin wiatrowych przywiózł do Gdyni z Chin statek Tian Hui. To rekordowa liczba w historii Portu Gdynia. Rozładunek jednostki zakończył się w nocy z niedzieli na poniedziałek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. Za obsługę agencyjną statku odpowiedzialna była Morska Agencja Gdynia.
To miał być jeden z jego ostatnich rejsów przed emeryturą. Stało się inaczej. Pod koniec lipca dowodzony przez kapitana Andrzeja Lasotę masowiec USB Savannah zawinął do Altamiry w Meksyku. Podczas wyładunku węgla w jednej z ładowni statku ujawniono podejrzane pakunki. Polski kapitan wezwał na miejsce służby portowe i policję, a po przeszukaniu jednostki okazało się, że paczki kryją ponad 224 kg kokainy. Aresztowano całą załogę pod zarzutem przemytu narkotyków. Do dzisiaj w areszcie pozostaje już tylko polski kapitan. Jego rodzina od dwóch miesięcy przeżywa dramat.
Stocznia CRIST przekazała częściowo wyposażony statek dla morskiej energetyki wiatrowej. Jednostka o numerze budowy NB 315 powstała na zamówienie stoczni Ulstein Verft AS. Do Norwegii wyruszyła w czwartek.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
W Porcie Gdynia w pełni działa już nowoczesny system GBAS-RTK. To najbezpieczniejszy na świecie mechanizm naprowadzania statków. Umożliwia on wyznaczanie pozycji jednstek z dokładnością do kliku cm.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej „Ro Vision” dla norweskiego armatora Rostein AS z Harøy. Jednostka typu LFC czyli Live Fish Carrier po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana armatorowi w lecie 2019 r.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Pierwszy w ramach nowego serwisu statek z bananami w Porcie Gdańsk. Jednostka Comoros Stream w nocy z soboty na niedzielę przywiozła z Ameryki Środkowej 150 tys. kartonów tych owoców, inaugurując w ten sposób połączenie, w ramach którego do Portu Gdańsk co tydzień będzie przypływało ok. 4 tys. t bananów. Za operacje przeładunkowe przy nabrzeżu Wolnego Obszaru Celnego (WOC) odpowiada spółka Cargofruit.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
Lunar Bow w drodze do Danii. To pierwszy częściowo wyposażony statek rybacki zbudowany w Gdyni w Karstensen Shipyard Poland, spółce zależnej duńskiej stoczni Karstensens Skibsværft A/S. Trawler (NB 450) przejdzie teraz prace wykończeniowe. Do armatora trafić ma w styczniu 2020 r.
Zodiak II już na wodzie. Wodowanie pierwszej wielozadaniowej jednostki dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/1 odbyło się w piątek w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Statek ma być gotowy na przełomie lutego i marca przyszłego roku.
PGNiG uroczyście odebrało w piątek w gazoporcie w Świnoujściu pierwszy transport amerykańskiego LNG z kontraktu długoterminowego w ramach wieloletniej umowy z koncernem Cheniere. Polskie władze podkreślają, że LNG z USA to kolejny etap budowy polskiej suwerenności energetycznej.
DCT Gdańsk dynamicznie się rozwija. W poniedziałek z Chin do terminalu przypłynęły nowe suwnice RMG. Ich transport i montaż na terenie DCT Gdańsk wykonuje PZT – Portowy Zakład Techniczny. Nowoczesne urządzenia rozpoczną pracę jeszcze w tym roku.
Ma prawie 220 m długości, zabiera na pokład 1 200 pasażerów i nosi imię słynnego portugalskiego żeglarza i odkrywcy. Mowa o wycieczkowcu Vasco da Gama, który w środę po raz pierwszy w swojej historii zawinął do Portu Gdynia. Jednostka zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim.
Stocznia Safe rozpoczęła budowę w pełni wyposażonego statku rybackiego dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS. Uroczystość położenia stępki odbyła się we wtorek. Nowoczesna jednostka, która otrzyma imię MS Slettenberg, ma być gotowa w 2020 r. To już kolejny w pełni wyposażony statek na własne konto stoczni Safe.
Nowoczesny Jonge Johannes już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonego trawlera rybackiego typu twin-rigger odbyło się w poniedziałek w gdańskiej stoczni Safe. Jednostka powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam dla holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group.
Transport ryb i owoców morza z farm morskich prosto do przetwórni – to zadanie nowej jednostki typu life fish carrier wyprodukowanej w CRIST S.A. W pełni wyposażona, druga w serii jednostka tego typu, została w niedzielę przekazana norweskiemu armatorowi – Arctic Group AS.
Na popularnym kanale YouTube "The World's Shortcut" opublikowano bardzo ciekawy dokument przedstawiający jak funkcjonuje jedna z największych budowli hydrotechnicznych świata. Interesujące animacje, czytelne opisy, świetne ujęcia....warto obejrzeć. Polecamy.
Aktywizacja portów południowego Bałtyku pod kątem rozwoju turystyki morskiej przy wykorzystaniu niewielkich statków wycieczkowych – to główny cel międzynarodowego projektu Small Cruise Ships in South Baltic Destinations (JOHANN). Jego uczestnicy gościli w Gdańsku w dniach 26-28 czerwca na seminarium. Jednym z partnerów projektu JOHANN jest Uniwersytet Morski w Gdyni.
27 czerwca na terenach Stoczni Remontowej Nauta przy ul Waszyngtona odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego statku rybackiego MIKKEL LOUIZE zbudowanego przez spółkę NAUTA-HULL Sp. z o.o. Statek powstał na zamówienie duńskiego klienta – stoczni Vestvaerftet z siedzibą w Hvide Sande.
Ma ponad 325 m długości, zabiera na pokład prawie 4 030 pasażerów, jest luksusowy i elegancki. To Norwegian Getaway – największy wycieczkowiec tego sezonu w Porcie Gdynia i najdłuższy statek pasażerski, jaki kiedykolwiek zawinął do polskich portów. Jednostka zacumowała w czwartek przy Nabrzeżu Francuskim.
Najnowsze rozwiązania technologiczne, dotychczasowe doświadczenia i wyzwania na przyszłość w branży morskiej i logistycznej. To główne tematy konferencji SeaTech, która we wtorek odbyła się w Gdańsku. Eksperci rozmawiali o przemianach w czterech głównych obszarach: portach, offshore, branży stoczniowej i logistycznej. Autorskie rozwiązania zaprezentowały także startupy z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Rekordowy masowiec w Porcie Gdynia w kategorii „single load”. Mineral China, bo o nim mowa, w minioną środę zawinął do HES Gdynia Bulk Terminal z Australii z ładunkiem ponad 111 tys. t węgla. Obecnie przy Nabrzeżu Holenderskim trwa rozładunek tego surowca.
Mimo trwającego kryzysu na rynku offshore Norwegia jest cały czas bardzo istotnym klientem dla polskiego sektora stoczniowego. Dziesiątki sekcji, kadłubów, częściowo oraz w pełni wyposażonych statków co roku opusza polskie firmy i kieruje się na północ. Targi Nor-shipping od lat są ważnym miejscem dla Polskich firm i pozwalają na podtrzymywanie biznesowych relacji, znalezienie nowych klientów oraz nawiązanie ciekawych kontaktów. Na tegorocznej edycji Nor-Shipping 2019 można było spotkać kilkunastu polskich wystawców oraz wielu odwiedzających. W naszej relacji wideo prezentujemy wrażenia i opnie przedstawicieli polskich firm obecnych pod Oslo.
9 czerwca stocznię Crist opuścił w pełni wyposażony, hybrydowy prom pasażersko-samochodowy przekazany islandzkiemu armatorowi Vegagerðinowi. Jednostka ma obsługiwać wymagające kursy pomiędzy wyspami islandzkiego archipelagu Westmana.
Sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia w pełni. We wtorek po raz trzeci zawinęła tam „uśmiechnięta” AIDAmar. To najbardziej popularny statek pasażerski tego roku – łącznie przypłynie do gdyńskiego portu aż 16 razy.
Jest z pewnością jednym z najbardziej nietypowych żaglowców, które gościły przy gdyńskich nabrzeżach – przy Nabrzeżu Pomorskim zacumował charakterystyczny, zielony Alexander von Humboldt II. Będzie można przyglądać mu się aż do niedzieli a w sobotę, 1 czerwca od 10:00 do 12:00 statek otworzy się dla zwiedzających.
Nowoczesny, elegancki i ekologiczny. Tak w kilku słowach można opisać wycieczkowiec Mein Schiff 1, który w środę zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To drugi pod względem długości statek pasażerski tego sezonu.
Norwegian Pearl w Porcie Gdynia. Luksusowy wycieczkowiec z charakterystycznie pomalowanym kadłubem zacumował we wtorek przy Nabrzeżu Francuskim. To jego pierwsza wizyta w Gdyni.
Na co dzień ratują ludzkie życie, gotowi nawet poświęcić własne. To ratownicy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR). W sobotę w Gdyni obchodzili swoje święto.
Viking Jupiter, najnowsza jednostka należąca do Viking Cruises zacumowała dziś w Gdyni, przy Nabrzeżu Francuskim. Początkowo, cruiser był spodziewany w Porcie Gdańsk, jednak ze względu na prognozowane złe warunki pogodowe, mieliśmy okazję go zobaczyć w gdyńskim porcie.
Piękna, elegancka i luksusowa. Tak w kilku słowach można opisać statek pasażerski Queen Victoria, który w piątek zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w Porcie Gdynia. To pierwsza wizyta tego wycieczkowca w tym sezonie. Kolejny raz zobaczymy go w Gdyni na początku września.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała 2 urządzenia: Spud Carrier i Auxiliary Spud, które zostaną zamontowane na budowanej w Chinach pogłębiarce. Transport konstrukcji drogą morską potrwa około 2 miesięcy.
Kolejne w tym roku wodowanie w gdańskiej stoczni Safe. We wtorek zwodowany został częściowo wyposażony nowoczesny trawler rybacki typu twin-rigger. Spes Nova, bo takie imię otrzyma jednostka, powstaje na zamówienie stoczni Damen Maaskant Shipyards Stellendam. Do armatora – holenderskiej firmy rybackiej Ekofish Group – trafi w październiku tego roku.
Luksusowa, olbrzymia i piękna. Takimi słowami opisywały wycieczkowiec MSC Poesia osoby, które w środę przybyły do Gdyni, by powitać prawie 300-metrowy statek pasażerski. Jednostka około południa zacumowała przy Nabrzeżu Francuskim, rozpoczynając sezon wycieczkowy w Porcie Gdynia.
National Geographic Endurance w drodze do Norwegii. W środę wieczorem częściowo wyposażony kadłub jednego z najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie opuścił stocznię CRIST w Gdyni. Teraz jego budowę dokończy stocznia Ulstein. Jednostka ma wejść do eksploatacji w pierwszym kwartale 2020 r.
Kolejny projekt Mostostalu Pomorze zakończony. Tym razem mowa o 380-tonowej trafostacji dla morskiej farmy wiatrowej. Załadunek platformy zakończył się w niedzielę na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków w Gdańsku.
Seihaust już na wodzie. Tzw. fish process vessel zwodowano w miniony piątek. Statek powstaje na zamówienie Fitjar Mekaniske Verksted AS.
Statki autonomiczne, tak jak pojazdy autonomiczne, w niedługiej przyszłości będą pływały po morzach i oceanach, a także po jeziorach. Mamy już autonomiczne platformy, wiele automatyzacji wprowadzamy w naszym najbliższym otoczeniu i to samo czeka nas także na rynku morskim – powiedział prof. Marek Grzybowski, przewodniczący zarządu Baltic Sea & Space Cluster, podczas konferencji „Autonomous ships – Inevitable reality at sea”, która we wtorek odbyła się na Politechnice Gdańskiej. Jej uczestnicy rozmawiali m.in. o możliwościach wdrażania bezzałogowych obiektów pływających z wykorzystaniem technologii satelitarnych, a także o potencjale polskiego przemysłu w tym zakresie.
Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
Budowa wielozadaniowych statków dla urzędów morskich w Szczecinie i w Gdyni w toku. W czwartek w stoczni Remontowa Shipbuilding położono stępkę pod budowę drugiej jednostki z serii – B 618/2. Oba statki mają zostać przekazane w połowie 2020 r.
Cap San Juan w Gdyni. Olbrzymi kontenerowiec zacumował w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym w piątek. To historyczna wizyta – Cap San Juan pobił w Porcie Gdynia rekord największej ładowności, nośności i tonażu pojemnościowego brutto.
Pierwsze w tym roku wodowanie w Zakładzie Nowych Budów Stoczni Remontowej Nauta. W piątek z pochylni B3 na wodę zjechał częściowo wyposażony trawler Cetus. Finalnym odbiorcą jednostki będzie Cetus A.S. – norweska firma zajmująca się połowami ryb.
Urząd Morski w Gdyni ma nowy statek. To katamaran Konstelacja przeznaczony m.in. do wykonywania pomiarów hydrograficznych. Nowoczesna jednostka przypłynęła do Gdyni w minioną sobotę. Można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki.
Pełen portfel zamówień w Safe. Gdańska stocznia buduje obecnie sześć statków jednocześnie. Pierwsza jednostka, częściowo wyposażony holownik Multicat 3515, została już ukończona. W czwartek wypłynęła z Gdańska do Holandii.
M/V Zephyr już gotowy. Częściowo wyposażony statek rybacki z Marine Projects Ltd. w czwartek wypłynął z Gdańska do Norwegii. Tam jego budowę dokończy stocznia Larsnes Mek. Verksted AS. Trawler pelagiczny powstał na zamówienie brytyjskiego armatora Zephyr Fishing Company Ltd. z Lerwick na Szetlandach.
Charlotte Maersk w Porcie Gdynia. Prawie 347-metrowy statek zacumował we wtorek w BCT – Bałtyckim Terminalu Kontenerowym. To najdłuższy kontenerowiec w historii gdyńskiego portu.
Fairmaster ponownie w Porcie Gdynia. Jeden z najsilniejszych statków na świecie przypłynął po olbrzymią suwnicę, która będzie pracowała w Porcie Dien Dien w Algierii. To już drugi taki transport. Pierwsza suwnica wypłynęła z Gdyni w listopadzie ubiegłego roku.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony statek rybacki „Zephyr” (LK 394). Jednostka typu pelagic trawler (trawler pelagiczny) po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana w lecie 2019 r. brytyjskiemu armatorowi Zephyr Fishing Company Ltd. z Lerwick na Szetlandach.
Ma 26 m długości, prawie 7 m wysokości i waży 43 500 kg. Dźwig statkowy DKF 500 o takich wymiarach 20 grudnia w całości został wysłany z Portu Gdynia do Danii. Urządzenie dotarło już do stoczni Esbjerg Shipyard A/S.
To będzie wyjątkowy prom z polskim akcentem. Stocznia Marine Projects Ltd. zakończyła w Gdańsku budowę dziobowej części nadbudówki na nową jednostkę dla Brittany Ferries. Blok wypłynął z Gdańska do Niemiec w sobotę. To już kolejna taka wysyłka na ten sam prom. W miniony poniedziałek do Flensburger Schiffbau Gsellschaft (FSG) popłynęła rufowa część nadbudówki.
Jest nowoczesna, szybka i już za kilka dni na stałe rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Mowa o Kontrolerze-22 – nowej jednostce Urzędu Morskiego w Gdyni, która 5 grudnia przypłynęła do Polski ze stoczni w Finlandii. Z naszą kamerą zwiedziliśmy pokład statku. Robi wrażenie.
Masowiec Gardno Polskiej Żeglugi Morskiej już ochrzczony. Uroczystość odbyła się w środę w Morskim Porcie Police. Matką chrzestną jednostki została Elżbieta Majchrowicz, długoletnia pracownica PŻM.
Terminal kontenerowy w Kłajpedzie inwestuje w nowy sprzęt. Wkrótce prace rozpoczną w nim dwie nowe suwnice RTG. Urządzenia wypłynęły z Gdańska w poniedziałek na pokładzie ciężarowca Meri.
Gdański latarniowiec już na powierzchni. Zatopiony statek po prawie 10 latach został podniesiony z dna stoczniowego basenu. Operacja zakończyła się w czwartek.
Acta Centaurus prawie gotowy. Stocznia CRIST zakończyła w Gdyni budowę nowoczesnej częściowo wyposażonej jednostki do obsługi morskich farm wiatrowych. Kadłub opuścił stocznię w sobotę. Teraz prace dokończy norweska stocznia Ulstein Verft AS.