Wiceminister Infrastruktury Marek Gróbarczyk był z wizytą w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” S.A. im. J. Piłsudskiego, gdzie miał okazję zobaczyć, jak przebiega tam budowa pierwszego promu typu Ro-Pax.
Podczas wizyty, która odbyła się 21 lipca br., wiceminister zapoznał się ze stanem prac nad jednostką o numerze budowy 101. Powstaje ona dla spółki Polskie Promy, a w zamierzeniu będzie eksploatowana przez spółkę Unity Line, należącą do Polskiej Żeglugi Morskiej. Ceremonia cięcia blach pod jego budowę odbyła się 24 października ubr. W wydarzeniu wzięli też udział prezes Remontowa Holding S.A. Adam Ruszkowski, prezes Gdańskiej Stoczni "Remontowa" S.A. Michał Habina, a także przedstawiciele spółki Polskie Promy i budowniczowie promu.
- Chcę abyście Państwo zobaczyli i wiedzieli, że budowa promów ma się bardzo dobrze i idzie pełną parą! - podkreślił wiceminister. Dodał też, że jego zdaniem taka wizyta była potrzebna, aby wskazać jak bardzo zawansowana jest budowa pierwszej jednostki Ro-Pax, co ma zapewnić, że cały proces budowy promów przebiega bez opóźnień i innych komplikacji.
Za projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą odpowiadało biuro Remontowa Marine Design and Consulting z grupy Remontowa Holding we współpracy z zamawiającym. Zanim przystąpiono do budowy, w basenie Centrum Techniki Okrętowej S.A. przeprowadzono obliczenia teoretyczne oraz badania modelowe planowanego, pierwszego z promów. Służyło to sprawdzeniu i potwierdzeniu podstawowych parametrów, czyli planowanego kształtu kadłuba, długości linii ładunkowej, stateczności, nośności, osiąganej prędkości i zanurzenia.
A dziś zapragnąłem zadać kłam wszystkim fake newsom i pomówieniom! Chcę abyście Państwo zobaczyli i wiedzieli, że budowa promów ma się bardzo dobrze i idzie pełną parą! Ich powstanie to sól w oku opozycji ale … chyba się z tym jakoś pogodzą 😉 pic.twitter.com/BhasrrzkjP
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) July 21, 2023
Polska stocznia, polski prom, polska przyszłość ❗️
— Marek Gróbarczyk (@marekgrobarczyk) July 22, 2023
Wczoraj miałem okazję zobaczyć w #Gdańsk postępy w pracach nad budową promu dla polskiego armatora❗️ I musze przyznać, że serce się raduje bo naprawdę jest już na co patrzeć. Dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt 🇵🇱👏 pic.twitter.com/nPRkpXbJks
Każdy z budowanych i zaplanowanych promów będzie miał 195,6 m długości i 32,2 m szerokości, a długość linii ładunkowej ma wynosić 4 100 metrów. Jednostki mają osiągać do 19 węzłów prędkości. Promem będzie mogło podróżować do 450 osób, przy czym 50 z nich to będzie załoga. Wedle planów mają to być jedne z najnowocześniejszych tego typu jednostek na Bałtyku, których napędem będą cztery silniki (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Ponadto w miejsce zwykle stosowanych śrub napędowych, każdy prom zostanie wyposażony w dwa pędniki azymutalne na rufie, a także dwa stery strumieniowe na dziobie. Ma to usprawnić manewrowanie w porcie, czyniąc także prom bezpieczniejszym, szybszym i zwrotniejszym.
Wizyta była okazją do zapoznania się z procesem budowy statku, w tym konstrukcją jego elementów i tworzonych pomieszczeń, a także wyposażeniem, które jest już zamontowane w kadłubie, jak i znajdujące się w magazynie armatorskim. Wszystkie trzy zaplanowane promy są budowane w ramach kontraktu podpisanego 26 listopada 2021 roku. Dwie z nich będą będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej Polską Żeglugę Morską natomiast trzecia ma zostać użytkowana przez użytkowana przez Polferries. Do umowy w ramach tego przedsięwzięcia dołączono list intencyjny, który zawiera opcję na budowę czwartego promu.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024