Uniwersytet w Göteborgu stracił podwodnego drona pod lodowcem szelfowym Antarktyki. Była to jedna z niewielu na świecie maszyn przystosowanych do prowadzenia badań w tamtejszych warunkach.
Jak podał Uniwersytetu w Göteborgu, podczas badań prowadzonych na Antarktydzie Zachodniej ekipa uczelni utraciła bezzałogowy pojazd podwodny pod lodowcem. Był to jeden z niewielu dronów na świecie, który mógł funkcjonować w trudnych warunkach pod niestabilnym lodowcem Thwaites.
Dron o nazwie Ran pracował już w tym rejonie. Obecnie ekipa szwedzkich naukowców pod przewodnictwem prof. Anny Wåhlin zabrała go pod lodowiec Thwaites po raz drugi. Ekspedycja odbywa się za pomocą lodołamacza Aaron. Dron był wykorzystywany do wykonania dokumentacji pod lodem i szczegółowych zdjęć spodniej części lodowca.
Ran wykonywał nurkowania pod lodem o grubości 200-500 metrów i w ich czasie nie miał ciągłego kontaktu ze statkiem. Podążał wzdłuż zaplanowanej wcześniej trasy, a jego systemy pozwalały mu odnaleźć drogę powrotną na otwarte wody. Podczas jednej z misji w zeszłym miesiącu jednak dron oparty na platformie Hugin firmy Kongsberg nie pojawił się w zaprogramowanym miejscu i przepadł. Nie wiadomo co stało się z maszyną, nie udało się jej odnaleźć pomimo szeroko zakrojonych poszukiwań m.in. przy użyciu sprzętu do badań akustycznych, dronów, a nawet śmigłowca.
Ran został kupiony w 2015 roku za 3 miliony dolarów. Jak stwierdziła Anny Wåhlin, maszyna wzięła udział w 10 misjach badawczych, a ich znaczenie usprawiedliwia ryzyko utraty sprzętu. Zespół będzie poszukiwał możliwości zakupu nowego pojazdu – prof. Wåhlin przekazała, że konieczne będzie jednak znalezienie fundatora, który pokryje odliczenia dokonane przez firmę ubezpieczeniową i wzrost cen.
Na Antarktyce szwedzcy naukowcy badali topnienie lodowców. Ostatnie badania pokazują, że pokrywa lodowa Antarktydy zawiera wystarczająco dużo lodu, by w przypadku jego całkowitego stopnienia podnieść poziom mórz na świecie o około 58 metrów. Szybciej topnieje zachodnia część Antarktydy, w tym lodowiec Thwaites. Jeśli stopnieje on całkowicie, poziom mórz może podnieść się o około 65 cm.
AMW z porozumieniem z Babcock Polska o współpracy w zakresie organizacji praktyk zawodowych
Rozpoczyna się kolejny etap transportu niemieckiego okrętu podwodnego U-17 do muzeum w Sinsheim
Saab inwestuje w badania nad technologiami podwodnymi
Szkolenia wojskowe w Akademii Marynarki Wojennej. Trwa akcja "Trenuj z wojskiem"
Statek Oceanograf po rejsie badawczym powrócił do Trójmiasta
NATO na Politechnice Gdańskiej. Uczelnia jako „Living Lab” sojuszu