• <

Wróżenie z fusów. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 20 – 25/2023)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wróżenie z fusów. Analiza rynku frachtowego i czarterowego (tygodnie 20 – 25/2023)

Partnerzy portalu

Ostatnie tygodnie to kontynuacja słabego okresu dla wielu segmentów transportu morskiego. Słabe parametry rynku notował przede wszystkim transport kontenerowy. Jednak skomplikowana sytuacja była również w segmencie przewozów ładunków breakbulk oraz ładunków inwestycyjnych i ponadgabarytowych. Zagmatwanie sytuacji rynkowej powoduje, że jakiekolwiek przewidywanie przyszłych warunków rynku żeglugowego jest coraz trudniejsze.

W naszym cyklicznym raporcie rynkowym przedstawiamy obecny stan rynku a także bazując na głębokiej analizie danych również jego możliwe dalsze perspektywy. 

Rynek drobnicowców wielozadaniowych i ciężarowców


Rynek stawek zafrachtowań jak i czarterów jednostek wielozadaniowych dedykowanych przewozom ładunków ciężkich i ponadgabarytowych już od dłuższego czasu jest płaski (ang. Flat market). Podaż ładunków z Europy jest bardzo skromny. Ostatnie tygodnie to raczej dalsze drobne spadki osiąganych frachtów i stawek czarterowych.

Prowadzony przez firmę analityczną Drewry Multipurpose Time Charter Index wskazuje na średni poziom stawek czarterowych jednostek wielozadaniowych pośród koszyka wybranych jednostek wielozadaniowych. Również i tutaj doszło do drobnych spadków a poziom indeksu oscyluje wokół poziomu USD 8,984. 

Źródło: Drewry


Segment nadal odczuwa mocną presję innych typów statków, tj.: ro-rowców i kontenerowców. W kolejnych tygodniach prognozowane są dalsze spadki tego indeksu na poziomie do 1 %. W porównaniu do zeszłego roku i analogicznego okresu, wskaźnik spadł o około 20 %.

Inny z indykatorów tego segmentu, tj. Toepfer’s Multipurpose Index, bazujący na uśrednionych stawkach czarteru na czas drobnicowców wielozadaniowych o wielkości 12,500 DWT wskazuje na podobne trendy.

Jeśli chodzi o perspektywy najbliższych tygodni i miesięcy to zbliżający się okres wakacyjny nie spowoduje wzmocnienia tego rynku.

Rynek przewozów kontenerowych


Według firmy analitycznej Drewry i prowadzonego przez tę firmę indykatora Drewry World Container Index (WCI) rynek przewozów kontenerowych spadł na koniec czerwca w stosunku do poprzedniego miesiąca o około 2,7 % do poziomu 1,494 USD za przewóz kontenera 40 – to stopowego. 

Źródło: Drewry


Odnotowywany obecnie poziom stawek frachtowych na przewóz kontenerów 40 – to stopowych według wyżej wymienionego wskaźnika jest aż o 78,9 % niższy niż w analogicznym okresie zeszłego roku. Spadki frachtów notowane były na wszystkich notowanych w ramach World Container Index szlaków żeglugowych prowadzących z Azji do innych kluczowych portów świata.

Źródło: Drewry


Obserwowane tendencje nie napawają optymizmem i świadczą o słabości rynku. Na dalszy rozwój sytuacji będzie trzeba poczekać.

Radosław Marciniak

Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.