• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

W stoczni CRIST S.A. położono stępkę pod nową jednostkę CSOV

08.08.2024 11:08 Źródło: Ulstein, CRIST S.A.
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W stoczni CRIST S.A. położono stępkę pod nową jednostkę CSOV

Partnerzy portalu

Ulstein SX222, fot. Ulstein

Na terenie gdyńskiej stoczni odbyła się ceremonia położenia stępki pod nowy statek przeznaczony do prac przy morskich farmach wiatrowych. Uczestniczyli w niej przedstawiciele CRIST S.A., Ulstein Verft oraz JP Morgan Asset Management.

Wydarzenie odbyło się 6 sierpnia. Jest to kolejny etap budowy statku powstającego od 16 maja tego roku. Wtedy również w stoczni CRIST S.A. w Gdyni odbyło się cięcie blach pod tę jednostkę, występującą pod numerem 322. W dalszej kolejności gdyńscy stoczniowcy zajmą się montowaniem kadłuba, który następnie zostanie odholowany do Ulstein Verft w Norwegii na kolejne etapy prac. Tam odbędzie się też jego wodowanie, a dostarczenie zamawiającemu jest zaplanowane na 2026 rok.

Budowany statek powstaje na podstawie kontraktu ogłoszonego w styczniu tego roku, a który podpisały Ulstein Verft i JP Morgan Asset Management, ten ostatni w imieniu inwestorów instytucjonalnych. W jego ramach mają powstać dwie jednostki typu Commissioning Service Operation Vessels (CSOV).

Fot. Ulstein
Fot. Ulstein


Budowany statek oznaczony jako NB322 jest oparty na platformie projektowej Ulstein SX222, wykorzystującej technologię Twin X-Stern. Jego długość ma wynosić 89,6 metra.  Został zaprojektowany przez Ulstein Design & Solutions AS i dostosowany do potrzeb klienta, obejmującej pojedyncze kabiny dla 110 osób i całkowite zakwaterowanie dla łącznie 132 osób. Konstrukcja kadłuba przekładać się ma na doskonałe właściwości morskie w trudnych warunkach pogodowych i morskich. Jednostka będzie wyposażona w hybrydowy system napędu akumulatorowego, ponadto napędzana metanolem, aby umożliwić operacje neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, z myślą o dekarbonizacji żeglugi. Statek ma być przygotowany do szerokiego zakresu operacji, w tym obsługi i konserwacji farm wiatrowych oraz wspierania ich budowy, wykorzystując w tym celu zoptymalizowane systemy pokładowe oraz dużą pojemność magazynową. W wyposażeniu znajdą się centralnie umieszczony trap W2W z układem kompensacji ruchu i winda do transportu personelu oraz ładunków. Do tego dochodzi też dźwig o udźwigu 5 ton i kompensatorem ruchu 3D.

To kolejny statek typu CSOV, który norweska firma ma dostarczyć w związku z branżą morskich farm wiatrowych. Przypomnijmy, że podobną jednostkę, o nazwie Olympic Boreas, stocznia Ulstein Verft przekazała 25 lipca tego roku firmie Olympic. Oparta także na projekcie ULSTEIN SX222 od Ulstein Design & Solutions AS była budowana również w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.

Fot. Ulstein

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.