W terminalu gazowym Gate w Rotterdamie niemiecki koncern Uniper rozpoczął konwersję biometanu na bioLNG.
Uniper wykorzystuje istniejącą w terminalu infrastrukturę do konwersji biometanu na bioLNG na potrzeby jednostek pływających. Powstałe w ten sposób paliwo jest certyfikowane w ramach międzynarodowego programu ISCC.
Surowcem początkowym do wytwarzania bioLNG w terminalu Gate jest biogaz produkowany w jednym z państw UE, uszlachetniany następnie do biometanu i wprowadzany do holenderskiej sieci gazowej. W terminalu biometan jest skraplany. Wydajność skraplarki wynosi około 100 tys. ton rocznie.
Przedstawiciele koncernu Uniper twierdzą, że wykorzystanie infrastruktury terminalu do produkcji bioLNG to „kluczowy krok w kierunku pełnej integracji biometanu-bioLNG z łańcuchem dostaw, aby sprostać zapotrzebowaniu zarówno sektora morskiego, jak i pojazdów drogowych”. Koncern planuje też wykorzystać wyprodukowane w Rotterdamie paliwo dla własnych statków zasilanych LNG.
Sam terminal Gate, reklamujący się jako europejski hub LNG, jest inicjatywą joint venture między Gasunie i Vopak. Terminal znajduje się na Maasvlakte w Rotterdamie, za jego pośrednictwem dostarczany jest gaz ziemny do Holandii i północno-zachodniej Europy. W Gate ładunki gazu podejmują także bunkierki i ciężarówki. Terminal może odbierać LNG, magazynować go, skraplać i poddawać regazyfikacji.
Węgry: Chorwacja nie jest wiarygodnym partnerem w transporcie ropy naftowej
Port Koper szykuje się do rozbudowy terminala kontenerowego
Protest mieszkańców Gdańska z powodu zanieczyszczeń pyłem z portu
Dokonano warunkowego odbioru tymczasowego podprojektów w ramach inwestycji Polimery Police
Kanał Panamski świętuje ósmą rocznicę rozbudowy. Liczba dziennych tranzytów ma stale wzrastać
Konsolidacja w portach i na morskich szlakach. Polskie porty i terminale pod presją zmian