Firma Vestas, która jest odpowiedzialna za dostawę, montaż i serwis turbin wiatrowych na polską farmę wiatrową Baltic Power rozpocznie lada moment poszukiwania statków do transportu załóg na miejsce pracy na morzu.
Vestas przygotowuje się do obsługi 76 turbin V236-15.0 MW™, które zostaną zainstalowane na farmie wiatrowej Baltic Power (należącej do Orlenu i Northland Power). W ostatnich tygodniach pojawiły się m.in. ogłoszenia o pracę dla serwisantów, a w przyszłym tygodniu firma opublikuje przetarg na czarter jednostek CTV (Crew Transfer Vessel), za pomocą których pracownicy będą transportowani z lądu na jednostkę typu Walk-to-Walk oraz do morskich turbin wiatrowych.
Według naszych informacji, pozyskanych bezpośrednio od Vestas, przetarg zostanie ogłoszony w przyszłym tygodniu, przez kolejny miesiąc (do 12 kwietnia) trwać będą konsultacje i odpowiedzi na pytania potencjalnych oferentów.
Vestas poszukiwać będzie trzech statków CTV zapewniających przynajmniej 24 miejsca dla pasażerów, do tego posiadających między 60 a 120 m2 wolnego pokładu. Ponadto jednostki mają być wyposażone w minimum jedno gniazdo do transportu kontenera 20-stopowego oraz minimalną pojemność ładunkową 15 ton na przednim pokładzie. Statki powinny mierzyć 25-39 metrów długości i 9-13 metrów szerokości, rozwijać prędkość 22-30 węzłów (przy stanie morza 3 – wysokość fali do 1,25 m). Uwzględniony jest także poziom hałasu, który ma być mniejszy niż 70 dB.
Vestas poszukuje jednostek wraz z załogami. Firma oczekuje, że dwa pierwsze statki będą do jej dyspozycji w drugim kwartale 2025 roku, zaś trzecia w trzecim kwartale 2026 roku.
W przetargu preferowane będą jednostki zeroemisyjne. Czarterowane jednostki będą wykorzystywane zarówno w fazie budowy, jak i eksploatacji. Podczas budowy statki będą wspierać statek hotelowy. CTV będą na morzu przez 2-3 dni bez zawijania do portu. Ich załogi będą kwaterowane na hotelowcu. Ich zadaniem będzie dokonywać zmian personelu i przewozić ładunki i narzędzia do i z portów zaangażowanych w projekt. Z kolei podczas fazy eksploatacyjnej jednostki będą wypływały z portów serwisowych na farmę rano i wracać późnym popołudniem lub wczesnym wieczorem, operacje mają trwać do 12 godzin zgodnie z przepisami dotyczącymi czasu na odpoczynek. Vestas zastrzega, że w razie potrzeby jednostki będą mogły być wykorzystywane także w cyklu 24-godzinnym przy dwóch zmianach na statkach.
Chęć uczestnictwa w przetargu należy zgłosić mailowo na adres [email protected], a termin na składanie ofert, zgodnych z wymaganiami przetargowymi, upływa 12 kwietnia 2025.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy