• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

W należącej do HII stoczni Ingalls Shipbuilding odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę okrętu desantowego-doku, przyszłego USS Fallujah

21.09.2023 13:37 Źródło: HII
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W należącej do HII stoczni Ingalls Shipbuilding odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę okrętu desantowego-doku, przyszłego USS Fallujah

Partnerzy portalu

Fot. HII

W Pascagoula w stanie Missisipi rozpoczął się kolejny etap budowy nowego okrętu dla US Navy. Ma on znacząco wzmocnić zdolności operacyjne sił morskich USA z racji na swoje przeznaczenie i możliwości wykorzystania.

Podczas wydarzenia odbył się także akt "uwierzytelnienia stępki". W jego trakcie matka chrzestna okrętu, Donna Berger, małżonka 38. dowódcy piechoty morskiej gen. Davida H. Bergera, oświadczyła, że stępka jest „prawdziwie i rzetelnie położona”. Następnie pracownik stoczni przyspawał jej inicjały na elemencie kadłuba, które mają pozostać na nim przez cały okres jego użytkowania, który potrwa dekady.

– USS Fallujah, podobnie jak jego poprzednicy USS America, USS Tripoli i USS Bougainville, pewnego dnia dołączy do floty desantowej i będzie służyć jako centralny element grup gotowych do desantu oraz jednostek ekspedycyjnych piechoty morskiej. Okręty tego typu, takie jak przyszły USS Fallujah, czynią z naszej Marynarki Wojennej i Korpusu Piechoty Morskiej potężną drużynę bojową, wysuniętą do przodu na całym świecie, gotową zareagować na kryzysy i katastrofy – powiedział podsekretarz marynarki wojennej Erik Raven.

– Ingalls jest zaszczycony możliwością uczczenia tego ważnego kamienia milowego wspólnie z naszymi stoczniowcami i wieloma naszymi kluczowymi partnerami. Bez względu na to, czy reprezentujemy imiennika, klienta, społeczność czy stocznię, dzisiejsze wydarzenie pokazuje wyjątkowe połączenie, jakie łączy nas ze sobą poprzez tę branżę i nasze oddanie służbie – powiedziała Kari Wilkinson, prezes Ingalls Shipbuilding.

Ogłoszenie informacji o nazwie okręty wywołało niemało kontrowersji. Okręty tej serii otrzymują nazwy odnoszące się do miejsc ważnych bitew w historii armii USA. W tym przypadku dotyczy to irackiego miasta Faludża, gdzie w dniach 7-16 listopada 2004 roku, podczas misji stabilizacyjnej w Iraku, miała miejsce bitwa w ramach operacji Phantom Fury. Było to największe starcie amerykańskich sił zbrojnych od czasu walk w Huế w 1968 podczas wojny w Wietnamie. Kontrowersje wiązały się z okrucieństwem obu stron podczas walk, w tym zbrodni dokonywanych na cywilach, czy też użycia przez żołnierzy koalicji bomb wypełnionych środkami zapalającymi, w tym budzącymi ogromne emocje z racji swojego działania białego fosforu i napalmu.

Przyszły USS Fallujah (LHA 9) jest uniwersalnym okrętem desantowym-dokiem typu America, którego budowa rozpoczęła się 20 grudnia ubr. To czwarta jednostka tej serii która jest budowana stoczni Ingalls Shipbuilding i zarazem druga w swojej klasie, który ma zostać zbudowany z ładownią studniową. Będzie przeznaczony do obsługi jednostek powietrznych, wykorzystując możliwość przeprowadzenia z jego pokładu ataku naziemnego. Oprócz tego na pokładzie znajdą się także placówki medyczne wyposażone w najnowocześniejszy sprzęt, w tym zaplecze operacyjne, pozwalające na segregację pacjentów pod kątem ich dolegliwości oraz formy pomocy. Okręt będzie miał 257 metrów długości i 45,693 ton maksymalnej wyporności. Maksymalna prędkość ma wynosić do 22 węzłów. Napęd będą stanowić dwie morskie turbiny gazowe o mocy 52 kW, a także dwa pomocnicze silniki napędowe o mocy 3700 kW. Załoga ma liczyć 65 oficerów i 994 marynarzy. W swoim wyposażeniu będzie posiadać system kontroli ognia AN/SPQ-9B, radar do wyszukiwania zagrożeń powietrznych AN/SPY-6(V)2 EASR i system walki elektronicznej AN/SLQ-32B(V)2. W skład uzbrojenia wejdą dwie wyrzutnie pocisków rakietowych typu Rolling Airframe, dwie wyrzutnie pocisków rakietowych Evolved Sea Sparrow, dwa systemy artyleryjskie CIWS Phalanx 20 mm, siedem podwójnych karabinów maszynowych 12,7 mm, a do tego również dwie wyrzutnie wabików Mk53 Nulka. Na pokładzie tak dużego (choć nie największego w wyposażeniu US Navy) będzie można przewozić docelowo 1 687 żołnierzy piechoty morskiej, z możliwością dokooptowania dodatkowych 184 w zależności od misji. Na użytek okrętu tej klasy są przeznaczone dwa poduszkowce transportowe (Landing Craft Air Cushion, LCAC), bądź łódź desantowa (Landing Craft Utility, LCU). Okręt jak i załoga są przygotowane do obsługi takich jednostek powietrznych jak wielozadaniowy samolot pionowego/krótkiego startu MV-22B Osprey, myśliwiec wielozadaniowy V generacji F-35B Lightning II, a także śmigłowce CH-53K King Stallion, UH-1Y Venom, AH-1Z Viper i MH-60S Knighthawk.

Ingalls dostarczył jak dotąd Marynarce Wojennej USA przez cały okres swojego istnienia 15 uniwersalnych okrętów desantowych-doków. Pierwszy z najnowszej, serii, prototypowy USS America (LHA 6) rozpoczął służbę w 2014 roku, natomiast drugi, USS Tripoli (LHA 7), w 2020 roku. W budowie pozostają przyszłe USS Bougainville (LHA 8) i wspomniany już USS Fallujah (LHA 9). Uniwersalne okręty desantowe-doki typu America to wielofunkcyjne i wszechstronne jednostki, zdolne do działania w środowisku pełnym zagrożeniem. Sprawdzają się w kluczowej roli elementu okrętowej grupy uderzeniowej, grupy zadaniowej przeznaczonej do desantu oraz sił szybkiego reagowania. Wykonują zadania na całym świecie. We wrześniu ub. r. uniwersalny okręt desantowy-dok typu Wasp, USS Kearsarge (LHD-3), wszedł do Portu Gdynia, wywołując niemałą sensację.

USS America (LHA-6) Fot. US Navy

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.