Zarząd Kanału Panamskiego (ACP) ograniczy dostęp do obiektu statkom o zbyt dużym zanurzeniu. Powodem jest częściowe wyschnięcie kanału, za które odpowiada anomalia termiczna Pacyfiku - El Niño.
Maksymalne zanurzenie statków zostanie ustalone na 11,89 metra, co utrudni żeglugę przez kanał aż 20 proc. statkom. ACP zaznacza, że ich głównym priorytetem jest bezpieczeństwo przekraczających Panamę i te zmiany nie powinny odbić się za bardzo na wydajność kanału.
Nowe restrykcje wejdą w życie 8 września, ale już 16 września możliwe jest kolejne obniżenie dozwolonego zanurzenia, tym razem do 11,73 metrów, jeżeli spełnią się prognozy pogody. Anomalia El Niño ma być według nich obecna aż do wiosny 2016 roku. Przy poprzednim pojawieniu się tego zjawiska w 1997-98 roku ACP również wprowadził podobne restrykcje.
El Nino to zjawisko pogodowe, polegające na utrzymywaniu się ponadprzeciętnie wysokiej temperatury na powierzchni wody w strefie równikowej Pacyfiku. Podczas El Niño pasaty słabną nad środkowym i zachodnim Pacyfikiem. Powoduje to zahamowanie upwellingu, czyli prądu oddolnego, a tym samym wzrost temperatury wód i wilgotności powietrza na zachodnim wybrzeżu Ameryki Południowej. Jednocześnie spadają temperatury wody i wilgotność powietrza na zachodnim Pacyfiku. Obserwowane są intensywne, często katastrofalne opady w Andach, przy jednoczesnym hamowaniu opadów nad Azją południowo-wschodnią i północną Australią, co skutkuje suszami w tych rejonach.
Dzień Dostawcy MFW Bałtyk 2 i 3 już we wrześniu
Ciężki dzień dla żeglugi na Morzu Czerwonym. Huti zaciekle atakowali statki. Kolejny został uszkodzony
European Energy zainteresowane rozwojem zielonych paliw w ramach polskiego programu offshore
Utworzenie parku narodowego w Dolinie Dolnej Odry ma wspierać turystykę i ochronę przyrody
Pekao: przy utrzymaniu wysokich cen transportu morskiego inflacja bazowa będzie wyższa o 0,3 pkt. proc.
PERN przyśpiesza w obsłudze cystern kolejowych