• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Wakacyjne spowolnienie? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25 – 29.2024)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Wakacyjne spowolnienie? Analiza rynku tonażowego (tygodnie 25 – 29.2024)

Partnerzy portalu

Na rynku obrotu tonażem w ostatnich tygodniach panował spokój. Pojawiające się aktywności nie były zbyt duże. Dotyczyły jedynie niektórych segmentów rynków. 

W naszej kolejnej odsłonie analiz wybranych segmentów żeglugi przekazujemy najświeższe informacje z rynków inwestycji tonażowych, a także złomowań. Jakie były zatem trendy ostatniego okresu? Co oznaczają  one w przyszłości i z czego to wynika? O tym w naszej cyklicznej analizie. 

Rynek drobnicowców wielozadaniowych  


W tygodniu 25 nie odnotowano żadnych transakcji używanym tonażem. Zezłomowano dwie jednostki o łącznym DWT 35.794. Nie odnotowano też żadnych nowych zamówień. W kolejnym tygodniu 26 nie odnotowano żadnych transakcji tonażem z tzw. drugiej ręki. Nie było również żadnych złomowań. Nie odnotowano również żadnych nowych zamówień. W kolejnym tygodniu 27 nie odnotowano żadnych transakcji używanymi jednostkami. Nie było też żadnych złomowań. Doszło za to aż do ośmiu nowych zamówień małych jednostek o łącznej nośności 55.200 ton oraz zainwestowanym kapitale na poziomie 54 mln USD. W tygodniu 28 nie odnotowano żadnej transakcji kupna – sprzedaży używanych drobnicowców wielozadaniowych. Doszło za to do dwóch złomowań małych jednostek o łącznym DWT 6.526. Tydzień 29 to również brak transakcji kupna – sprzedaży używanych jednostek. Odnotowano za to dwa złomowania o łącznym DWT na poziomie 7.819. Zamówiono też jedną jednostkę o nośności 38 tys. ton.

Szczególne spowolnienie w inwestycjach tonażowych, ale również i złomowniach było widoczne w segmencie drobnicowców wielozadaniowych. Na razie trudno ocenić, co było przyczyną? Czy jest to wakacyjne spowolnienie, czy też jedynie krótkoterminowa fluktuacja rynku. Kolejne tygodnie i miesiące pokażą jak wyglądają trendy. 

Rynek statków kontenerowych


W tygodniu 25 zanotowano siedem transakcji używanymi jednostkami na kwotę 181.650 tys. USD. Zezłomowano też dwie jednostki o łącznym DWT na poziomie 37.230. Doszło również do czterech nowych zamówień o łącznym DWT 620 tys. i wartości 580 mln USD. W tygodniu 26 doszło do czterech transakcji używanym tonażem na całkowitą kwotę 69.450 tys. USD. Nie było żadnych złomowań. Doszło za to do bardzo dużej liczby nowych zamówień. Było ich aż dwadzieścia osiem, co odpowiadało DWT 3.793.200 oraz wartości 3 mld 20 mln USD. W tygodniu 27 odnotowano cztery sprzedaże używanych kontenerowców o łącznej wartości 78 mln USD. Zezłomowano również dwa statki tego typu o nośności 19.646. Zamówiono sześć kontenerowców o łącznym DWT na poziomie 1.050.000 oraz wartości 1 mld 200 mln zł. W tygodniu 28 doszło do siedmiu transakcji używanymi kontenerowcami na łączną kwotę 391.900 tys. USD. Nie odnotowano żadnych złomowań. Zamówiono za to osiem kontenerowców o łącznym DWT 1.480 tys. W tygodniu 29 zakupiono jeden kontenerowiec o wartości 11 mln USD. Nie było żadnych złomowań. Doszło za to do jedenastu nowych zamówień o łącznym DWT na poziomie 1.082.000 oraz wartości 1 mld 264 mln 200 tys. USD.

Średnia aktywność obserwowana była na rynku kontenerowców. Nada niski był poziom złomowań. Dość pokaźnie prezentował się za to portfel nowych zamówień, co ukazuje za pewne sytuację na rynku i zwiększone zapotrzebowanie na tonaż kontenerowy, wynikający z międzynarodowej sytuacji geopolitycznej. 

Radosław Marciniak

Fot. Depositphotos

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.