Choć otwarcie Morskiego Centrum Nauki w Szczecinie planowane jest wstępnie na jesień 2022 roku, prace nad główną ekspozycją są zaawansowane. MCN opublikowało właśnie materiały dotyczące jednego z interaktywnych stanowisk wystawy stałej.
Morskie Centrum Nauki w Szczecinie będzie nosić imię popularyzatora nauki, astrofizyka i kosmologa prof. Jerzego Stelmacha. Budynek, który powstaje na wyspie Łasztownia, przy brzegu Duńczycy, ma bryłę przypominającą kadłub statku.
Ekipa MCN systematycznie pracuje nad powiększaniem kolekcji eksponatów, a także nad stałą interaktywną wystawą. Jej częścią będzie stanowisko umożliwiające sprawdzenie, jak wyglądał i funkcjonował mostek kapitański na statku z lat 50-tych i jak wygląda na obecnie produkowanych jednostkach. Stanowisko będzie nosić nazwę „Mostek kapitański wczoraj i dziś”.
„Eksponat demonstruje wygląd mostka statku współczesnego i statku z lat 50-60-tych XX wieku. Stanowisko ma formę inscenizowanego mostka kapitańskiego, którego połowa stylem i wyposażeniem odzwierciedla wygląd statku z lat 50-60-tych XX wieku, a druga połowa – statku współczesnego (druga dekada XXI wieku). Taki układ pozwala na łatwe zauważenie różnic” – czytamy w opublikowanym opisie.
„Okna w obu połowach mostka są monitorami, na których wyświetlana
jest aplikacja multimedialna pokazująca widok akwenu przed dziobem
statku (widok z mostka na wprost).
Projekcje na monitorach w
obu połowach mostka są niezależne od siebie. Zwiedzający może w obu
połowach mostka dotykać i poruszać urządzeniami i ich replikami,
wcielając się w rolę kapitana. Umieszczone przy nich opisy będą
wyjaśniać przeznaczenie i sposób działania urządzeń. W obu połowach
znajduje się stanowisko kierowania statkiem umożliwiające udział w
symulacji nawigacji po torze wodnym oznaczonym zgodnie z systemem IALA
wyświetlanej na monitorach. Stanowisko będzie dostosowane do realiów
danej części mostka – w jednym wyposażone w koło sterowe i telegraf
maszynowy, a w drugim w fotel i joystick.
Zwiedzający
uruchamia symulację i dokonuje wyboru poziomu trudności: żeglugi z
podpowiedziami, co znaczą poszczególne oznaczenia na torze, lub bez
podpowiedzi. Następnie musi bezpiecznie sterować statkiem dobierając
odpowiednią do warunków prędkość i manewrując zgodnie ze znakami. W
przypadku błędów pojawiają ostrzeżenia o zagrożeniu dla statku (ze
strony różnych systemów i urządzeń) a w przypadku bezpiecznego
przepłynięcia wymaganego odcinka komunikat o nagrodzie (np. otrzymaniu
certyfikatu kapitana żeglugi wielkiej).”
Morskie Centrum Nauki w Szczecinie ma zostać otwarte jesienią 2022 roku.
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi
Szkolenia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej. Trwa akcja "Trenuj z wojskiem"
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta
NATO na Politechnice Gdańskiej. Uczelnia jako „Living Lab” sojuszu