We francuskim Lorient odbyła się 15 kwietnia ceremonia położenia stępki pod przyszły HS Formion (F-603). To trzecia, przeznaczona dla Grecji fregata serii FDI HN, która ma wzmocnić morski potencjał kraju.
Ten etap budowy stanowi istotny etap budowy trzeciego z zaplanowanych okrętów. Moment jest traktowany jako kamień milowy, stanowiący potwierdzenie długoterminowej współpracy zbrojeniowej i stoczniowej między Francją a Grecją. Budowa tego okrętu rozpoczęła się 12 lipca 2023 roku od cięcia blach. Co istotne, grecka stocznia Salamis Shipyards dostarczyła w lutym kilka bloków kadłuba, co ma świadczyć o zaangażowaniu w to przedsięwzięcie także greckich podmiotów. Przedsięwzięcie ma być więc korzystne dla obu państw, zapewniając również Grecji transfer technologii od Naval Group.
Fot. Naval Group
Aktualnie trwają zaawansowane prace nad pierwszą jednostką dla Grecji, Kimon (F-601), która została zwodowana w październiku ub. r., a przekazanie zamawiającemu ma nastąpić na początku 2025 roku. Od 2023 roku trwa także budowa HS Nearchos (F-602), o której również pisaliśmy.
Dla Marynarki Wojennej Francji (Marine Nationale) powstaje także pięć jednostek tej serii. Prototypowy, budowany od 2021 roku Amiral Ronarc'h (D660) jest w trakcie prób morskich i ma wejść do służby wiosną tego roku. W dalszej kolejności powstają Amiral Louzeau (D661), Amiral Castex (D662), Amiral Nomy (D663) i Amiral Cabanier (D664). Do służby mają wejść w 2027, 2030 i 2035 roku. Mają zastąpić obecnie używane fregaty typu La Fayette, wprowadzone do służby w latach 1996-2001.
Powstająca fregata HS Formion (F-603) należy do planowanej serii trzech budowanych jednostek (w planach jest też potencjalnie czwarta) dla Marynarki Wojennej Grecji (Πολεμικό Ναυτικό), opartych na francuskim projekcie określanym jako fregata obronno-interwencyjna (Frégate de Défense et d'Intervention, FDI). Mają 122 metry długości i 4 460 ton wyporności. Załoga wyniesie 110 oficerów i marynarzy, z możliwością dokooptowania dodatkowych 15 w zależności od misji. Napęd mają stanowić dieslowe silniki o mocy 32 000 kW działające w systemie CODAD (Combined diesel and diesel). Okręt ma osiągać prędkość maksymalnie 27 węzłów, a zachowując średnią 17 jego maksymalny zasięg wyniesie do 5 000 mil morskich. Autonomiczność okrętu wyniesie do 45 dni. W wyposażeniu greckiej wersji okrętu znajdą się wielofunkcyjny radar Thales Sea Fire działający w paśmie S, sonar kadłubowy Kingklip Mark 1115, sonar holowany CAPTAS-4 oraz systemy odpalania wabików SYLENA Mk1 do wabików przeciwtorpedowych CANTO. Uzbrojenie będzie się składać z automatycznej armaty morskiej Oto Melara 76 mm Super Rapid, dwóch armat Leonardo LIONFISH 20 mm, czterech ośmiokomorowych wyrzutni Sylver A50 dla 32 pocisków przeciwpowietrznych MBDA Aster 15/30, wyrzutni Mk31dla rakiet RAM Block 2B, ośmiu przeciwokrętowych rakiet Exocet MM40 B3C MBDA, dwie podwójne wyrzutnie torpedowe z torpedami EuroTorp MU90 Impact, a także śmigłowiec MH-60R Seahawk i bezzałogowy Schiebel Camcopter S-100.
US Navy podpisuje kontrakt na osiem nowych zbiornikowców typu John Lewis
Wärtsilä i Royal Caribbean podpisują umowę serwisową celem przyspieszenia realizacji zrównoważonego rozwoju
Konosament – rola kapitana w wystawieniu (i zaklauzowaniu) konosamentu
W stoczni Fincantieri odbyły się trzy ważne wydarzenia w związku z budową statków dla MSC
Kongsberg Discovery testuje innowacyjny bezzałogowiec do działań podwodnych
Polsko-litewskie rozmowy o inwestycjach transportowych