• <

W Rosji zalega 150 tys. pustych kontenerów

Partnerzy portalu

Choć sytuacja z dostępnością pustych kontenerów, która była jednym z problemów, z jakimi zmagała się żegluga przed wojną w Ukrainie ustabilizowała się na tyle, żeby zejść z nagłówków branżowych portali, to izolacja Rosji może sprawić, że problem powróci. Już teraz, według wyliczeń analityków, w Rosji zalega około 150 tys. pustych kontenerów.

150 TEU w pustych kontenerach, jakie zalegają na placach składowych w Rosji, może trafić ponownie na światowy rynek w zasadzie wyłącznie przez Chiny, jako że główne linie kontenerowe w dużej mierze w dalszym ciągu ograniczają swoje działania w Rosji. Będzie to jednak trudne, biorąc pod uwagę, że handel między Moskwą i Pekinem realizowany jest w zasadzie prawie wyłącznie w jedną stronę – z Chin do Rosji. Rosjanie niewiele są w stanie wyeksportować do bardziej zaawansowanych i bogatszych Chin, za to wpływa do nich stamtąd mnóstwo towarów, szczególnie drogą kolejową, co sprawia, że góra nieużywanych pustych kontenerów w Rosji jeszcze urośnie.

Ale powoli powoduje to także problemy w Chinach. Według analizy platformy Container xChange, chińscy eksporterzy już napotykają na problemy ze znalezieniem pustych kontenerów do wysyłki swoich towarów, a ich ceny rosną. Co innego po drugiej stronie granicy – w Rosji stawki za pusty kontener wyraźnie spadły. Christian Roeloffs, współzałożyciel i dyrektor generalny Container xChange podaje, że w Moskwie 40-stopowy kontener można pozyskać za mniej niż 1000 dolarów, podczas gdy w innych częściach świata trzeba zapłacić minimum dwukrotnie więcej. W rzeczywistości ceny są jeszcze niższe – w Rosji kontener wspomnianego typu można było ostatnio nabyć za 580 dolarów, podczas gdy przed inwazją na Ukrainę kosztował on 4175 dolarów.

Stosy pustych kontenerów spędzają sen z powiek rosyjskim spedytorom. Kontenery są tak tanie, że Chińczykom nie opłaca się ich ściągać z powrotem. Te leżą więc na placach składowych w Rosji i powodują zatory na terminalach kolejowych. W okolicy samej Moskwy lokalni organizatorzy transportu nie mają już pola manewru i oceniają sytuację jako krytyczną.

fot. Depositphotos



Partnerzy portalu

port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.