• <
CSL_1100X200_jpg_2024

Viking Line planuje otworzyć na Bałtyku niskoemisyjną trasę żeglugową

rk

16.08.2024 11:44 Źródło: Viking Line
Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Viking Line planuje otworzyć na Bałtyku niskoemisyjną trasę żeglugową

Partnerzy portalu

Fot. Viking Line

Promy Viking Line, obsługujące trasę do Turku, zredukują swoje emisje o 90%, gdy po raz pierwszy przez cały tydzień będą zasilane wyłącznie biogazem. Podczas tygodnia, który rozpocznie się 29 sierpnia fińskim Dniem Morza Bałtyckiego, Viking Glory i Viking Grace zademonstrują, jak ma wyglądać przyszłość pierwszego ekologicznego korytarza żeglugowego na tym akwenie.

Dzień Morza Bałtyckiego obchodzony jest corocznie w Finlandii pod koniec sierpnia od 2018 roku. Jego celem jest zachęcenie mieszkańców kraju do lepszego poznania morza i jego znaczenia w zakresie gospodarki morskiej oraz bezpieczeństwa. Ma wskazywać, jakie znaczenie ma działanie w jego najlepszym interesie i co zapewnia cieszenie się możliwościami, jakie zapewnia. Viking Line będzie świętować to wydarzenie wprowadzając na tydzień pierwszy w historii zielony korytarz na Morzu Bałtyckim, między Turku a Sztokholmem. Przyjazne dla klimatu statki Viking Glory i Viking Grace będą wykorzystywać skroplony biogaz (LBG) jako paliwo od 29 sierpnia do 4 września, co planowo ma zmniejszyć emisję dwutlenku węgla przez statki o 90% w porównaniu do skroplonego gazu ziemnego (LNG), który jest zwykle używany.  Planowo więc w ciągu tygodnia zostanie wygenerowanych łącznie około 2600 ton gazów cieplarnianych mniej niż ma to zwykle miejsce. Redukcja ta odpowiada średniej rocznej emisji dwutlenku węgla przez 270 Finów.

- To historyczny moment dla nas, Morza Bałtyckiego i transportu morskiego. Nigdy wcześniej regularne usługi nie były zasilane wyłącznie biopaliwem. Zainwestowaliśmy 450 milionów euro w nasze przyjazne dla klimatu statki Viking Grace i Viking Glory, a jedną z ich najważniejszych cech jest to, że mogą być zasilane LNG, biopaliwem i przyszłymi paliwami syntetycznymi wytwarzanymi z energii odnawialnej. Tak znaczące środki środowiskowe są wynikiem naszej długoterminowej pracy. Zarówno konsumenci, jak i klienci korporacyjni oczekują od nas odpowiedzialnego postępowania, a sami są gotowi wziąć udział w ochronie wrażliwej przyrody archipelagów Morza Bałtyckiego. Liczba rejsów z wykorzystaniem biopaliwa wzrosła o 500 procent natychmiast, gdy wcześniej zaznaczyliśmy tę opcję w naszym systemie rezerwacji - wskazuje Dani Lindberg, kierownik ds. zrównoważonego rozwoju w Viking Line.   

Dostawcą biogazu dla Viking Line jest firma Gasum, która wytwarza paliwo z odpadów spożywczych i rolniczych. Biogaz jest produkowany w Europie, a pochodzenie każdej partii gazu jest wyraźnie udokumentowane. Firma od roku oferuje swoim pasażerom oraz klientom konferencyjnym i cargo możliwość zakupu biopaliwa odpowiadającego ilości paliwa zużywanego podczas podróży. Zmniejsza to emisję o 90% na pasażera lub jednostkę ładunkową na  statku. Zwykle na trasie do Turku jest wykorzystywany skroplony gaz ziemny (LNG), a paliwo to ma znacznie niższą emisję tlenków azotu niż ciężki olej opałowy tradycyjnie stosowany na statkach. Zarówno LNG, jak i LBG (skroplony biogaz) praktycznie nie generują szkodliwych emisji siarki ani cząstek stałych.

Fiński operator promowy jest zaangażowany w wysiłki na rzecz rozwoju "zielonego korytarza morskiego" między Turku a Sztokholmem oraz między Helsinkami a Tallinem. Te trasy, na których transport zarówno ładunków, jak i pasażerów jest neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Redukcje emisji w transporcie morskim są częściowo regulowane przez unijny program Fit for 55 na rzecz zielonej transformacji i unijny system handlu emisjami, a także strategię Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) dotyczącą emisji gazów cieplarnianych. Działania Viking Line mają być więc zgodne z planami dekarbonizacji światowej branży żeglugowej. Dani Lindberg wskazuje, że statek firmy, Viking Grace, był już obsługiwany przy użyciu biogazu na trasie do Turku, a pasażerowie i klienci cargo na Viking Glory i Viking Grace również mają już możliwość zakupu biogazu podczas rezerwacji podróży, aby zrównoważyć paliwo zużyte na własną podróż, a tym samym zmniejszyć emisje podczas podróży. Wskazuje też, że choć dostęp do paliw odnawialnych jest nadal ograniczony, a ich cena jest co najmniej dwukrotnie wyższa niż w przypadku LNG, ważne jest, aby stworzyć popyt, aby podaż wzrosła, a cena spadała.

Partnerzy portalu

Wilhelmsen_390x150_2024
port_gdańsk_390x100_2023

Dziękujemy za wysłane grafiki.