Fińscy naukowcy pracują nad elastycznym systemem paliwowym dla statków, w szczególności napędzanych wodorem.
Badania są częścią finansowanego przez Unię Europejską projektu CHEK prowadzonego przez Uniwersytet Vaasa. Ambicją projektu jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w żegludze o 99 proc., przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia energii o co najmniej 50 proc.
Celem projektu jest opracowanie dwóch zindywidualizowanych projektów statków - masowca zoptymalizowanego pod względem energetycznym, zasilanym energią z wiatru, oraz statku wycieczkowego napędzanego wodorem.
W ramach projektu Uniwersytet w Vaasa zbadał już, jaki rodzaj technologii silnika umożliwia wykorzystanie czystego wodoru jako paliwa. Zbadano również, jaki rodzaj systemu paliwowego jest wymagany dla wodoru, który będzie wykorzystywany na potrzeby sektora morskiego oraz jakie wymogi bezpieczeństwa musi spełniać. Obecnie trwają przygotowania do budowy wodorowego systemu paliwowego do wykorzystania przez laboratorium badawczego VEBIC przy Uniwersytecie w Vaasa.
Ponadto, w trakcie realizacji projektu opracowano koncepcję sztywnego żagla (Wing Sail) przekształcającego energię wiatru w siłę napędową, a także ukończono wstępny projekt systemu smarowania powietrzem (ALS) mającego zastosowanie do każdego z rodzajów statków, co pozwoli na poprawę ich osiągów przy jednoczesnej redukcji spalania paliwa.
Projekt zainaugurowano w czerwcu 2021 roku. Jest on realizowany przez Uniwersytet w Vaasa, WMU, Wärtsilä, Cargill, MSC Cruises, Lloyds Register, Silverstream Technologies, Hasytec, Deltamarin, Climeon, BAR Technologies oraz Yara Marine Technologies. Projekt otrzymał 10 mln euro dofinansowania z unijnego programu Horyzont 2020.
Dwa demonstracyjne statki CHEK zostaną zwodowane pod koniec 2022 roku i zakończą swoje testowe podróże do końca 2023 roku. Zakończenie projektu CHEK zaplanowano na czerwiec 2024 roku.
Źródło: Uniwersytet w Vaasa
Łódź do wydrukowania? W Dubaju rozpoczęły się pierwsze próby jednostki stworzonej z użyciem drukarki 3D
Paweł Lulewicz kończy kadencję na stanowisku prezesa zarządu PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o.
Hanwha Ocean położyła stępkę pod okręt podwodny dla Korei Południowej. Firma oferuje podobne w ramach programu "Orka"
USA, Finlandia i Kanada zacieśniają współpracę przy budowie lodołamaczy
PGZ i Rohde & Schwarz podpisują kolejną umowę w sprawie wyposażenia dla fregat programu "Miecznik"
Masowiec Green Winds drugim statkiem we flocie MOL wyposażonym w napęd wiatrowy