Westcon Design Poland, jedno z wiodących biur projektowych w branży morskiej, nieprzerwanie inwestuje swoje wysiłki w prowadzenie dyskusji z klientami na temat modernizacji systemów paliwowych w istniejących jednostkach. To integralny element kompleksowego planu przemysłowego, skoncentrowanego na rozwijaniu innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań dla przyszłości żeglugi.
Norweski magazyn branżowy Skipsrevyen uhonorował we wrześniu 2021 roku prom MF Hydra tytułem Statku Roku. Jest to pionierska jednostka wyprodukowana przez stocznię Westcon Yards w Ølen. Po ponad dwóch latach od wodowania statku Norweska Administracja Morska przyznała mu zezwolenie na żeglugę. MF Hydra jest napędzany ciekłym wodorem przechowywanym w zbiorniku kriogenicznym o pojemności 80 m3, co pozwala obniżyć jego roczną emisję CO2 nawet o 95%. Energia elektryczna jest generowana za pomocą ogniw paliwowych o mocy 400 kW. Prom o długości 82,4 m może pomieścić do 300 pasażerów i 80 pojazdów na trójstronnej trasie pomiędzy Hjelmeland, Skipavik i Nesvik w Norwegii.
Fot. Westcon
Westcon Design Poland, będące biurem projektowym stoczni Westcon Yards AS, mocno angażuje się w rozmowy z klientami na temat implementacji w istniejących statkach bardziej ekologicznego, metanolowego napędu.
– Znakomitym przykładem jest tutaj Maersk, który wprowadził do eksploatacji swoje pierwsze zasilane metanolem kontenerowce, zwodowane w stoczni Hyundai Mipo Dockyard – zwraca uwagę Joanna Hebda-Nowacka, dyrektor zarządzający biura projektowego Westcon.
Biuro Westcon w pełni zgadza się z przedstawicielami DNV, że metanol, obok LNG, ma potencjał stać się wiodącym paliwem przyszłości, zwłaszcza wziąwszy pod uwagę dynamicznie rosnący portfel zamówień w tym segmencie.
– Dla istniejących już jednostek modernizacja systemów paliwowych na metanol jest rozwiązaniem prostszym i tańszym, choć naturalnie wymaga dodatkowej przestrzeni na statku – podkreśla Joanna Hebda-Nowacka.
Według DNV, aby uzyskać taką samą zawartości energii, metanol wymaga zbiorników o ok. 2,5 razy większej pojemności niż w przypadku tradycyjnych, przeznaczonych do tankowania paliwa ciężkiego lub 1,3 razy większej niż w przypadku tych przeznaczonych do tankowania LNG. Istotną zaletą metanolu jest zaś to, że pozostaje ciekły w temperaturze otoczenia, co oznacza, że nie wymaga kosztownych materiałów do chłodzenia zbiorników czy rur.
– Zamierzamy rozwijać nasze kompetencje i poszerzać listę referencyjnych projektów związanych ze statkami niskoemisyjnymi, ponieważ to jest przyszłość tego sektora. Na razie nie możemy ujawnić więcej szczegółów dotyczących rozmów z naszymi klientami, ale mamy nadzieję już niebawem to uczynić – zapowiada dyrektor zarządzająca Westcon Design Poland.
Westcon Design Poland realizuje także cały szereg innych, fascynujących projektów.
– Dla jednego z wiodących niemieckich armatorów ukończyliśmy niedawno studium projektowe dotyczące wymiany gruszki dziobowej na konstrukcję przystosowaną do znacznie mniejszych prędkości niż w oryginalnej koncepcji. Dla tego samego klienta realizujemy również studium projektowe zwiększenia zanurzenia bez konieczności wprowadzania zmian konstrukcyjnych kadłuba. Obie te zmiany prowadzą do zwiększenia nośności i redukcji zużycia paliwa, co w konsekwencji przekłada się na obniżenie współczynnika CII (Carbon Intensity Indicator) i EEXI (Energy Efficiency Existing Ship Index) – zdradza Joanna Hebda-Nowacka.
Wprowadzanie paliw alternatywnych to kluczowy krok w dekarbonizacji transportu morskiego. Przyszłość sektora niewątpliwie wiąże się z ekologicznymi rozwiązaniami projektowymi, a Westcon Design Poland jest gotowy kontynuować swoje zaangażowanie w rozwój statków niskoemisyjnych i przyczynić się do osiągnięcia ambitnych celów klimatycznych, ugruntowując tym swoją pozycję czołowego gracza w branży.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024