Ze względu na ogromną ilość zamówień duńska firma NKT zajmująca się układaniem podmorskich kabli zdecydowała się na zakup kolejnego kablowca. Ma to zapewnić ciągłość wykonywania zleceń i ich terminowość.
Zaplanowany statek zostanie zaprojektowany przez norweską firmę Salt Ship Design
AS, natomiast budowniczym będzie norweskie przedsiębiorstwo Vard, które specjalizuje się w budowie jednostek morskich przeznaczonych do układania kabli pod wodą. Obecnie na wyposażeniu NKT znajduje się kablowiec NKT Victoria, działający od 2017 roku. Zbudowała go stocznia Kleven Verft AS, niemniej częściowo wyposażony kadłub jednostki powstał rok wcześniej w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.
To nie jedyna inwestycja prowadzona przez NKT. Jeszcze w maju ub.r. firma z myślą o perspektywach rynkowych ogłosiła inwestycję w nową fabrykę kabli wysokiego napięcia, która powstanie w szwedzkiej Karlskronie. Już wtedy planowała także zwiększenie swoich zdolności morskich poprzez nabycie kolejnego kablowca. Zarówno statek, jak i nowy zakład mają rozpocząć działalność od 2027 roku.
Przypomnijmy, że w sierpniu 2023 roku firma NKT wygrała przetarg na system kabli energetycznych dla polskiego projektu morskiej energetyki wiatrowej Baltic Power. Jej inwestorem i deweloperem jest Baltic Power Sp. z o.o., spółka joint venture PKN Orlen i kanadyjskiego Northland Power. Wartość umowy wyniosła 120 mln euro. Będzie to system kabli elektroenergetycznych wysokiego napięcia 230 kV AC XLPE. Mają znajdować się w czterech obwodach, których łączna długość wyniesie niemal 130 km.
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy