Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg sp. z o.o. jest już gotów do realizacji inwestycji, która pomoże uporządkować politykę parkingową w portowej części miasta. Budowa na terenach portu wielopoziomowego parkingu na niemal 400 samochodów, pozwoli uspokoić ruch kołowy w porcie. Co ważne, to nie miasto i jego mieszkańcy poniosą koszty inwestycji, która będzie mogła się rozpocząć, gdy minister infrastruktury wyda zgodę na dzierżawę, a wojewoda pozwolenie na budowę.
Port Morski Kołobrzeg nie skupia się tylko na działalności stricte portowej, z przeładunkami, funkcją rybacką i turystyczną włącznie. Wojna w Ukrainie i zdolność do natychmiastowej reakcji na potrzebę przyjęcia i przeładunku na statki ukraińskiego zboża, potwierdziły, że kołobrzeski port jest też ważnym dla kraju węzłem transportowym. Od lat ma również wpływ na funkcjonowanie miasta i regionu, a budowa czterokondygnacyjnego parkingu na terenie portu, tuż przy ul. Portowej, oddzielającej Port Handlowy od części sanatoryjno – mieszkalnej, tylko to potwierdza. - Buforowy parking stanie się pierwszym z planowanych w dalszej przyszłości obiektów, które zredukują negatywne oddziaływanie funkcji przeładunkowej portu na część mieszkalno – uzdrowiskową miasta. Mowa o hałasie, pyleniu itd. Umożliwi to tym samym dalszy rozwój naszego portu - mówi Artur Lijewski, prezes Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg sp. z o.o. i pomysłodawca nowatorskiego rozwiązania.
Dlaczego nowatorskiego? - Koszty budowy parkingu zostaną bowiem pokryte przez wybranego w postępowaniu dzierżawcę, reprezentującego sektor prywatny – tłumaczy dalej prezes Lijewski. Zarząd Portu Morskiego Kołobrzeg udostępni dzierżawcy w ramach zawartej umowy, jedynie dokumentację projektową i stosunkowo niewielki fragment terenu. To tylko 3,5 procent powierzchni Portu Handlowego i zaledwie 1% całego Portu zarządzanego przez kołobrzeską spółkę. Czterokondygnacyjna budowla powstanie w odległości ok. 140 metrów w linii prostej od nabrzeża i ok. 300 m od kołobrzeskiej latarni morskiej. Zajmie teren, który już dziś wykorzystywany jest głównie jako portowy parking Dzierżawca będzie miał obowiązek wznieść obiekt i prowadzić go przez ustalony czas. Po zakończeniu umowy dzierżawy, poniesione przez niego nakłady przejdą na własność Zarządu Portu Morskiego Kołobrzeg.
Wybór partnera prywatnego rozpoczęło dwuetapowe postępowanie. Po pierwszym etapie, zainteresowane kołobrzeską inwestycją były trzy podmioty: Interparking Polska Sp. z o.o., Indigo Polska S.A. oraz 2B Sp. z o.o. Po przeprowadzonych negocjacjach, ostateczna oferta wpłynęła do ZPM 28 kwietnia 2023 roku. Złożyła ją spółka Interparking, prowadząca parkingi w 9 krajach, w tym w Belgii, Francji, Niemczech i we Włoszech (w Polsce m.in. w Poznaniu - parking pod Placem Wolności, czy przy Narodowym Centrum Muzyki we Wrocławiu). Zaoferowała budowę parkingu w zamian za zarządzanie nim oraz wydzieloną na parterze częścią usługowo – handlową przez 28 lat. Przypomnijmy, okres zarządzania parkingiem (obowiązywania umowy), był kryterium oceny ofertowej.
Budynek parkingu będzie miał kubaturę 50 tys. m3 i wysokość do 16 m. Będzie zwartą bryłą, ale o ażurowej elewacji, która w założeniu doda mu lekkości. Powierzchnia zabudowy to ok. 3750 m2. Powierzchnia usługowa – ok. 2500 m2. Właściwy parking ma pomieścić blisko 400 samochodów. Dół budynku będzie dzielić funkcję handlowo – usługową z magazynową dla portu.
Inwestycja ma przynieść dla portu i miastu jeszcze inne, wymierne korzyści. Między innymi zabezpieczy miejsca postojowe dla pasażerów, korzystających z mającego powstać w ciągu kolejnych lat terminala pasażerskiego i sąsiadującego z nim miejsca rekreacji (dziś znajduje się tam duży, wydzierżawiony przez port parking). Umożliwi ograniczenie ruchu kołowego w Porcie Handlowym, Porcie Pasażerskim oraz w ich najbliższym otoczeniu. Wartością dodaną dla Kołobrzeżan będzie poprawa jakości życia poprzez zmniejszenie zatorów na drogach w rejonie portu, szczególnie w okresie sezonu letniego i zmniejszenie uciążliwego ruchu samochodowego w samej strefie przymorskiej. Budowa parkingu przyczyni się również do powstania nowych miejsc pracy, zarówno na etapie robót, jak i późniejszej eksploatacji. Zważywszy na lokalizacje na terenie portu, realizacja inwestycji nie będzie utrudniać ruchu kołowego i pieszego wzdłuż ul. Portowej. Sama zaś budowa parkingu ma trwać nie więcej niż 14 miesięcy od momentu uzyskania ministerialnej zgody i pozwolenia na budowę.
Parking ma być obsługiwany automatycznie i dostępny 24 h na dobę. O jego zajętości będzie można dowiedzieć się wcześniej, korzystając z aplikacji i zewnętrznych tablic świetlnych.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej