Na rynku tonażowym dawało się odczuć spowolnienie spowodowane okresem urlopowym. Było mniej transakcji kupna-sprzedaży jednostek używanych a także nieco mniej nowych zamówień. Taką sytuację potwierdzały środowiska shipbrokerskie – anulacja większości obostrzeń pandemicznych w większości obszarów świata uwolniły przede wszystkim energię ludzi do… odpoczynku, a nie aktywności biznesowej. Jednakże pomimo tego wśród innych segmentów najbardziej aktywny w zakresie inwestycji tonażowych pozostawał nadal rynek kontenerowców. Z kolei na rynku złomowania statków dawało się zauważyć poprawę oferowanych cen. Dotyczy to szczególnie zakładów złomowych z Bangladeszu. Niestety jak przewidują analitycy tego rynku w najbliższych miesiącach nie należy spodziewać się poprawy sytuacji w zakresie ilości dostępnego do złomowania tonażu.
Czy inwestycjom tonażowym grozi zapaść? Jakie perspektywy rysują się przed stoczniami, i jakiego typu jednostki są najbardziej pożądane na rynku? O tym a także o innych aspektach skomplikowanego, ale bardzo interesującego świata inwestycji w statki w ostatnich tygodniach w naszym cyklicznym raporcie.
RYNEK JEDNOSTEK WIELOZADANIOWYCH I CIĘŻAROWCÓW
W ostatnich tygodniach niewiele działo się w inwestycjach tonażowych statków, obsługujących przewóz ładunków ciężkich, ponadgabarytowych i inwestycyjnych. Jedynie w tygodniu 29. armator SAL Heavy Lift ogłosił zamówienie czterech plus dwóch w opcji statków wielozadaniowych o nośności 14,600 ton każdy. Zamówienie będzie realizowane przez azjatycką stocznię Wuhu i pierwsze statki zamówione w uprawomocnionym kontrakcie będą dostarczone w drugim kwartale 2024 roku. Każda z tych jednostek będzie wyposażona w dwa dźwigi po 800 ton dopuszczalnego obciążenia roboczego (tzw. DOR – ang.: SWL– Safe Working Load) każdy.
RYNEK STATKÓW KONTENEROWYCH
Tydzień 29. to okres, w którym ogłoszono zamówienie w stoczni Hyundai trzech bezdźwigowych kontenerowców klasy Bangkokmax o pojemności 1,800 TEU każdy. Jednostki będą dostarczone w 2024 roku. Zamówienie będzie najprawdopodobniej realizowane dla Hyundai Merchant Marine.
W tygodniu 30. odnotowano zaledwie jedno zamówienie, które zostało ulokowane przez lokalnego armatora Xiamen Dingxiangshun Shipping w stoczni Haidong Shipyard. Dotyczyło ono jednostki bezdźwigowej o pojemności 2,206 TEU. Ma ona być dostarczona do armatora w 2024 roku.
W kolejnym tygodniu 31. w segmencie kontenerowców stocznia Yangzijiang ogłosiła zakontraktowanie dwóch bezdźwigowych kontenerowców o pojemności 4,600 TEU każdy. Klientem jest lokalny Trawind Shipping. Obie jednostki mają być dostarczone do armatora w pierwszym kwartale 2025 roku. W tym samym tygodniu zaraportowano, iż Namsung Shipping zamówił dwa kontenerowce bezdźwigowe o pojemności 2,500 TEU każdy. Zamówienie zostało ulokowane w stoczni Hyundai Mipo i ma być zrealizowane w drugiej połowie 2024 roku.
Z kolei w tygodniu 32. międzynarodowe źródła shipbrokerskie odnotowały zamówienie przez francuskiego giganta CMA-CGM sześciu kontenerowców o wielkości 15,000 TEU każdy. Kontrakt ten został ulokowany w chińskiej stoczni CSSC Dalian Shipbuilding. Jednostki będą wyposażone w napęd dual – fuel z opcją wykorzystania jako paliwa matanolu. Statki będą dostarczane do armatora począwszy od 4 kwartału 2025 roku aż po rok 2026.
RYNEK WYCIECZKOWCÓW
Pełnia sezonu wakacyjnego na rynku europejskim pozwala na coraz bardziej efektywną eksploatację wycieczkowców. To samo jest z już zakontraktowanymi budowami. Praca na rozpoczętych budowach trwa w najlepsze, pomimo spowolnienia urlopowego. Już niebawem wiele z tych jednostek wejdzie do bieżącej eksploatacji. Między innymi dwa statki pasażerskie zostaną przekazane do Carnival Lines już w listopadzie.
Fot. Depositphotos
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej