Szwedzka firma energetyczna Svea Vind Offshore poinformowała o podpisaniu porozumienia z portem Gävle w sprawie produkcji wodoru na jego terenie. Działania w tym zakresie rozpoczną się w 2023 roku, natomiast wodór wesprze dekarbonizację transportu drogowego w regionie.
Umowa zawarta pomiędzy dwoma podmiotami dotyczy uruchomienia produkcji wodoru na terenie portu, która ruszy w 2023 roku. W pierwszym etapie wodór będzie wykorzystywany przez przemysł jako paliwo do napędu transportu drogowego. Svea Vind Offshore niedawno podpisał także umowę z firmą transportową Maserfrakt na dostawy zielonego paliwa. Szwedzi przewidują kolejne kontrakty.
Fredrik Svanbom, dyrektor generalny Gävle, powiedział, że uruchomienie produkcji wodoru na terenie portu jest ważnym krokiem w łączeniu nowo powstającego systemu energetycznego opartego o OZE z istniejącym systemem logistycznym. Svea Vind Offshore, we współpracy z portem Gävle, zaprojektuje, sfinansuje i uruchomi elektrolizer do produkcji zielonego wodoru na terenie portu. Svea Vind Offshore planuje zaproponować innym firmom i organizacjom z sektora przemysłu i transportu udział w projekcie.
Wstępny termin rozpoczęcia produkcji wodoru to pierwszy kwartał 2023 roku. Ilość produkowanego wodoru, która początkowo zaspokoi potrzeby 20-40 ciężarówek napędzanych wodorem, będzie skalowalna w miarę zwiększania dostępności energii elektrycznej z OZE.
Dolina Wodorowa Środkowej Szwecji
Przemysł, sektor transportu, środowisko akademickie i sektor publiczny przyłączyły się do inicjatywy stworzenia Doliny Wodorowej Środkowej Szwecji, której celem jest rozwinięcie środowiska wodorowego w regionie Gävleborga i Dalarny. W inicjatywie uczestniczą Port Gävle i Svea Vind Offshore, które są kluczowymi podmiotami w regionie. Svea Vind Offshore jest firmą energetyczną, która rozwija wielkoskalowe projekty energetyki wiatrowej w regionach o dużym zapotrzebowaniu na energię elektryczną i rozwiązania wodorowe, z kolei Port w Gävle jest największym węzłem logistycznym w północno-środkowej Szwecji. Synergia tych dwóch podmiotów daje dużą szansę na rozwój gospodarki wodorowej w regionie.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”