Ukraina nie zatrzymywała funkcjonowania tymczasowego korytarza zbożowego przez Morze Czarne, a doniesienia o zawieszeniu trasy są nieprawdziwe; porty wokół Odessy nadal obsługują statki, które przybyły tą drogą - oświadczył w czwartek wicepremier Ukrainy Ołeksandr Kubrakow.
"Informacje dotyczące anulowania albo niezaplanowanego zatrzymania tymczasowego korytarza ukraińskiego, przeznaczonego dla ruchu jednostek cywilnych do i z portów aglomeracji Odessy, są nieprawdziwe. Wszystkie istniejące drogi ustalone przez ukraińską marynarkę wojenną nadal obowiązują i są wykorzystywane przez jednostki cywilne" - napisał wicepremier na platformie X.
Podkreślił, że korytarz został ustanowiony "w nadzwyczaj trudnych warunkach rosyjskiej agresji zbrojnej", w związku z czym w jego działaniu uwzględnia się sytuację militarną, jak i warunki pogodowe.
"23 statki przechodzą obecnie załadunek w portach w Odessie, Czornomorsku i Piwdennem. Ogółem 51 jednostek wykorzystało korytarz do wpłynięcia. 33 jednostki wyeksportowały ponad 1,3 mln ton ukraińskiej produkcji rolnej i innych ładunków" - dodał wicepremier.
Wcześniej w czwartek firma konsultingowa Barva Invest z siedzibą w Kijowie podała, że Ukraina zawiesiła funkcjonowanie korytarza z powodu zagrożenia ze strony rosyjskich samolotów bojowych. Według tego źródła zakaz ruchu statków wprowadzono dwa dni temu na polecenie wojska, które wskazało na zwiększoną aktywność rosyjskiego lotnictwa w tym regionie.
Ukraina uruchomiła w sierpniu "korytarz humanitarny” dla statków zmierzających na rynki Afryki i Azji, by spróbować obejść faktyczną blokadę Morza Czarnego po wycofaniu się w lipcu przez Rosję z tzw. umowy zbożowej. Porozumienie zawarte pod auspicjami ONZ i umożliwiające Ukrainie eksport produktów żywnościowych przez Morze Czarne obowiązywało od lipca 2022 roku.
Według władz ukraińskich z „korytarza humanitarnego” skorzystało dotąd 40 statków, które wywiozły z Ukrainy 1,5 mln ton ładunku, przede wszystkim zboża, nasion oleistych i oleju roślinnego. Ukraińscy producenci rolni szacowali w tym tygodniu, że ten nowy szlak może umożliwić eksport nawet 2,5 mln ton żywności miesięcznie. (PAP)
awl/ mms/
Fot. Depositphotos
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024