W ramach programu na zakup patrolowców (OPV) dla Marynarki Wojennej Włoch (Marina Militare) Orizzonte Sistemi Navali (OSN), spółka joint venture należąca do Fincantieri i Leonardo, otrzymała zamówienie na kolejny okręt i związane z nim wsparcie logistyczne. Całkowita wartość przedsięwzięcia ma wynieść ok. 236 milionów euro.
Jak poinformował koncern Fincantieri, w najbliższych dniach spółka Orizzonte Sistemi Navali ma sfinalizować umowy podwykonawcze, powiadamiając o wykonaniu opcji Fincantieri i Leonardo, o wartości odpowiednio około 163 mln euro i 70 mln euro.
Program OPV został wprowadzony w celu przyczynienia się do modernizacji sił morskich Włoch, odpowiadając na potrzebę zapewnienia odpowiednich zdolności do działań w zakresie nadzoru, patrolowania morskiego, kontroli ruchu handlowego, ochrony linii komunikacyjnych i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także operacji ochrony przed zagrożeniami wynikającymi z zanieczyszczenia morza, takimi jak wycieki toksycznych płynów.
- Czwarty OPV dołącza do poprzednich trzech zakontraktowanych 31 lipca 2023 roku w celu zastąpienia okrętów patrolowych, które w nadchodzących latach osiągną koniec okresu eksploatacji. Doświadczenie inżynieryjne Orizzonte Sistemi Navali na poziomie całego okrętu wojennego pozwoli Marynarce Wojennej na posiadanie zaawansowanych operacyjnie i najnowocześniejszych technologicznie okrętów patrolowych, które przyczynią się do wzmocnienia kontroli ruchu handlowego, ochrony linii komunikacyjnych i włoskiej wyłącznej strefy ekonomicznej - podkreślił Giovanni Sorrentino, dyrektor generalny Orizzonte Sistemi Navali.
We are proud to report that #OrizzonteSistemiNavali, our joint venture with #Leonardo, has received notification from the @ItalianNavy that it has exercised its option for the construction of the fourth next-generation patrol vessel and the related logistical support.
— Fincantieri (@Fincantieri) August 5, 2024
According… pic.twitter.com/4DMHHlj659
Długość zaplanowanych okrętów ma wynosić 95 metrów a wyporność sięgać do 2300 ton. Załoga będzie liczyć 97 członków załogi. Patrolowce powstaną w stoczniach należących do Fincantieri, Riva Trigoso i Muffiano Integrated Shipyard. Nowe jednostki mają charakteryzować się pakietem najnowocześniejszych rozwiązań technologicznych, a także wysokimi standardami w zakresie automatyzacji i manewrowości, które sprawią, że będą one odpowiednie do działania w szerokim zakresie scenariuszy taktycznych i warunków pogodowych. Jedną z najbardziej innowacyjnych cech ma być stacjia operacyjna, opracowane z myślą do wykonywania zadań przez okręty tej klasy. W ich skład ma wchodzić zintegrowana stacja robocza, współprodukowana przez Leonardo i Fincantieri NexTech, która umożliwi prowadzenie operacji na okręcie i w powietrzu przez zaledwie dwóch operatorów, pilota i drugiego pilota. Z tej stacji, znajdującej się na stanowisku dowodzenia, możliwe będzie także zarządzanie maszynami, sterami i systemami platformy oraz niektórymi funkcjami systemu bojowego. Zapewni to większą automatyzację działań, skupiając je w rękach dowódcy i jego zespołu.
Zaplanowane patrolowce najpewniej będą przeznaczone do działań w rejonie Morza Śródziemnego, gdzie zostaną im przydzielone zadania związane z ochroną środowiska i zwalczania nielegalnej imigracji jak i przemytu drogą morską. Będą to mniejsze jednostki, od wchodzących do służby okrętów tej klasy, typu Thaon di Revel, które mają 143 metry długości i 6400 ton maksymalnej wyporności, uzbrojenie do zwalczania zagrożeń w środowisku wielodomenowym i przeznaczone do działania na każdym akwenie świata.
Trwa akcja ratownicza w Wisełce
Aż 9 jednostek nielegalnie wpłynęło na zamkniętą strefę w Zatoce Puckiej
Po serii wypadków na wodzie będą dodatkowe pieniądze dla wodnego ratownictwa
Hiszpańskie służby zatrzymały rybaków. Przewozili... nadmierny połów sardynek
Huti powracają do ataków na statki. Mieli też zestrzelić amerykańskiego drona
Ekspert: główny spór między Atenami i Ankarą dotyczy morza