Przedsięwzięcie Euroguard jest dofinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Obronnego (EDF). Baltic Workboats koordynuje konsorcjum 23 firm i instytutów badawczych z Francji, Hiszpanii, Holandii, Włoch, Norwegii, Polski, Danii, Belgii, Szwecji, Hiszpanii i Estonii. Całkowity budżet projektu wynosi 95 milionów euro, z czego 65 milionów euro pochodzi od Komisji Europejskiej i 30 milionów euro od krajów uczestniczących i samych firm.
Głównym celem tej inicjatywy jest opracowanie modułowej i półautonomicznej platformy nawodnej, wyposażonej w system zdalnego sterowania, mającej na celu wzmocnienie zdolności w zakresie obrony morskiej w całej Europie. Rozpoczęcie inicjatywy obejmowało spotkanie członków konsorcjum w Tallinie i wizytę w stoczni w Nasva na estońskiej wyspie Saaremaa. To tam będą prowadzone wszystkie prace, a głównym wykonawcą jest firma Baltic Workboats, specjalizująca się w budowie specjalistycznych jednostek dla szeroko pojętego offshore oraz patrolowców używanych przez siły zbrojne i inne służby mundurowe. Próby morskie prototypu zostaną również przeprowadzone na wodach estońskich we współpracy z Morskimi Siłami Zbrojnymi Estonii, a prototyp ma zostać planowo ukończony i przetestowany do końca 2027 roku.
Konkretne możliwości prototypu zostaną określone w drodze wieloletnich
działań badawczo-rozwojowych, ale ogólnie rzecz biorąc, statek powinien
być zdolny do autonomicznej nawigacji, wykrywania przeszkód i zagrożeń,
unikania kolizji oraz wykonywania innych zadań specyficznych dla danej
misji. Prototyp musi spełniać zasadę modułowości, umożliwiając jego
montaż według konkretnych potrzeb lub zadań. Innowacji oczekuje się
także w układzie napędowym, przy czym ważnym słowem kluczowym jest
zrównoważony rozwój środowiska. Euroguard ma połączyć najnowocześniejsze i innowacyjne technologie w celu badania, projektowania i testowania pierwszego w swoim rodzaju wszechstronnego, półautonomicznego okrętu powierzchniowego średniej wielkości.
Fot. Baltic Workboat
– Udział w projekcie i przewodnictwo konsorcjum to zarówno wielki zaszczyt, jak i ogromna odpowiedzialność, która pozwala Baltic Workboats zademonstrować najnowocześniejsze technologie i kompetencje jako stoczniowca, a także poznać nowe technologie – powiedział Margus Vanaselja, dyrektor generalny Baltic Workboats.
- Czteroletni projekt Euroguard finansowany ze środków EFR to ważny krok naprzód we współpracy transgranicznej UE, zarówno na poziomie przemysłowym, jak i rządowym w sektorze morskim. Euroguard wzmacnia europejską bazę przemysłową i technologiczną obronną oraz wspiera szerszą i konkretną współpracę w dziedzinie obronności, zapewniając jednocześnie marynarkom wojennym UE wielofunkcyjne i opłacalne możliwości dla przybrzeżnych środowisk operacyjnych - zaznaczył Francisco Casalduero, kierownik programu w Dyrekcji Generalnej ds. Przemysłu Obronnego Komisji Europejskiej i Przestrzeń.
Konsorcjum EUROGUARD tworzą następujące firmy i instytucje:
Europejski Fundusz Obronny ma na celu wzmocnienie europejskiego przemysłu obronnego oraz promowanie badań i rozwoju w tej dziedzinie. Fundusz wspiera rozwój innowacyjnych projektów i tworzenie jednolitych zdolności obronnych w całej UE.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024