Ukraina wstrzymała dostawy ropy naftowej od rosyjskiego Łukoila. Ministerstwo Gospodarki w Bratysławie potwierdziło w czwartek, że ropa od tego dostawcy nie płynie do rafinerii Slovnaft, ale firma ma zapewnione dostawy z innych źródeł. Łukoil jest objęty ukraińskimi sankcjami.
Informacja o wstrzymaniu dostaw rosyjskiej ropy do węgierskiego MOL, do którego należy Slovnaft, pojawiła się w środę późnym wieczorem i nie było wiadomo, jaki jest zakres ograniczenia tranzytu. W czwartek słowackie ministerstwo gospodarki wydało uspokajający komunikat, że dostawy rosyjskiej ropy naftowej na Słowację nie zostały wstrzymane w całości i dotyczą jedynie surowca od konkretnego dostawcy. Rzeczniczka resortu Maria Pavlusik sprecyzowała, że chodzi o Łukoil, który jest objęty ukraińskimi sankcjami.
Inny scenariusz oznaczałby negatywny wpływ na rafinerię w Bratysławie, która nadal przetwarza dwie trzecie ropy naftowej z Rosji. Ministerstwo gospodarki dodało, że chociaż Lukoil dostarczał część ropy do rafinerii Slovnaft, firma ma zagwarantowane transporty rosyjskiej ropy od innego dostawcy. Dostanie też ropę z alternatywnych źródeł.
W ubiegłym roku słowacka rafineria przetworzyła około 5,3 miliona ton ropy naftowej. Ze względu na europejskie sankcje nałożone na rosyjską ropę Slovnaft już ograniczył udział rosyjskiej ropy w swojej produkcji. Na początku 2024 r. jej udział wynosił 70 proc. Pozostałe 30 proc. pochodziło m.in. z USA, Azerbejdżanu, Kazachstanu i Iraku. Te dostawy trafiają do rafinerii w Bratysławie rurociągiem Adria z chorwackiego terminalu Krk-Omiszalj, napisał w czwartek ekonomiczny portal HNonline.sk. Jego zdaniem dla rafinerii Slovnaft nie ma znaczenia, czy produkuje paliwo z amerykańskiej, czy rosyjskiej ropy naftowej.
Piotr Górecki
ptg/ mms/
1,3 miliarda euro kar dla armatorów w 2025 r. po uruchomieniu programu FuelEU Maritime
Logistyczny przełom? CMA CGM wraz z Google wdraża technologie związane ze sztuczną inteligencją
2,1 mld zł dla Polski na projekty transportowe
ETA.fm Podcast - podsumowanie tygodnia CW28'24 - Zgoda na wsparcia dla terminala instalacyjnego offshore w Gdańsku
ATC Cargo z certyfikatami do obsługi m.in. uzbrojenia i amunicji
Grecka żegluga i porty na ekologicznym kursie. Żegluga będzie płacić około 420 milionów euro rocznie