Ukraiński dron uderzył w terminal naftowy w Petersburgu, kluczowy hub przeładunków ropy naftowej i jej produktów w regionie Bałtyku. Maszyna przeleciała 1250 km.
Dziś w nocy ukraiński wywiad wojskowy HUR przeprowadził operację specjalną w obwodzie leningradzkim w Rosji, gdzie zaatakowano jedną z baz paliw przy pomocy dronów - ujawnił portal Ukrainska Prawda, powołując się na źródło w wywiadzie.
"To operacja specjalna HUR z wykorzystaniem nowoczesnych ukraińskich środków (rażenia). Trwa weryfikowanie doniesień (o ataku). Potwierdzono trafienie w cele. Od teraz obiekty wojskowe w Petersburgu i w obwodzie leningradzkim (znajdują się) w zasięgu ukraińskich sił" - powiadomił przedstawiciel HUR, wypowiadający się dla Ukrainskiej Prawdy pod warunkiem zachowania anonimowości.
Informator portalu oznajmił, że nie była to pierwsza próba operacji w obwodzie leningradzkim, oddalonym od granic Ukrainy o ponad 800 km, lecz nocne uderzenie okazało się najbardziej skuteczne spośród wszystkich dotychczasowych nalotów w tym regionie.
Media rosyjskie, w tym m.in. niezależny kanał na Telegramie ASTRA, przekazały w godzinach porannych doniesienia o bezzałogowcu, który eksplodował na terenie Petersburskiego Terminalu Naftowego - największego w Rosji terminalu produktów naftowych w regionie bałtyckim. Jak poinformowano, nie odnotowano zniszczeń ani ofiar wśród pracowników zakładu.
W ostatnich miesiącach znacząco wzrosła liczba ataków z użyciem dronów na cele militarne, przemysłowe i technologiczne w Rosji. Moskwa oskarża o te operacje Kijów. Niezależni eksperci podkreślają, że ataki bezzałogowców, spośród których przynajmniej część jest realizowana z terytorium Rosji, są wymierzone w obiekty coraz bardziej oddalone od Ukrainy. Przykładowo, pod koniec sierpnia 2023 roku uderzono w lotnisko wojskowe w Pskowie, położone około 700 km od granic tego państwa.
W ubiegłym tygodniu informowano m.in. o kolejnej próbie ataku dronów na bazę lotniczą Engels-2 w obwodzie saratowskim, czyli jedyne miejsce w Rosji, gdzie stacjonują bombowce strategiczne Tu-160, wykorzystywane do przeprowadzania ostrzałów ukraińskich miast i obiektów infrastruktury krytycznej.
Drony regularnie pojawiają się też nad Moskwą i w okolicach tego miasta, co skutkuje zamykaniem przestrzeni powietrznej nad tamtejszymi lotniskami.
⚡️The drones that attacked the oil depot in 🇷🇺St. Petersburg that night were Ukrainian-made - Kamyshin
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) January 18, 2024
"It's made in 🇺🇦Ukraine. Yes, we hit the target that night, and this thing flew exactly 1,250 kilometers that night," said Oleksandr Kamyshin, Minister of Strategic Industries… pic.twitter.com/w9jm8WOzQL
Dron, który doleciał nad terminal w Petersburgu, jest ukraińskiej
produkcji. Minister ds. strategicznych gałęzi przemysłu Ukrainy
Ołeksandr Kamyszin podał, że maszyna pokonała w tym celu 1250 km.
"Jesteśmy
w stanie produkować wszystko: od małych dronów FPV za 350 dolarów do
tego, co dzisiaj w nocy doleciało do Petersburga. Przeleciało to dzisiaj
w nocy 1250 km i trafiło w cel. Teraz możemy robić ich więcej.
Asymetryczna wojna będzie wymagać nieskończonej liczby bezzałogowców.
Jestem przekonany, że w tym roku zobaczymy więcej takich wydarzeń" -
powiedział Kamyszin podczas panelu w Domu Ukraińskim w Davos. Jego
wypowiedź przytacza w czwartek wieczorem ukraiński portal Ekonomiczna
Prawda.
Źródło w służbach bezpieczeństwa, które cytuje portal
Kyiv Post, twierdzi, że jeden z dronów, które w nocy zaatakowały obwód
leningradzki, przeleciał nad Wałdajem, gdzie znajduje się rezydencja
Władimira Putina. Posiadłość jest zlokalizowana w obwodzie nowogrodzkim,
między Petersburgiem a Moskwą.
Przemysł chemiczny UE pod globalną kroplówką. Ropa do UE płynie przez porty szerokim strumieniem
Rosja nielegalnie eksportuje zboże z okupowanych portów na Krymie i Morzu Azowskim
Anomalia w łańcuchach dostaw. Sezon przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia 2024 rozpoczął się wyjątkowo wcześnie
Eksplozja kontenera w chińskim porcie zakłóca łańcuchy dostaw
Meksyk zwiększył dostawy ropy na Kubę mimo ryzyka amerykańskich sankcji
Paryż 2024 za kulisami – CEVA Logistics o znaczeniu planowania i obsługi magazynowej