• <
APART_HOTEL_1100x200_gif_2024

W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG

rk

14.08.2024 12:30 Źródło: CMA CGM, Jiangnan Shipyard
Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki W Chinach odbył się chrzest kolejnego kontenerowca dla CMA CGM napędzanego LNG

Partnerzy portalu

Fot. Jiangnan Shipyard

Na terenie chińskiej stoczni Jiangnan, należącej do koncernu China State Shipbuilding Corporation (CSSC) , odbyła się ceremonia nowego kontenerowca dla CMA CGM. Nowy nabytek francuskiego giganta żeglugi, CMA CGM Big Sur, należy do zamówionej serii niskoemisyjnych jednostek napędzanych LNG.

Statek jest piątym, który powstaje na terenie tego zakładu. CMA CGM Big Sur (IMO: 9938169) ma 336 metrów długości i 55 metrów szerokości. Pojemność sięga 15 000 TEU. Dostarczenie ostatniej jednostki z tego zamówienia jest zaplanowane na wrzesień tego roku. W tym roku zakład Jiangnan dostarczył trzy jednostki, kolejno w kwietniu CMA CGM Cape Cod, w maju CMA CGM Maui i w lipcu CMA CGM Grace Bay.

Budowa jest efektem umowy między CSSC a CMA CGM, podpisanej w kwietniu 2021 roku. W jej ramach firma z Francji zamówiła łącznie 22 kontenerowce, budowanych w trzech chińskich stoczniach, Jiangnan Shipyard, Hudong-Zhonghua Shipbuilding i Qingdao Beihai Shipbuilding Heavy Industry. Wszystkie są własnością CSSC. Wartość zamówienia wynosi 2,3 miliarda dolarów.

Budowa statków z napędem na LNG wpisuje się w politykę firmy względem ograniczania emisji CO2. W latach 2005–2015 firma zmniejszyła emisję CO2 o 50% i przyjęła ambitny plan dalszej redukcji emisji CO2 o kolejne 30% w latach 2015–2025. W lutym tego roku firma odebrała CMA CGM Mermaid, pierwszy kontenerowiec z serii 10 o nośności 2000 TEU zasilanych skroplonym gazem ziemnym LNG. Będą one stopniowo wdrażane w regionie Morza Śródziemnego i Bałtyku. W kwietniu tego roku pierwszy z nich wszedł do Portu Gdańsk.

Obok zamówień w Chinach CMA CGM zlecił także budowę statków w Korei Południowej, na sześć statków LNG do pojemności 7 600 TEU zostało złożone w 2021 roku. Koszt wynosi 716 mln dolarów, a termin dostarczenia wszystkich jednostek to koniec 2024 roku.

Według firmy LNG jest obecnie najlepszym dostępnym rozwiązaniem w celu zmniejszenia śladu węglowego żeglugi i ochrony jakości powietrza, wpływając tym samym na dekarbonizację żeglugi. Paliwo to może wedle wyliczeń CMA CGM pozwolić na 99% redukcję emisji dwutlenku siarki i 92% redukcję emisji dwutlenku azotu. Wprowadzanie statków dwupaliwowych, napędzanych LNG wpisuje się we wprowadzane obecnie rozwiązania w branży morskiej, obok wyposażania statków w napędy umożliwiające wykorzystanie metanolu, amoniaku, a nawet wiatru.

Armator wraz z Bpifrance stworzył fundusz o wartości 200 mln euro, mający wesprzeć zmiany we francuskim sektorze branży morskiej. Inicjatywa ta ma umożliwić finansowanie projektów dekarbonizacji realizowanych przez francuskie podmioty z branży stoczniowej, portowej, rybołówstwa i szeroko pojętego offshore. Będą one wspierać takie gałęzie jak transport towarowy i pasażerski, przemysł stoczniowy i remontowy, rybołówstwo, żeglarstwo, a także praca portów, w tym terminali kontenerowych.

Wszystkie te zamówienia i przedsięwzięcia wiążą się z planami firmy, która dąży do dołączenia do "elitarnego" grona przedsiębiorstw, które w przyszłości chcą zapewniać zerową emisję netto CO2 i jednocześnie grać pierwsze skrzypce w polityce przyspieszenia transformacji energetycznej we francuskim i nie tylko przemyśle morskim.

Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.