Rząd norweski zawiesił budowę pierwszego na świecie tunelu dla statków w Stad w Norwegii. Powodem okazuje się brak funduszy. Zaktualizowana analiza kosztów wykazała, że inwestycja będzie kosztować 5,652 miliarda koron zamiast pierwotnie szacowanych 3,45 miliarda koron przy ramach finansowych wzrastających z 4 mld do 7,1 mld koron.
Rząd poprosił Kystverket o zweryfikowanie, czy projekt można zrealizować po niższych kosztach na podstawie planów budżetowych państwa na 2024 rok. Władze jednak stwierdziły, że projekt tunelu zostanie zawieszony, a nie anulowany, a Kystverket będzie w dalszym ciągu prowadził przygotowywania do budowy.
Projekt został zatwierdzony w 2021 roku z szacowanym kosztem 4 miliardów koron.
Tunel ma powstać u nasady półwyspu Stad, w rejonie niebezpiecznym dla żeglugi morskiej, który słynie z trudnych warunków atmosferycznych.
To pierwszy na świecie pełnowymiarowy tunel dla statków o długości 1,7 kilometra, który ma być używany zarówno przez nieduże statki towarowe, jak i mniejsze pełnomorskie statki wycieczkowe. Trasa tunelu pod górą Tarvaldsegga miała również skrócić czas podróży między Bergen a Ålesund.
Terje Skjeppestad, kierownik projektu tunelu dla statków w Kystverket, podkreśla, że mimo wszystko prace nad projektem nie zostały całkowicie zatrzymane, a jedynie wstrzymane.
Fot. Depositphotos
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy