Na terenie Baltic Hub odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę trzeciego terminalu T3. Rozbudowa największego terminalu kontenerowego na Bałtyku o kolejne, trzecie głębokowodne nabrzeże wraz z placami składowymi, nie tylko umacnia jego pozycję na Bałtyku, ale jest kolejnym ważnym krokiem na drodze do powstania jednego z największych kompleksów terminali kontenerowych w Europie.
W ceremonii uczestniczyli członkowie kadry zarządzającej oraz rady nadzorczej Baltic Hub, przedstawiciele akcjonariuszy, kluczowi interesariusze, klienci oraz wykonawcy. Wśród zaproszonych gości znaleźli się również przedstawiciele władz lokalnych i państwowych, w tym Arkadiusz Marchewka – sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Agnieszka Pomaska – posłanka na Sejm RP, Beata Rutkiewicz – Wojewoda Pomorska, Aleksandra Dulkiewicz – Prezydent Miasta Gdańska, oraz Dorota Pyć – Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Podpisany przez nich akt wmurowania umieszczono w specjalnej tubie – kapsule czasu, którą następnie wmurowano pod inwestycję.
– Dzięki inwestycji T3 Baltic Hub stanie się jednym z największych
kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zwiększając moce
przeładunkowe do 4,5 mln TEU rocznie. To nie tylko znaczący wzrost
potencjału operacyjnego i nowe możliwości rozwoju dla naszych klientów,
ale także korzyści zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i rynków
Europy Środkowo-Wschodniej – powiedział Charles Baker, Dyrektor
Generalny Baltic Hub.
Budowa trzeciego głębokowodnego nabrzeża rozpoczęła się w
październiku 2022, a jej wykonawcą jest konsorcjum firm Budimex i DEME.
Utworzono już 36-hektarową sztuczną wyspę, która zwiększyła powierzchnię
lądową Polski. Zakończono cały zakres robót czerpalnych, a teraz na
powstałej wyspie trwają kolejne etapy prac budowlanych. Nowe nabrzeże o
długości 717 m i głębokości 17,5 m oraz place składowe wyposażone będą w
najnowocześniejszy sprzęt – 7 suwnic nabrzeżowych STS i 20
półautomatycznych suwnic placowych RMG, których pierwsze części zostaną
dostarczone już we wrześniu 2024.
Nowy terminal T3 będzie półautomatyczny, co oznacza, że operatorzy będą mogli zdalnie sterować urządzeniami z ergonomicznie zaprojektowanych stanowisk, co zapewni bezpieczne, wydajne i nowoczesne środowisko pracy przez cały rok.
⚓️ Wmurowaliśmy kamień węgielny pod budowę Terminala kontenerowego T3 Baltic Hub w Gdańsku.
— Arkadiusz Marchewka (@A_Marchewka) June 5, 2024
ℹ️ Ta inwestycja sprawiła, że powierzchnia lądowa Polski powiększyła się o 36 ha. Długość terminala wynosi 717 m a głębokość 18 m.
Sam terminal stanie się oknem na światowy transport… pic.twitter.com/DnwJMerkIQ
Zdolności przeładunkowe Baltic Hub zwiększą się o 1,5 mln TEU, by osiągnąć łącznie 4,5 mln TEU rocznie, co bezpośrednio przełoży się na wzrost konkurencyjności polskiego sektora portowego. To z kolei pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy zarówno regionu, jak i całego kraju.
Inwestycja jest odpowiedzią na rosnące potrzeby logistyczne regionu oraz globalne trendy w handlu morskim. Projekt T3 wprowadza nowe rozwiązania technologiczne, które zwiększą wydajność i efektywność, jednocześnie poprawiając bezpieczeństwo i komfort pracy pracowników terminala. Już na etapie planowania projekt był realizowany z poszanowaniem środowiska naturalnego, z pełną ochroną życia morskiego i siedlisk w regionie. Baltic Hub stawia na ekologiczne rozwiązania, takie jak przyjazne dla środowiska wyposażenie nabrzeża i specjalny beton redukujący emisję CO2.
Pełne zakończenie prac na terminalu T3 wraz z oddaniem sprzętu do użytku planowane jest na koniec 2025 roku.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”