Od marca tego roku trwa kluczowa inwestycja na terenie gdyńskiej stoczni, dzięki której będą mogły powstać wielozadaniowe fregaty programu "Miecznik", a także zostaną zwiększone jej możliwości produkcyjne. Dzięki temu miejsce to ma się prężnie rozwijać w zakresie budowy, remontów i modernizacji okrętów oraz statków.
W związku z budową kluczowego, największego ze wszystkich obiektów trwa montaż ostatnich słupów i dźwigarów dachowych.
Rozpoczyna się także instalacja zewnętrznej klatki schodowej, obudowy
dachu oraz maszynowni do jednej z największych bram w Polsce. Dostawa i
scalanie elementów odbędzie się jeszcze w tym roku. Równolegle z robotami
konstrukcyjnymi trwa montaż płyt elewacyjnych na ścianach północnej i
południowej, zaś wewnątrz hali rozpoczęto już instalację elementów
wentylacji.
Najważniejszym przedsięwzięciem jest budowa nowej hali, w której będą integrowane m.in. kadłuby trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik". Kamień węgielny pod jej budowę położono 17 czerwca. Jest wykonywana w konstrukcji stalowej, o wysokości 43 metrów. Bramy wielkogabarytowe osiągną podobne wymiary: 43 metry wysokości i 34 metry szerokości, a suwnice będą w stanie udźwignąć nawet 100 ton. Będzie to jeden z największych tego typu obiektów w Europie, z racji na to może stać się charakterystycznym obiektem Gdyni, podkreślając jej znaczenie w branży stoczniowej. Zgodnie z projektem powierzchnia zabudowy wynosi blisko 6 tys. m2 a wysokość hali ma wynieść nawet 46 metrów, wliczając zamontowane na dachu zespołu urządzeń do wentylacji. Z kolei w planowanej hali produkcyjnej będą funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe (powierzchnia zabudowy to prawie 5 tys. m2). Konsorcjum odpowiada także za rozbudowę i przebudowę nabrzeża, placów składowych i dróg wewnętrznych wraz z modernizacją infrastruktury technicznej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Integralną częścią inwestycji jest też projekt Centrum Serwisowo-Logistycznego okrętów państw NATO, co ma być potwierdzeniem zdolności do wspierania sojuszników, którzy działają także w ramach obrony polskiego wybrzeża.
Przy budowie pracuje zwykle 60 pracowników i 25 jednostek sprzętowych, w tym obecnie cztery z sześciu najwyższych, mierzących po 58 metrów wysokości, podnośników dostępnych w kraju. Przedsięwzięcie realizuje konsorcjum składające się ze spółek NDI S.A., NDI SOPOT S.A. oraz Pekabex BET, odpowiedzialne za powstanie nowych obiektów, a także przebudowę już istniejącej infrastruktury. Według założonego planu roboty mają się zakończyć w czerwcu 2024 roku.
Na 21 stycznia przyszłego roku jest planowane położenie stępki pod pierwszą z trzech wielozadaniowych fregat programu "Miecznik", która otrzyma nazwę Wicher. 16 sierpnia br. odbyło się cięcie blach, rozpoczynające jego budowę. Zgodnie z terminami wodowanie ma odbyć się w 2025 roku, a przekazanie zamawiającemu w 2028 roku.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024