Stocznia Ulstein Verft przekazała 25 lipca firmie Olympic nowy statek CSOV, Olympic Boreas. Oparty na projekcie ULSTEIN SX222 od Ulstein Design & Solutions AS był budowany również w gdyńskiej stoczni CRIST S.A.
Umowa pomiędzy Olympic a Ulstein została podpisana w 2022 roku i obejmuje budowę dwóch CSOV w Ulstein Verft. Ulstein Power & Control otrzymał kontrakt na dostawę rozszerzonego pakietu zasilania i automatyki, w tym dużego zasilania akumulatorowego. Kadłuby powstają od 2022 roku w stoczni Crist S.A. z siedzibą w Gdyni. Współpraca polskiego zakładu z norweskim zamawiającym rozpoczęła się w 2013 roku od projektu NB301. Od tego czasu w Criście zrealizowano kilkanaście projektów.
Olympic to firma z siedzibą w Norwegii, dysponująca flotą obsługującą rynki usług podwodnych oraz energii odnawialnej. Ulstein Group to grupa spółek morskich z siedzibą w Ulsteinvik w Norwegii.
Olympic Boreas to statek posiadający numer roboczy NB318, którego budowa rozpoczęła się w gdyńskiej stoczni ceremonią cięcia blach w listopadzie 2022 roku. Wodowanie jednostki odbyło się w kwietniu tego roku.
- Z dumą witamy Olympic Boreas, innowacyjny i pionierski statek. Jest on owocem doskonałej współpracy pomiędzy Ulstein i Olympic oraz siły klastra morskiego w naszym regionie. Będzie on odgrywał istotną rolę w naszych przyszłych operacjach związanych z energią morską. Z niecierpliwością czekamy na wykorzystanie tego wysokiej jakości statku do promowania zrównoważonych, wydajnych i bezpiecznych operacji w branży - zaznaczył Stig Remøy, prezes Olympic.
- We współpracy z Olympic opracowaliśmy i zbudowaliśmy wyjątkowy statek. Współpracowaliśmy z Olympic przy wielu wcześniejszych projektach i cieszymy się, że po raz kolejny wybrali Ulstein do budowy tego innowacyjnego statku. Jestem dumny, że mogę ogłosić dostawę tego wysokiej jakości morskiego statku energetycznego nowej generacji, który będzie przynosił korzyści armatorowi przez wiele lat - podkreślił Gunvor Ulstein, prezes Ulstein.
Olympic
Boreas został zaprojektowany w oparciu o rozwiązania technologii
Ulstein Twin X-Stern, określanej "morskim napędem na cztery
koła". To cecha konstrukcyjna obejmująca ostrzejsze linie kadłuba i
eliminująca płytę pawęży, zwiększająca funkcjonalność dzięki wpływowi na
utrzymanie położenia statku na morzu, w tym reagowanie na fale morskie i
przechyły. Ma to zapewniać komfort dla załogi i pracowników
przebywających na pokładzie, a także bezpieczeństwo w trudnych
warunkach poprzez zmniejszenie sił uderzenia fal i wilgotności pokładu.
Ponadto kształt kadłuba i hybrydowy układ napędowy mają generować
zmniejszony wpływ na środowisko. Co więcej, ma zainstalowany duży system
trapów, dużą pojemność, delikatnie umeblowane zakwaterowanie, w tym
biura, salony, pokoje dzienne, pokoje gier i salę ćwiczeń, aby uczynić
statek domem z dala od domu. Jest przeznaczony do działań w ramach
budowy i obsługi morskich farm wiatrowych. Ma 89,6 metra długości i 19,2
metra szerokości. Posiada 91 kabin i pomieści maksymalnie 126 osób.
Hybrydowy napęd akumulatorowy oraz paliwo na metanol ma zapewnić
zeroemisyjność. System ładunkowy będzie zapewniać bezpieczeństwo oraz
umożliwi sprawny załadunek i rozładunek jednostki. Kształt kadłuba ma
zapewniać doskonałe osiągi w zakresie zużycia paliwa, zwrotności,
prędkości, stabilności, ładowności i wykorzystania energii.
Jednostka będzie zoptymalizowana pod kątem sprawnego i wydajnego wykonywania pracy techników i przemieszczania ładunku na pokładzie, celem zminimalizowania ręcznego przenoszenie ładunku, narzędzi i części zamiennych. Ma być w stanie spełnić ogólne wymagania morskiej branży wiatrowej, takie jak przewóz personelu, ładunków, paliwa olejowego, wody w zbiornikach, części zamiennych oraz innych ładunków drobnicowych pod i na pokładach otwartych.
Uroczysta ceremonia chrztu statku i nadania mu nazwy ma odbyć się 27 lipca. Zespoły obu firm życzą załodze pomyślnych wiatrów i spokojnych mórz.
Indyjska branża okrętowa nie zwalnia tempa i woduje pierwszą fregatę
Mapa historycznej Stoczni Gdańskiej
Fincantieri podpisuje z Carnival Corporation umowę na trzy wielkie statki wycieczkowe
„Freedom & Solidarity” w Gdyni, w stoczni CRIST
Stawki frachtowe kontenerowców wróciły do szczytów z 2022 r.
Nowy niszczyciel min dla sił morskich Belgii rozpoczął próby morskie