Ukraina uzgodniła program wypłaty odszkodowań dla armatorów statków, które ucierpiały u jej wybrzeży w wyniku wojny, a którym towarzystwo ubezpieczeniowe odmówiło wypłaty polisy.
Ukraina ma przeznaczyć do 20 mld hrywien (547 mln dolarów) na wypłaty odszkodowań dla armatorów jednostek uszkodzonych u jej wybrzeży w wyniku wojny. Kwota ta może się jednak zwiększyć. Co ważne, odszkodowania te mają przysługiwać armatorom, którym ubezpieczyciel odmówił wypłacenia polisy za szkody spowodowane w trakcie działań wojennych. Zgodnie z oświadczeniem rządu o odszkodowania wnosić będą mogli armatorzy statków pływających pod banderami ukraińską i zagranicznymi, z wyjątkiem rosyjskiej i białoruskiej.
Ukraiński rząd liczy, że program zachęci większą ilość armatorów do powrotu do ukraińskich portów w ramach tzw. korytarza zbożowego nawet w sytuacji, gdy wycofa się z niego Rosja. Ma to być zabezpieczenie dla armatorów na wypadek gdyby spotkali się oni z odmową ubezpieczenia lub wyegzekwowania odszkodowania w ramach polisy wydanej przez towarzystwo ubezpieczeniowe. Nie zwalnia to jednak z konieczności wykupienia standardowej polisy – tylko armatorzy, którzy zawarli umowę ubezpieczenia lub polisę P&I zgodnie z procedurą określoną przez ustawodawstwo Ukrainy lub innego państwa będą uprawnieni do otrzymania odszkodowania rządowego.
Rząd Ukrainy określił także inne warunki – szkoda obejmuje straty poniesione przez statek w wyniku zniszczenia lub nieodwracalnej utraty, koszt naprawy uszkodzeń w konstrukcji statku, które uczyniły go niezdatnym do żeglugi, utrata lub uszkodzenie ładunku, wydatki związane z uszczerbkiem na zdrowiu lub życiu pasażera lub członka załogi. Armator ubiegający się o odszkodowanie musi złożyć komplet dokumentów maksymalnie 90 dni kalendarzowych od daty otrzymania od ubezpieczyciela odmowy wypłaty polisy.
fot. Depositphotos
Statek zgubił 44 kontenery. Afrykańskie sztormy dają się we znaki
Nowe trasy COSCO Shipping wpływają na wzrost wolumenu i przepustowości
Port Gdańsk Eksploatacja ogłasza postępowanie na stanowiska prezesa i członka zarządu ds. handlowych
Gróbarczyk: śledztwo prokuratury sterowane politycznie, to atak na przekop przez Mierzeję Wiślaną
Bando: zwiększenie tranzytu ropy do Niemiec bez uszczerbku dla polskich rafinerii
Wakacje w pełni zatem odpalamy „Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub”