Promy Viking Line, obsługujące trasę do Turku, zredukują swoje emisje o 90%, gdy po raz pierwszy przez cały tydzień będą zasilane wyłącznie biogazem. Podczas tygodnia, który rozpocznie się 29 sierpnia fińskim Dniem Morza Bałtyckiego, Viking Glory i Viking Grace zademonstrują, jak ma wyglądać przyszłość pierwszego ekologicznego korytarza żeglugowego na tym akwenie.
Dzień Morza Bałtyckiego obchodzony jest corocznie w Finlandii pod koniec sierpnia od 2018 roku. Jego celem jest zachęcenie mieszkańców kraju do lepszego poznania morza i jego znaczenia w zakresie gospodarki morskiej oraz bezpieczeństwa. Ma wskazywać, jakie znaczenie ma działanie w jego najlepszym interesie i co zapewnia cieszenie się możliwościami, jakie zapewnia. Viking Line będzie świętować to wydarzenie wprowadzając na tydzień pierwszy w historii zielony korytarz na Morzu Bałtyckim, między Turku a Sztokholmem. Przyjazne dla klimatu statki Viking Glory i Viking Grace będą wykorzystywać skroplony biogaz (LBG) jako paliwo od 29 sierpnia do 4 września, co planowo ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla przez statki o 90% w porównaniu do skroplonego gazu ziemnego (LNG), który jest zwykle używany. Planowo więc w ciągu tygodnia zostanie wygenerowanych łącznie około 2600 ton gazów cieplarnianych mniej niż ma to zwykle miejsce. Redukcja ta odpowiada średniej rocznej emisji dwutlenku węgla przez 270 Finów.
- To historyczny moment dla nas, Morza Bałtyckiego i transportu morskiego. Nigdy wcześniej regularne usługi nie były zasilane wyłącznie biopaliwem. Zainwestowaliśmy 450 milionów euro w nasze przyjazne dla klimatu statki Viking Grace i Viking Glory, a jedną z ich najważniejszych cech jest to, że mogą być zasilane LNG, biopaliwem i przyszłymi paliwami syntetycznymi wytwarzanymi z energii odnawialnej. Tak znaczące środki środowiskowe są wynikiem naszej długoterminowej pracy. Zarówno konsumenci, jak i klienci korporacyjni oczekują od nas odpowiedzialnego postępowania, a sami są gotowi wziąć udział w ochronie wrażliwej przyrody archipelagów Morza Bałtyckiego. Liczba rejsów z wykorzystaniem biopaliwa wzrosła o 500 procent natychmiast, gdy wcześniej zaznaczyliśmy tę opcję w naszym systemie rezerwacji - wskazuje Dani Lindberg, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Viking Line.
Dostawcą biogazu dla Viking Line jest firma Gasum, która wytwarza paliwo z odpadów spożywczych i rolniczych. Biogaz jest produkowany w Europie, a pochodzenie każdej partii gazu jest wyraźnie udokumentowane. Firma od roku oferuje swoim pasażerom oraz klientom konferencyjnym i cargo możliwość zakupu biopaliwa odpowiadającego ilości paliwa zużywanego podczas podróży. Zmniejsza to emisję o 90% na pasażera lub jednostkę ładunkową na statku. Zwykle na trasie do Turku jest wykorzystywany skroplony gaz ziemny (LNG), a paliwo to ma znacznie niższą emisję tlenków azotu niż ciężki olej opałowy tradycyjnie stosowany na statkach. Zarówno LNG, jak i LBG (skroplony biogaz) praktycznie nie generują szkodliwych emisji siarki ani cząstek stałych.
Fiński operator promowy jest zaangażowany w wysiłki na rzecz rozwoju "zielonego korytarza morskiego" między Turku a Sztokholmem oraz między Helsinkami a Tallinem. Te trasy, na których transport zarówno ładunków, jak i pasażerów jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Redukcje emisji w transporcie morskim są częściowo regulowane przez unijny program Fit for 55 na rzecz zielonej transformacji i unijny system handlu emisjami, a także strategię Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczącą emisji gazów cieplarnianych. Działania Viking Line mają być więc zgodne z planami dekarbonizacji światowej branży żeglugowej. Dani Lindberg wskazuje, że statek firmy, Viking Grace, był już obsługiwany przy użyciu biogazu na trasie do Turku, a pasażerowie i klienci cargo na Viking Glory i Viking Grace również mają już możliwość zakupu biogazu podczas rezerwacji podróży, aby zrównoważyć paliwo zużyte na własną podróż, a tym samym zmniejszyć emisje podczas podróży. Wskazuje też, że choć dostęp do paliw odnawialnych jest nadal ograniczony, a ich cena jest co najmniej dwukrotnie wyższa niż w przypadku LNG, ważne jest, aby stworzyć popyt, aby podaż wzrosła, a cena spadała.
Ukraina wyeksportowała 44 mln ton zboża
Rekordowy lipiec w Porcie Los Angeles
Rok działalności Ukraińskiego Korytarza Morskiego. 64,4 mln ton przeładowanych towarów
Kolejne duże przeładunki w Porcie Kołobrzeg
Co tam panie w kontenerach? Chiny trzymają się mocno
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem