Budowa wrót sztormowych na rzece Tudze jest zaawansowana w blisko 95 proc.; trwają prace wykończeniowe – poinformował PAP Bogusław Pinkiewicz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku. Płynąca przez Nowy Dwór Gdański rzeka jest wrażliwa na wezbrania na Zalewie Wiślanym.
Głównym zadaniem wrót sztormowych na Tudze jest zatrzymanie wezbrania sztormowego nadchodzącego z Zalewu Wiślanego w stronę Nowego Dworu Gdańskiego.
Wrota to żelbetowa budowla trójprzęsłowa z dwoma przęsłami o szerokości po 6,5 m oraz jednym przęsłem o świetle 3 m. Między przęsłami umieszczone są grodzie, które zamykają się przy nadejściu fali powodziowej.
Jak powiedział PAP Bogusław Pinkiewicz z Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, Tuga płynąca przez Nowy Dwór Gdański jest bardzo wrażliwa na wezbrania na Zalewie Wiślanym. „W ciągu dziesięcioleci powodowało to wielokrotnie podtapianie terenów położonych nad rzeką” - dodał.
Wyjaśnił też, że w wyniku analiz prowadzonych przez RZGW w Gdańsku stwierdzono, że najlepszym rozwiązaniem będzie budowa wrót, które zatrzymają płynącą wodę i skierują ją przez budowlę przelewową oraz kanał Pryżnik i Linawę do Szkarpawy, a następnie do Zalewu Wiślanego. „Budowa wrót sztormowych na rzece Tudze jest zaawansowana w blisko 95 procentach. Aktualnie trwają prace wykończeniowe” – mówił.
Starosta nowodworski Jacek Gross podkreślił, że tzw. „cofka”, czyli wezbranie wód z Zalewu Wiślanego, które następnie są wtłaczane przez silny wiatr w głąb lądu, jest coraz częstszym zjawiskiem. „Ideą budowy wrót sztormowych było zabezpieczenie Nowego Dworu Gdańskiego, ale również terenów zalewowych przyległych do miasta. Inwestycja kompleksowo rozwiąże ten problem” – stwierdził.
Przewidywalny termin zakończenia inwestycji to koniec października 2022.
Nadal trwa akcja gaśnicza magazynu w Nowym Porcie
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii