Na terenie infrastruktury portowej odbyły się ćwiczenia „EU Integrated Resolve 2022”. Przez ostatnie trzy miesiące państwa Unii Europejskiej testowała swoją gotowość i zdolność do skutecznego radzenia sobie z potencjalnymi zagrożeniami, w tym dla zagospodarowania morskiego.
Całe przedsięwzięcie przeprowadzono dwuetapowo. Pierwszy miał charakter sztabowy i polegał na zaplanowaniu operacji wojskowej i misji cywilnej w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Kolejny, który trwał od 14 do 18 listopada, oznaczał już działania w praktyce. Wzięły w nim udział instytucje, agencje i organy UE wraz z 20 państwami członkowskimi. Wśród nich był Port Gdańsk.
Gdański epizod ćwiczenia zarządzania kryzysowego przeprowadzono 17 listopada na terenie Basenu Górniczego i Nabrzeża Węglowego, gdzie operatorem jest spółka Port Gdański Eksploatacja. Udział w nich wzięli pracownicy: Urzędu Morskiego w Gdyni, Kapitanatu Portu Gdańsk, Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, Portowej Straży Pożarnej „FLORIAN”, PG Eksploatacji, Policji Wodnej oraz Pogotowia Ratunkowego. Wykorzystano holownik Tytan pełniący funkcję statku pożarniczego, łódź szybkiego reagowania Piorun, lokomotywę spalinową z wagonami, dźwig portowy z obsługą, statek z materiałami klasy 1 (Zodiak II), wozy pożarnicze Scania GCBA 5/32, Renault GCBA 14/60 oraz Steyr SCRT.
Scenariusz zakładał podpalenie materiałów łatwopalnych na statku podczas ich przeładunku, co wywołało pożar i groziło dalszą eskalacją z racji na obecność materiałów niebezpiecznych. Należało nie dopuścić, by ogień rozniósł się dalej i zagroził infrastrukturze portowej. Uczestnicy przedsięwzięcia mieli za zadanie sprawnie pokierować akcją ratowniczo-gaśniczą, w oparciu o procedury poziomów alarmowych. W trakcie zdarzenia dochodziły też kolejne zmienne, jak zatrucie w wyniku prowadzonej akcji i potrzeba przeprowadzenia akcji ratunkowej poszkodowanym. Celem tego było sprawdzenie instytucji portowych na nieprzewidziane okoliczności. Liczyła się współpraca poszczególnych podmiotów i łączność pomiędzy nimi. Sprawdzano też procedury powiadamiania i alarmowania służb ratowniczych, a także sprzęt znajdujący się w wyposażeniu portu.
Akcja przebiegła sprawnie, a zagrożenie zostało zlikwidowane. W ramach dalszych procedur miejsce zdarzenia zabezpieczono do czasu zakończenia dochodzenia przez powołaną komisję. Na koniec odwołano drugi poziom ochrony na obszarze obiektu portowego Basen Górniczy.
Wydarzenia tego typu pozwalają sprawdzić działanie służb w praktyce. Z racji na znaczenie infrastruktury w portach oraz współczesnych zagrożeń ważne jest, aby personel, we współpracy z odpowiednimi służbami, umiał sprawnie reagować na wszelkie zagrożenia. W tej sytuacji liczy się szybkość działania, znajomość procedur, sprawność oraz umiejętność podejmowania właściwych decyzji.
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”