Nowozelandzka firma Vessev zaprezentowała 28 maja wodolot VS-9. Ma otworzyć nowe możliwości dla transportu pasażerskiego na wodzie. Dzięki współpracy z Fullers360, największym operatorem promowym w Nowej Zelandii, VS-9 stanie się pierwszym w pełni elektrycznym statkiem pasażerskim pływającym w Auckland i pierwszym wodolotem turystycznym na świecie.
Zaprojektowany i zbudowany przez Vessev (dawniej Seachange) VS-9 ma zapewniać płynną i cichą podróż po wodzie. Statek przechodzi obecnie próby morskie w Auckland w Nowej Zelandii, a pierwszy zostanie certyfikowany w tym roku, a następnie wejdzie do komercyjnej eksploatacji z Fullers360. NetZero Maritime, specjalistyczny zespół Fullers360 ds. ekologicznych technologii morskich i innowacji, odegrał kluczową rolę w przyjęciu tego nowego typu statku. Zespół ekspertów Vessev, w skład którego wchodzili inżynierowie morscy i konstruktorzy łodzi, wraz ze specjalistami Fullers360 ds. dekarbonizacji NetZero Maritime, zapewnił, że VS-9 został zaprojektowany i zbudowany tak, aby płynnie dostosować się do wymagań transportu komercyjnego i turystycznego.
- Jesteśmy na najwcześniejszym etapie globalnego przejścia na zrównoważone wykorzystanie energii. Nasze partnerstwo z NetZero Maritime jest jednym z najpotężniejszych na świecie w przyspieszaniu wdrażania nowych technologii. Obecnie na świecie istnieją 33 miliony statków, z czego najmniejszy ułamek stanowią statki zrównoważone. Dzięki znacznemu zwiększeniu wydajności, wodoloty odegrają kluczową rolę w tej jedynej w swoim rodzaju zmianie pokoleniowej. Nasze partnerstwo integruje największego operatora promowego i turystycznego w Nowej Zelandii z jednym z czołowych dostawców zrównoważonych technologii morskich w kraju. W Vessev nasz etos to hasła „zaprojektowany z myślą o bezpieczeństwie”, „zbudowany z myślą o trwałości” i „wpływ poprzez wydajność” ma kluczowe znaczenie i właśnie to zapewnia VS-9 - powiedział Eric Laakmann, dyrektor generalny Vessev.
Mający dziewięć metrów długości VS-9 będzie przewozić do 10 pasażerów i poruszać się z prędkością 25 węzłów. W zamierzeniu twórców zapewni wrażenia bardziej przypominające latanie niż żeglowanie. Zasięg wyniesie 50 mil morskich dzięki najnowocześniejszej, wydajnej technologii baterii elektrycznych. Ponadto efektywność energetyczna zapewnia znacznie szybsze ładowanie, większy zasięg i oszczędności kosztów energii, co twórcy mieli wykazać już po dwóch tygodniach prób morskich. Cechą charakterystyczną jest wyposażenie statku w systemy wodolotu (hydrofoil), zainstalowanymi pod kadłubem płatami nośnymi i działającymi jak skrzydło samolotu, powodując wynurzanie się kadłuba z wody wraz ze wzrostem prędkości jednostki. Umożliwi to VS-9 radzenie sobie z niekorzystnymi warunkami pogodowymi i zapewni znacznie lepsze właściwości morskie niż inne technologie. Inżynierowie Vessev wykorzystali niektóre z tych samych technik stosowanych przez zwycięskie zespoły regat America's Cup, aby uczynić swoje systemy niezwykle wydajnymi i odpornymi. Ma im to zapewnić lepsze radzenie sobie z silniejszym wiatrem i większymi falami na morzu. Choć system nie był łatwy do zaprojektowania, to w rezultacie ma pozwolić stworzyć bardzo wydajny statek.
Statek po raz pierwszy wszedł do wody na początku tego miesiąca w Westhaven Marina w Auckland, gdzie przechodzi solidne próby morskie i testy ograniczające ryzyko przed uzyskaniem certyfikatu od Maritime New Zealand. Jeśli wszystkie testy zakończą się pomyślnie, VS-9 będzie pierwszym tego typu statkiem na świecie, który uzyska certyfikat do użytku komercyjnego. Jako przeznaczony do obsługi turystyki premium VS-9 ma także stanowić krok ku dekarbonizacji w Auckland, ponieważ miasto powita w ten sposób swój pierwszy, w pełni elektryczny statek pasażerski.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy