Komisje Weryfikacyjne powołane przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie i Komendanta Wojewódzkiego Policji zakończyły działania kontrolne sprawdzające poziom bezpieczeństwa obiektów portowych administrowanych przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Odbywające się corocznie audyty wynikające z realizacji zapisów ustawy z dnia 4 września 2008 roku o ochronie żeglugi i portów morskich oraz Kodeksu ISPS, w tym roku miały szczególny charakter wynikający ze stanu zagrożenia epidemicznego.
Kontrola potwierdziła wysoki poziom zaangażowania Oficerów Ochrony Obiektów Portowych i służb ochrony w zapewnienie bezpieczeństwa pracowników portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz członków załóg statków. Wykazała również aktualność procedur działania w warunkach zagrożenia, w tym również na wypadek epidemii Covid-19. Wszystkie obiekty portowe otrzymały oceny pozytywne, dające podstawę do przedłużenia na kolejny rok certyfikatów bezpieczeństwa czyli „Potwierdzeń Zgodności”.
Komisje Weryfikacyjne odnotowały również dalszy postęp w poziomie wyposażenia służb ochrony w urządzenia techniczne. Dział Bezpieczeństwa Portów i Dział Informatyki ZMPSiŚ S.A. zakończyły w 2020 roku realizację montażu elektronicznego systemu ewidencji osób i pojazdów wjeżdżających na teren portów w Szczecinie i Świnoujściu. System, który nazwano roboczo „Brama”, umożliwia awizację i ewidencję elektroniczną osób i pojazdów, wystawianie elektronicznych przepustek oraz śledzenie pojazdów przez użytkowników.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii konsekwentnie realizuje program modernizacji ochrony portów pod hasłem „Inteligentna Ochrona”. Ten zakłada zastępowanie lub uzupełnianie ochrony fizycznej technicznymi środkami ochrony. Program przewiduje między innymi: wykorzystanie floty bezzałogowych statków powietrznych (dronów) wraz z budową systemu antydronowego do monitorowania, wykrywania i eliminowania niepożądanych bezzałogowych statków powietrznych, jak również budowę systemu detekcji i wykrycia intruza za pomocą interferometru uzupełnionego kamerami termowizyjnymi.
Dotychczasowy system monitoringu wizyjnego portów zostanie rozbudowany i zmodernizowany, a służby ochrony otrzymają mobilne zestawy monitoringu wizyjnego. Zakłada się także przebudowę wszystkich wjazdów do portów oraz zastąpienie posterunków stałych ochrony urządzeniami elektronicznego systemu dostępu.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”