W chińskiej stoczni Wuchang Shipbuilding Industry Group Company mieszczącej się w Wuhan odbyła się ceremonia wodowania okrętu podwodnego typu Hangor zbudowanego dla Marynarki Wojennej Pakistanu. To pierwszy okręt nowej serii, budowany w ramach chińsko-pakistańskiego partnerstwa, którego celem jest wzmocnienie podwodnego potencjału Pakistanu.
W ceremonii wodowania wzięli udział wysocy rangą urzędnicy z Pakistanu i Chin, przedstawiciele morskiej kadry dowódczej obu państw oraz przedstawiciele stoczni zaangażowanych w to przedsięwzięcie. Szef Sztabu Marynarki Wojennej Pakistanu admirał Naveed Ashraf podkreślił podczas ceremonii znaczenie bezpieczeństwa morskiego w dominującym środowisku geostrategicznym w regionie oraz zaangażowanie kraju w zapewnienie bezpiecznego i sprzyjającego środowiska morskiego dla wszystkich podmiotów. Dodał, że okręty podwodne typu Hangor, posiadajace najnowocześniej uzbrojenie i wyposażenie odegrają kluczową rolę w utrzymaniu pokoju i stabilności w regionie. Wyraził także docenienie wysiłków chińskiej stoczni w związku z postępami w budowie i dążeniem do zachowania terminów zgodnie z przyjętym harmonogramem.
Władze w Islamabadzie podpisały umowę z chińskim CSOC na zakup ośmiu okrętów podwodnych typu Hangor podczas wizyty chińskiego prezydenta Xi Jinpinga w Pakistanie.
Pakistanie. W ramach umowy cztery pierwsze okręty podwodne zostaną zbudowane w Chinach, podczas gdy pozostałe w Pakistanie w Karachi Shipyard & Engineering Works Ltd (KS&EW) w ramach transferu technologii (ToT). Oprócz Hangora w pakistańskiej stoczni trwa budowa dwóch okrętów podwodnych. Wiadomo, że jeden z nich ma nazywać się Tasnim, doszło też do położenia stępki pod obie jednostki.
Typ Hangor jest wariacją na chiński typ 039A/041 (określany też jako Yan), którego seria jest budowana od 2006 roku w liczbie 25 sztuk. Zwodowany okręt ma 76 metrów długości, a jego wyporność ma wynieść 2 800 ton. Załoga będzie liczyć ok. 36 osób, a prędkość jednostki ma wynosić 20 węzłów. Napęd stanowią cztery silniki wysokoprężne CSOC CHD620 i napęd niezależny od powietrza Stirling (AIP). Uzbrojenie ma stanowić sześć wyrzutni 533 mm dla pocisków manewrujący Babur 3, pocisków przeciwokrętowych YJ-82 i torped Yu-6.
Launching ceremony of 1st #PN #HANGOR Class Submarine held at Shuangliu Base Wuhan,China. #CNS Adm Naveed Ashraf graced occasion as CG. CG emphasized importance of maritime security under prevailing geo strategic environment &PN resolve to ensure regional peace &stability. (1/2) pic.twitter.com/X2CgsUFUpb
— DGPR (Navy) (@dgprPaknavy) April 26, 2024
To nie jedyne okręty dla sił morskich Pakistanu, jakie powstają w chińskich stoczniach. W maju ub. r. w stoczni Hudong Zhonghua w Szanghaju zostały przekazane dwie fregaty typu 054 A/P (określane też jako typ Tughril), PNS Tippu Sultan i PNS Shahjahan. Była to druga część większego zamówienia obejmującego cztery jednostki, które wzmocnią morski potencjał tego państwa.
Współpraca pakistańsko-chińska jest przedmiotem obaw części krajów, w tym Indii i USA. Szczególnie w przypadku tego pierwszego państwa wynika to z trwającego od 1947 sporu o terytoria, m.in. Kaszmir, w efekcie czego doszło do kilku konfliktów zbrojnych między tymi krajami, w których zginęło wiele tysięcy ludzi. Obawa jest tym większa, że oba państwa dysponują bronią atomową i eskalacja konfliktu byłaby katastrofalna dla tego najbardziej ludnego obszaru świata. Indie, jako obecnie państwo z największą liczbą ludności pretenduje do zwiększenia swojej pozycji w regionie Azji jako przeciwwaga dla Państwa Środka. Granicząc zarówno z nim, jak i Pakistanem nie patrzy z zadowoleniem na współpracę Pekinu i Islamabadu.
USS Idaho zwodowany. To kolejny, atomowy okręt podwodny typu Virginia dla US Navy
W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG
W stoczni koło Sankt Petersburga zwodowano trałowiec dla rosyjskiej Floty Północnej
Meyer Werft zbuduje cztery nowe statki, które dołączą do floty Disney Cruise Line
Stocznia CRIST rozpoczyna budowę bloków fregaty programu "Miecznik"
Program targów SMM Hamburg 2024