2023 rok przyniósł portowi w Rydze rekord w przeładunkach kontenerów. Po raz pierwszy w historii przekroczyły one 5 mln ton.
W Rydze padł w 2023 roku rekord przeładunku kontenerów. Przeładowano ich 465 000 teu, czyli ponad 5 mln ton. Jest to wyraźny wzrost w stosunku do poprzedniego roku – 9,8%. Dzięki temu ładunki skonteneryzowne stały się największą grupą ładunkową w porcie, stanowiąc 27% całego wolumenu towarów.
Ogólnie w Rydze przeładowano 18,8 mln ton ładunków, co czyni go zdecydowanie największym portem na Łotwie. Jest to jednak wynik o 20% gorszy niż w poprzednim roku. Jako główne powody tego stanu rzeczy wymienia się znaczący spadek tranzytu surowców energetycznych – głównie węgla i produktów naftowych – czego nie udało się zrekompensować innymi segmentami.
Ansis Zeltiņš, dyrektor generalny spółki Freeport of Riga zarządzającej portem, jest jednak zadowolony z wyniku.
– Biorąc pod uwagę trudną i nieprzewidywalną sytuację w branży, uważam, że port radzi sobie dobrze. Przesył ładunków w tranzycie energii (węgiel i produkty naftowe) praktycznie zniknął, ale wszystkie pozostałe segmenty rozwijają się pomyślnie i padają nowe rekordy wolumenu ładunków w kilku z nich – stwierdził Zeltiņš. Sam tranzyt węgla zmniejszył się w Rydze aż o 62%.
Ważnym segmentem cargo w Rydze pozostało drewno, choć i tu zanotowano wyraźny spadek o 15,3%. W 2023 roku przeładowano go łącznie 4,62 mln ton. Wzrost natomiast zaliczyły produkty rolne. Przeładowano ich 3,47 mln ton, czyli aż 18,8% więcej niżrok wcześniej. W porcie najczęściej pojawiała się pszenica, na drugim miejscu uplasował się rzepak. Nie brakowało także strączków i pasz.
Freeport of Riga poinformował także, że w 2023 roku pojawiły się nowe grupy ładunkowe, w tym między innymi gruz kamienny, który stanowił 4% całkowitego obrotu towarowego w porcie. Przeładowano o 23% więcej zrębków kamiennych, służących w krajach bałtyckich w budownictwie. Jest to związane z wzrostem inwestycji budowlanych w regionie.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”