Zarząd Morskich Portów Szczecin Świnoujście w najbliższy poniedziałek podpisze umowę przedwstępną z belgijsko-katarskim konsorcjum na budowę głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu.
Inwestycja sprawi, że w Świnoujściu będą rozładowywane największe kontenerowce, w tym np. pływające do Chin.
- To pierwsza inwestycja Katarczyków w naszym regionie - mówi dla Radia Gdańsk prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Krzysztof Urbaś. - Konsorcjum to firma Deme Concessions oraz Qterminals z Kataru. Inwestycja dla Katarczyków jest priorytetową w Europie. Oni wchodzą na rynek północnej Europy, ponieważ na południu już działają. Natomiast Deme Concessions to część dużej grupy Deme, która specjalizuje się w pracach związanych z pogłębianiem różnych akwenów.
Wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk mówi, że budowa toru podejściowego i infrastruktury dostępowej przeszła to wieloletni program, który jest finansowany z budżetu państwa i różnych źródeł na kwotę 10 miliardów złotych.
Terminal ma powstać na wschód od gazoportu. Do portu będą mogły zawijać jednocześnie kontenerowce o długości do 400 metrów i kilka mniejszych. Według szacunków terminal ma przeładowywać ok. 1,5 miliona TEU rocznie. Byłby to obecnie drugi co do wielkości terminal kontenerowy w Polsce po gdańskim DCT.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej