• <

VLCC dostarczą olej napędowy do Europy i Afryki

zk

17.03.2021 14:56 Źródło: własne

Partnerzy portalu

VLCC dostarczą olej napędowy do Europy i Afryki  - GospodarkaMorska.pl
Pixabay

Wzrost transportu drogowego w Europie i Afryce, przy niewielkim złagodzeniu blokad związanych z pandemią COVID-19, znacząco wpłynął na przepływ oleju napędowego ze wschodu na zachód. W konsekwencji wyczarterowano około pół tuzina nowo zbudowanych VLCC – komentują uczestnicy rynku Azjatyckiego.  

Dodają, że firmy takie jak Trafigura, Glencore ST i BP wybierają VLCC na czarter krótkoterminowy do 90 dni z opcjami przechowywania lub transportu oleju napędowego.

Chociaż nie można było bezpośrednio uzyskać komentarza od wyżej wymienionych firm, jeden z brokerów powiedział, że ponad pół tuzina LR2 pod koniec marca zostało wyczarterowanych z opcją załadowania oleju napędowego, w celu dostawy do Europy.

Inny broker potwierdził ten trend. Powiedział, że jeden z nowych VLCC, Diodorus, transportował olej napędowy do Europy przez Przylądek Dobrej Nadziei, w imieniu Glencore. Trafigura wyczarterował z kolei dwa nowe VLCC ze zbliżonymi parametrami.

Handlowcy z zadowoleniem przyjęli odpływ oleju napędowego z Azji, ponieważ zapewni on bardzo potrzebną ulgę w nadmiarze dostaw.

- Podaż z Chin, Indii i Bliskiego Wschodu wywiera presję na rynku - komentuje producent rafinerii z Azji Północno-Wschodniej. Inne źródła handlowe wyrażały podobne odczucia, twierdząc, że nadwyżki baryłek oleju napędowego muszą zostać skierowane poza region.

Nowe VLCC z azjatyckich stoczni, mają ładowność w przypadku oleju napędowego do 270 000 ton, a każdy w LR2 do 90 000 ton.
Zapewnia to ekonomiczne rozwiązanie handlowcom i właścicielom VLCC, umożliwiając im oferowanie względnie obniżonej ceny frachtu, ponieważ w przeciwnym razie ich supertankowce musiałyby balastować na Bliskim Wschodzie lub w Afryce Zachodniej.

Zapewnia to ekonomię skali handlowcom i właścicielom VLCC, oferując względnie obniżony ładunek, ponieważ w przeciwnym razie ich supertankowce musiałyby balastować na Bliskim Wschodzie lub w Afryce Zachodniej, aby odebrać swoje dziewicze ładunki ropy naftowej lub oleju opałowego.

Nieopodal Singapuru znajduje się jeden z VLCC, Dhalkut, jak podają źródła. Jest objęty czarterem krótkoterminowym, trwającym do trzech miesięcy, z ramienia Glencore ST, powiedział broker VLCC. „Nie jest jasne, dokąd zabierze olej napędowy, do Europie czy do Afryce i kiedy” – komentuje  źródło. VLCC z BP, Yuan Peng Yang ma dwumiesięczny krótkoterminowy czarter i nadal przebywa w Singapurze, powiedział ten sam broker.

Azjatycka podaż oleju napędowego była w marcu zdrowa, a silny spread Exchange of Swaps obserwowany we wcześniejszych miesiącach spowodował odpływy z Indii i Zatoki Perskiej.

Powszechnie oczekiwano, że chiński eksport oleju napędowego osiągnie w marcu najwyższy od 11 miesięcy na poziomie 2,29 mln ton, a niektórzy uczestnicy rynku przewidują, że eksport wyniesie nawet do 2,6 mln ton.

Źródła podają, że najnowszy zryw w dostawach oleju napędowego z Azji do Europy na nowych VLCC jest bardziej prawdopodobny w wyniku obniżonych kosztów, wynikających z zastąpienia LR.

Partnerzy portalu

aste_390x150_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.