Firma Fortescue, we współpracy z Urzędem Morskim i Portowym Singapuru (MPA), agencjami rządowymi, instytutami badawczymi oraz partnerami branżowymi, przeprowadziła pierwsze na świecie bunkrowanie amoniakiem w połączeniu z olejem napędowym w procesie spalania jako paliwa żeglugowego na pokładzie statku Fortescue Green Pioneer pod banderą Singapuru.
Po załadowaniu amoniaku z istniejącej instalacji amoniakalnej w Vopak Banyan Terminal na wyspie Jurong, statek przeszedł próby paliwowe, otrzymując zatwierdzenie flagi od Singapore Registry of Ships (SRS) oraz notację "Gas Fueled Ammonia" od towarzystwa klasyfikacyjnego DNV.
Amoniak, wykorzystywany na całym świecie w rolnictwie i przemyśle, może pełnić rolę paliwa morskiego, transportowanego do centrów energetycznych i stanowiącego wsparcie dla transformacji energetycznej.
Statek Fortescue Green Pioneer, rozpoczynając swoją podróż w kierunku stania się pierwszym na świecie oceanicznym statkiem napędzanym amoniakiem, został wyposażony w specjalnie przystosowany silnik, który pomyślnie przeszedł testy na lądzie w Australii Zachodniej.
Po przebudowie w stoczni Seatrium w Benoi, statek przeszedł siedmiotygodniową próbę paliwową w Singapurze, podczas której testowano systemy magazynowania amoniaku, rurociągi, systemy dostarczania paliwa gazowego oraz zmodernizowane silniki.
Załadunek amoniaku w terminalu Vopak Banyan był pierwszym tego typu na świecie, co potwierdza potencjał wykorzystania istniejącej infrastruktury amoniakalnej w celu wsparcia komercjalizacji paliwa morskiego.
Po uzyskaniu zatwierdzenia klasy przez DNV, statek Fortescue Green Pioneer stanowi istotny kamień milowy w rozwoju bunkrowania wielopaliwowego w Singapurze, wspierając cyfryzację, dekarbonizację i rozwój siły roboczej w żegludze międzynarodowej.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy