• <
nauta_2024

W Indonezji rozpoczyna sie budowa drugiej fregaty. Jest oparta na tej samej platformie co "Miecznik"

07.06.2024 13:24 Źródło: MW Indonezji
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W Indonezji rozpoczyna sie budowa drugiej fregaty. Jest oparta na tej samej platformie co "Miecznik"

Partnerzy portalu

Fot. MW Indonezji

W indonezyjskiej, należącej do państwa stoczni PT PAL w Surabaya odbyło się cięcie blach, rozpoczynając tym samym budowę drugiej fregaty dla sił morskich tego państwa. Co wyróżnia tę jednostkę, określaną jako "czerwono-biała fregata" jest fakt, że jej projekt jest oparty na platformie Arrowhead 140, podobnie jak brytyjskie fregaty typu 31 oraz polskie programu "Miecznik". Jednostka powstaje na drodze umowy licencyjnej, wykorzystując zdolności lokalnej branży okrętowej i zbrojeniowej.

W wydarzeniu, które odbyło się w warsztacie produkcyjnym Oddziału Statków Handlowych PT PAL, wzięli udział kluczowi urzędnicy z Kapuskod Baranahan Kemhan RI, admirał TNI Mochammad Taufiq Hidayat i Waaslog KSAL, admirał TNI Budi Raharjo, a towarzyszył im dyrektor operacyjny PT PAL Indonesia, Iqbal Fikri.

- Fregata jest pierwszym okrętem w PT PAL Indonesia, którego projekt wykorzystuje regulacje Naval Rules klasy LR. Proces produkcji, aż do testów (HAT i SAT), jest przeprowadzany przez pracowników PT PAL. Ta jednostka będzie największym i najbardziej zaawansowanym okrętem bojowym kiedykolwiek zbudowanym w Indonezji -  przekazał Iqbal Fikri.

Kluczowym momentem ceremonii było naciśnięcie przycisku uruchamiającego maszynę, która rozpoczęła wykrajanie blachy, z której powstanie element okrętu. Następnie odbyło się podpisanie protokołu budowy.

Powstające okręty są największymi w historii krajowej branży okrętowej. Planowana jednostka będzie miała 143,57 metrów długości 19,75 metra szerokości. Pełna wyporność ma wynieść 6 626 ton, a maksymalna prędkość 28 węzłów. Załoga będzie liczyć 143-165 marynarzy. Autonomiczność okrętu to 21 dni, a zasięg działania ponad 9 000 mil morskich. Napęd fregaty ma stanowić konwencjonalny CODAD, gdzie część silników pracuje podczas prędkości mniejszej (ekonomicznej), a część jest dodatkowo uruchamiana podczas prędkości większej lub podczas większego obciążenia jednostki. Uzbrojenie mają stanowić m.in. 12-komorowy system pionowego startu (VLS) dla pocisków rakietowych średniego zasięgu typu ziemia-powietrze (SAM), oddzielny 12-komorowy dla pocisków SAM dalekiego zasięgu, 16-komorowy dla pocisków przeciwokrętowych, ponadto dwa działa morskie 76 mm i 35-milimetrowy system obrony bezpośredniej (CIWS).

Fregata jest drugim z dwóch okrętów opartych na platformie Arrowhead 140, które zostały zamówione dla Marynarki Wojennej Indonezji w ramach kontraktu podpisanego w kwietniu 2020 roku. Aktualnie trwają intensywne prace związane z budową pierwszej z zaplanowanych jednostek, której stępkę położono w sierpniu ub. r., natomiast budowa rozpoczęła się w 2022 roku. Jest budowana zgodnie ze standardami klasyfikatora Lloyd's Register. Jak dotąd władze nie ujawniły nazw dla obu fregat, tak samo jak daty ich wcielenia do służby. Stocznia PT PAL współpracuje przy tej inwestycji z Babcock International z siedzibą w szkockim Rosyth, zapewniając sobie transfer wiedzy w związku z wdrażaniem rozwiązań przy budowie okrętów, zapewniając tym samym rozwój przemysłu stoczniowego w kraju.

Dla stoczni to jak i trwająca budowa pierwszego okrętu ma stanowić powrót do roli głównego gracza jako budowniczego okrętów dla sił morskich Indonezji. Odbywa się to przy wsparciu władz, które chcą w ten sposób wspierać zarówno obronność, jak i branżę morską. Zyskać ma na tym nie tylko stocznia, ale też szereg firm działających w ramach łańcucha dostaw.

Budowa obu fregat odbywa się w tym samym czasie co jednostek typu 31 dla Royal Navy oraz przyszłego ORP Wicher dla polskiej Marynarki Wojennej. Z racji na to, że wszystkie są oparte na projekcie Arrowhead 140 będą one choćby na pierwszy rzut oka dość podobne, pomimo pewnych różnic w zakresie konfiguracji i wyboru wyposażenia i uzbrojenia. Dodatkowo wszelkie etapy budowy jak i późniejsze próby morskie będą śledzone zarówno przez strony budujące okręty, jak i specjalistów z branży morskiej.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.