W stoczni Vard Shipyard w rumuńskiej Tulczy odbyło się wodowanie kablowca Freya dla NCT Offshore A/S. Statek o numerze 962 ma posiadać duże zdolności działania na morzu przy jednocześnie niskim zużyciu paliwa zgodnie z ideą dekarbonizacji branży morskiej.
Aby sprostać zapotrzebowaniu rynku i wymaganiom projektowym naszych klientów, NCT Offshore zdecydowało się złożyć zamówienie na nowy statek, który będzie w stanie zapewnić gotowe zakresy prac w zakresie układania i łączenia kabli energetycznych dla morskiej branży odnawialnych źródeł energii, zapewniając kompleksowe rozwiązanie dla klientów. Będzie to statek z napędem spalinowo-elektrycznym, wyposażony w hybrydowy pakiet akumulatorów, zakwaterowanie dla 60 osób w postaci jednoosobowych kabin, dwie obrotnice kablowe o nośności ponad 3.500 ton i wiele innych funkcji, które mają sprawić, że jednostka będzie nie tylko wydajna, ale też zapewniająca komfort pracy dla załogi.
Fot. NCT Offshore A/S
"Freya to najnowocześniejszy statek, który zapewni naszym klientom z branży offshore wysoką jakość osiągów i elastyczność. Została zaprojektowana z najwyższym naciskiem na zrównoważony rozwój środowiska, utrzymanie stacji, bezpieczeństwo i wydajność. Z niecierpliwością czekamy na ostateczne wyposażenie i uruchomienie statku w Norwegii przed planowaną dostawą pod koniec tego roku, po czym będzie gotowy do obsługi naszych klientów na całym świecie", podkreśliła firma NCT Offshore na swoim profilu na portalu Linkedin.
Część wyposażenia dostarczą podmioty powiązane z Vard. W związku z polityką zrównoważonego rozwoju statek zostanie wyposażony w kompletny hybrydowy pakiet zasilania i sterowania SeaQ od Vard Electro, natomiast firma Vard Accommodation dostarczy z kolei system HVAC-R.
Freja to drugi kablowiec, którego budowę wykonuje VARD. Położenie stępki nastąpiło w sierpniu ub. r. Jednostka ma zostać przekazana zamawiającemu w IV kwartale tego roku.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy